האם יחיא סינוואר החליט לחדש את פיגועי ההתאבדות בתוך ישראל?

הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה על חידוש פיגועי ההתאבדות בתוך מדינת ישראל. גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי ההודעה מעידה על הלחץ הגדול של יחיא סינוואר שמחפש לפתוח חזיתות חדשות נגד ישראל בעקבות הצלחות צה"ל והשב"כ ברצועת עזה.

גורמי הביטחון בישראל מודאגים מאוד מהפיגוע שהיה שלשום בתל אביב, שנחשב להצלחה של חמאס, לאחר שמחבל של חמאס הצליח לחדור לשטח מדינת ישראל , להגיע לתל אביב ולפוצץ מטען חבלה גדול במשקל של 8 ק"ג סמוך לבית כנסת.

בדרך נס לא נפגע איש בגלל תקלה במנגנון ההפעלה של המטען, המחבל עצמו,תושב מאחד הכפרים באזור שכם, נהרג מהפיצוץ, מדובר במחבל ללא עבר ביטחוני או פלילי.

מפקד מחוז תל אביב ניצב פרץ עמר מסר אמש כי "זה היה פיגוע בהיקף של מטען גדול ומשמעותי, שאם לא היה מתפוצץ בחוץ היה גורם לנזק. אם המחבל היה נכנס לבית כנסת, זה היה יכול להיות טרגדיה נוראית ואירוע מטורף".

הוא הוסיף: "ההערכה היא שהמחבל היה אמור להגיע למקום מסוים, וכנראה הבחין בבית הכנסת. הוא החליט לעצור לרגע לדרוך את המטען, אבל כנראה לחץ על משהו אחר והפעיל אותו."

המשטרה, השב"כ וצה"ל פתחו בחקירה מקיפה שעליה מוטל איפול תקשורתי.

השאלה הגדולה שמעסיקה את גורמי הביטחון בישראל היא האם חמאס משנה את מדיניות הפיגועים שלו? והאם יחיא סינוואר, שנבחר באחרונה לראש הלשכה המדינית של חמאס, רוצה להוכיח את "מנהיגותו" באמצעת הפעלת הנשק  האולטימטיבי של חמאס והוא נשק פיגועי ההתאבדות שהופעל באינתיפאדה השנייה בשנת 2000 ולפני כן בשנת 1996 כדי לטרפד את יישום הסכמי אוסלו.

הזרוע הצבאית של חמאס בראשות האחים יחיא ומוחמד סינוואר נמצאת בלחץ גדול בעקבות הפעילות הצבאית האינטנסיבית של צה"ל ברצועת עזה וחיסול רוב חברי הצמרת הצבאית של חמאס ובראשם מוחמד דף.

יחיא סינוואר מחפש לפתוח חזיתות חדשות מול ישראל בניסיון להפחית את הלחץ הצבאי על חמאס ברצועה ולהראות הישגים לציבור הפלסטיני כדי להעלות את המורל שלו.

הזרוע הצבאית של חמאס והזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי לקחו אחריות משותפת על הפיגוע.

הזרוע הצבאית של חמאס פירסמה אתמול הודעה רשמית שבה נאמר כי היא החליטה לחדש את פיגועי ההתאבדות בתוך שטח ישראל בגלל מדיניות החיסולים של ישראל. מעשי הטבח שלה והטרנספר שהיא עושה לפלסטינים.

גורמים בחמאס אומרים כי הארגון מנסה לפתוח חזית חדשה גם בתחומי יהודה ושומרון למרות השליטה הצבאית הישראלית בכל הערים הפלסטיניות.

גורמי הביטחון בישראל בודקים ברצינות את ההודעה של הזרוע הצבאית של חמאס ועד כמה יש לה כיסוי בשטח או שהיא חלק ממסע תעמולה והסתה של הארגון.

גורמי ביטחון בכירים אומרים כי הם לא מזהים כרגע מגמה של חזרה לשימוש במחבלים מתאבדים, עם זאת, בשנתיים האחרונות יש מגמה של הגברת השימוש במטעני חבלה על ידי ארגוני הטרור, מדובר בהטמנת מטענים גדולים על צירים ביהודה ושומרון שעליהם נעים כוחות הביטחון וגם תופעה של השלכת מטעני חבלה על כוחות צה"ל.

מטעני החבלה מיוצרים בחלקם בצפון השומרון וחלק אחר שלהם עם כמויות גדולות של חומרי נפץ מגיע בהברחות מאיראן לסוריה ומשם דרך הגבול עם ירדן, צה"ל והשב"כ נאבקים קשות נגד תופעת ההברחות הזו ללא הצלחה רבה.

על פי גורמי ביטחון בישראל, השב"כ עושה פעילות מודיעינית עניפה כדי לפענח את הכוונות של יחיא סינוואר.

במערכת הביטחון חוששים עתה מפיגועי חקיינות והשראה בשטח, ארגוני הטרור מנסים כעת להדהד את הפיגוע בתל אביב ברשתות החברתיות עם פעילות הסתה גוברת לצאת ולבצע פיגועים בתוך ישראל.

ישנה נקודה חשובה נוספת והיא מי מפעיל את הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון ומתכנן את הפיגועים האלה.

להערכת גורמי ביטחון בישראל, מי שאחראי לכך הינו זאהר אלג'בארין, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון שהחליף את צאלח אלעארורי שחוסל על ידי המוסד הישראלי בשכונת א-דאחיה בביירות בחודש ינואר השנה.

אלג'בארין, שרוצה להוכיח את עצמו בתפקידו החדש, הוא גם "המוח הפיננסי" של חמאס שמימן את הטבח בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר והוא נמצא בראש רשימת החיסולים של ישראל.

זאהר אלג'בארין מתגורר בטורקיה ומקורב מאוד לנשיא טורקיה ארדואן.

בשורה התחתונה, המשטרה הגבירה את הכוננות והעירנות בכל המקומות הציבוריים במרכז הארץ בעקבות הפיגוע בתל אביב לקראת אפשרות של ניסיונות פיגוע נוספים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי