הציר השיעי מתלבט אם לנקום בישראל או להמשיך במלחמת ההתשה נגדה

על פי גורמי מודיעין במערב, באיראן ובחזבאללה מתלבטים אם להגיב בקרוב במתקפת נקם על ישראל או להמשיך במלחמת התשה ארוכת טווח נגדה. סוג כזה של מלחמה הוא נוח מאוד לאיראן מכיווון שהיא איננה משלמת עליה מחיר גדול, את רוב העבודה עושה חזבאללה והשלוחות האחרות בתימן, עיראק וסוריה, בינתיים איראן תוכל להתקדם לקראת ייצור פצצה גרעינית

התגובה הצבאית של איראן וחזבאללה נגד ישראל על חיסול פואד שוכר בביירות ואסמעיל הניה בטהראן מתעכבת, למרות ההבטחות, ונראה כי הם ממתינים לראות מה יעלה בתוצאות המשא ומתן על עסקת החטופים והפסקת האש ברצועה.

חבר הפרלמנט האיראני אסמעיל כוות'רי, האחראי על העניינים הצבאיים בועדת הביטחון הלאומי, הצהיר שלשום כי איראן תגיב נגד ישראל גם אם יושג הסכם הפסקת אש ברצועת עזה, אבל גורמי מודיעין במערב מעריכים כי איראן מרסנת לפי שעה את חזבאללה להמתין ולראות את תוצאות המשא ומתן בקהיר.

לדברי הגורמים האלה, איראן דנה עם חזבאללה על דרכי התגובה נגד ישראל באופן שלא יביא למלחמה כוללת.

איראן איננה מעוניינת בהסלמה ובהדרדרות למלחמה אזורית והיא מעדיפה לנקום בישראל באופן חכם שלא ידרדר את המצב הביטחוני ובאותה העת להמשיך במלחמת ההתשה נגד ישראל מכל החזיתות.

בינתיים, למרות הקשיים והמחלוקות נמשך המשא ומתן בקהיר בניסיון להגיע לעסקה בין ישראל לחמאס, גם אם תושג עסקה כזו, חמאס צפוי לדרוש ערבויות מארה"ב בדבר הפסקת המלחמה,אם תושג הפסקת האש זה עדיין לא פותר את שאלת היום שאחרי המלחמה והאם חמאס ישוב לשלוט ברצועת עזה בתום המלחמה,דבר שישראל מתנגדת לו בתוקף.

על פי גורמי מודיעין במערב, איראן תמשיך במאמציה להתיש את כוחה של ישראל  באמצעות השלוחות שלה במזרח התיכון, מדובר במלחמת התשה ארוכת טווח שנוחה מאוד לאיראן מכיווון שהיא איננה משלמת עליה מחיר גדול, את רוב העבודה עושה חזבאללה והשלוחות האחרות בתימן, עיראק וסוריה, בינתיים איראן תוכל להמשיך בחשאי במאמציה לייצר נשק גרעיני באין מפריע.

בחזבאללה משוכנעים שחשיפת הפרוייקט הסודי של הארגון, הנקרא "עימאד 4", של המנהרות  והטילים ארוכי הטווח מדאיגה מאוד את ישראל ומרתיעה אותה מפני הנחתת מכת מנע מקדימה על הארגון.

על פי גורמי מודיעין מערביים, חזבאללה מעריך כי ממשל ביידן מונע מישראל להנחית מכת נגד מקדימה בלבנון וכי ישראל חוששת מהטילים המדוייקים שבידי חזבאללה.

איראן וחזבאללה ממתינים לכישלון השיחות בקהיר וכניסת המערכה לשלב אלים יותר, איראן וחזבאללה נערכות לשלב הבא שבו חזבאללה עלול להגדיל את טווח הפעולה שלו ולתקוף עמוק יותר בשטח ישראל.

המליציות השיעיות הנאמנות לאיראן הפכו לכוח אזורי חשוב, למרות שהן מפוזרות במדינות שונות, הן מאוחדות, באמצעות כוח "קודס" של "משמרות המהפכה", ויש להן אמצעי לחימה מתקדמים שאותם הן מקבלות מאיראן וגם מפתחות ומייצרות בעצמן, לדוגמא, החות'ים בתימן.

הן יכולות להמשיך ולהתיש את ישראל מבלי להפליל את איראן, זו יכולה להיות הדרך שבה יבחרו בסופו של דבר איראן וחזבאללה:

הגברת קצב ההתשה של ישראל לאורך זמן ,במקום הסתבכות במלחמה אזורית שתגרום להרס גדול בלבנון ולהריסת הכלכלה האיראנית, עד להתמוטטות כלכלית וביטחונית של ישראל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי