לקראת אינתיפאדה מזויינת כוללת ביהודה ושומרון?

גורמי הביטחון בישראל מזהירים את הדרג המדיני כי המצב הביטחוני בשטחי יהודה ושומרון מחמיר וכי איראן וארגוני הטרור דוחפים לאינתיפאדה מזויינת כוללת בשטח. איראן מזרימה לצפון השומרון אמצעי לחימה וחומרי נפץ דרך ירדן והיא הקימה קבוצות טרור חמושות לתקוף את צה"ל והמתנחלים ולמוטט את שלטון הרש"פ.

ההודעה הרשמית של הזרוע הצבאית של חמאס, אחרי הפיצוץ של מטען החבלה הגדול בתל אביב, כי היא החליטה לחדש את פיגועי ההתאבדות בשטח מדינת ישראל מעוררת דאגה רבה במערכת המודיעין הישראלית.

ארגוני חמאס והג'יהאד הסאלאמי הצליחו בשלוש השנים האחרונות להשתלט על צפון השומרון ולדחוק ממנו את מגננוני הביטחון של הרש"פ, הם הקימו במימון איראני מסגרות טרור חדשות הנקראות "גדודים" שפועלות בערים ג'נין, שכם וטול כרם ובמחנות הפליטים והכפרים הסמוכים להן ומבצעות פיגועים נגד חיילי צה"ל ונגד המתנחלים.

בקבוצות האלה יש גם פעילים של הזרוע הצבאית של פת"ח(גדודי חללי אלאקצא) ושל החזית העממית.

להערכת גורמי הביטחון בישראל, בשטח קיימים כ-15 "גדודים" כאלה.

בשנתיים האחרונות יש מגמה של הגברת השימוש במטעני חבלה על ידי ארגוני הטרור, מדובר בהטמנת מטענים גדולים על צירים ביהודה ושומרון שעליהם נעים כוחות הביטחון וגם תופעה של השלכת מטעני חבלה על כוחות צה"ל.

מטעני החבלה מיוצרים בחלקם בצפון השומרון וחלק אחר שלהם, עם כמויות גדולות של חומרי נפץ,   מגיע בהברחות מאיראן לסוריה ומשם דרך הגבול עם ירדן, צה"ל והשב"כ נאבקים קשות נגד תופעת ההברחות הזו ללא הצלחה רבה.

המצב הכלכלי בשטחי הרש"פ ביהודה ושומרון הוא קשה, הרש"פ משלמת לעשרות אלפי פקידיה משכורות חלקיות  בלבד וכ-150 אלף פועלים פלסטינים שעבדו בישראל עד ה-7 באוקטובר שעבר מובטלים מאז בגלל שישראל אוסרת על כניסתם לשטח ישראל.

גורמי הביטחון בישראל מזהירים את הדרג המדיני מאפשרות של התפרצות אינתיפאדה מזויינת מלאה ביהודה ושומרון דוגמת האינתיפאדה השנייה בשנת 2000 אחרי כישלון פסגת קמפ דיוויד.

איראן ותנועות חמאס והג'יהאד האסלאמי פועלות במלוא הכוח לפתיחת חזית חדשה ופעילה נגד ישראל ביהודה ושומרון שתכלול גם פיגועי התאבדות בתוך ישראל עצמה.

להערכתן, פתיחת חזית כזו ביהודה ושומרון תקל את הלחץ הצבאי על חמאס ברצועת עזה ותאלץ את צה"ל להעתיק כוחות מרצועת עזה ליהודה ושומרון.

במערכת הביטחון נערכים לאפשרות שגדודי הטרור החדשים שקמו בצפון השומרון יתקפו התנחלויות ביהודה ושומרון או ישובים בקו התפר וינסו לעשות בהם מעשי טבח דוגמת הטבח בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי אינתיפאדה מזויינת כזו ביהודה ושומרון תערער את יציבותה של הרש"פ ולהביא לקריסתה ויצירת מצב של אנרכיה ביטחונית בכל השטח.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי