פסימיות בישראל לגבי השגת פריצת דרך במפגש הפסגה בקהיר

למרות ההסלמה הגדולה בחזית הצפון, משלחת ישראל יוצאת לקהיר למפגש הפסגה על עסקת החטופים והפסקת האש ברצועה. בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו יש פסימיות רבה ומעריכים כי חמאס ידחה את הצעת הגישור האמריקנית, גורמים בכירים בירושלים אמרו כי יחיא סינוואר מעדיף הסלמה אזורית.

משלחת של חמאס הגיעה אמש לקהיר, והמתווכים המצרים הציגו להם את המתווה המעודכן שהציגה ישראל למצרים ביחס ל"ציר פילדלפי" ומעבר רפיח.

המהלך המצרי היה תוצאה של לחץ אמריקני לאחר שהמצרים סירבו בתחילה לקבל אפילו את המפות מישראל.

בתום הפגישה אמר גורם בחמאס לערוץ אלמיאדין כי השיחות לא הניבו שום התקדמות וכי ישראל מתעקשת להישאר ב"ציר פילדלפי" בשלב הראשון של הפסקת האש.

למרות ההסלמה הגדולה הבוקר בחזית הצפון, הדרג המדיני החליט להמשיך את קידום עסקת החטופים, משלחת ישראל בראשות ראש המוסד דוד ברנע יוצאת הבוקר לקהיר למפגש הפסגה בעניין עסקת החטופים והפסקת האש ברצועה, במפגש ישתתפו ראש ה-CIA וויליאם ברנס, שליחו המיוחד של ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק, ראש ממשלת קטאר מוחמד אל ת'אני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל.

בקהיר שוהה משלחת של חמאס אבל היא לא תשתתף בשיחות, גורמים בחמאס אמרו אמש כי המשלחת הגיעה לקהיר לוודא את היישום של ההבנות מה-2 ביולי שלהן הסכימה חמאס והארגון מתנגד לכל נוכחות של כוחות צה"ל ב"ציר פילדלפי".

על פי גורמים מדיניים בירושלים,מטרת מפגש הפסגה היא להגיע להסכם הפסקת אש שיכלול שחרור בין 15 ל-33 חטופים בקטגוריה ההומניטרית – שהם נשים, ילדים, חיילות, אנשים מבוגרים מעל גיל 50 וחולים – ושחרור של כ-900 מחבלים פלסטינים בתמורה.

גורמים מדיניים בירושלים אמרו כי ישראל תנסה למקסם במשא ומתן את מספר החטופים הישראלים החיים שישוחררו בשלב הראשון של העסקה ותתעקש על שחרור חמש החיילות שבידי חמאס וגם שחרורם של האזרחם הישראלים הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו.

בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו יש פסימיות רבה ומעריכים כי חמאס ידחה את הצעת הגישור האמריקנית, גורמים בכירים בירושלים אמרו כי יחיא סינוואר מעדיף הסלמה אזורית שתגביר את הלחץ על ישראל ותאלץ אותה להעביר כוחות לחזית הצפון ולהקל את הלחץ הצבאי על חמאס ברצועת עזה, כך הוא יישאר בשלטון עם כל החטופים בידיו שישמשו בהמשך כמנוף לחץ לסחוט את ישראל לקבל את תנאיו.

ההסלמה הבוקר בחזית הצפון רק מעודדת את יחיא סינוואר כי המלחמה האזורית היא בפתח ויהיה קשה מאוד לישראל ולארה"ב למנוע אותה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי