הנהגת חמאס נערכת לאפשרות שהאחים יחיא ומוחמד סינוואר יחוסלו ע"י ישראל

הנהגת חמאס מגלה גישה מעשית כלפי ההצלחות של צה"ל ברצועה ונערכת לאפשרות של חיסולם של האחים יחיא ומוחמד סינוואר על ידי ישראל. הנהגת האסירים הביטחוניים של חמאס בבתי הכלא בישראל נערכת לשלב עשרות מחבלים בכירים בהנהגה הצבאית של הארגון אחרי שחרורם.

ישראל הצליחה לחסל את מרבית ההנהגה הצבאית של חמאס ברצועת עזה ובראשה מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס ומרוואן עיסא רמטכ"ל חמאס.

כמו כן היא חיסלה בטהרן את ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הניה ואת סגנו צאלח אלעארורי בשכונת א-דאחייה בביירות.

ישראל איננה מסתירה את כוונתה לחסל את כל ההנהגה הצבאית והמדינית של חמאס, היא הצהירה על כך בגלוי כמה פעמים.

בינתיים עשתה הנהגת חמאס בחו"ל שינויים מיידיים כדי לשמור על תפקוד התנועה ולהקרין כלפי חוץ ביטחון עצמי, יחיא סינוואר נבחר לראש הלשכה המדינית של חמאס במקום אסמעיל הניה, אחיו מוחמד סינוואר מונה לראש הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה ואילו זאהר אלג'בארין מונה לראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון במקום צאלח אלעארורי.

אולם, על פי גורמי מודיעין במערב, בהנהגת חמאס לוקחים ברצינות את האפשרות שהאחים יחיא ומוחמד סינוואר שמנהלים כעת את המערכה נגד ישראל ברצועת עזה יחוסלו בסופו של דבר על ידי ישראל וכי זה רק עניין של זמן.

לכן, הנהגת חמאס בחו"ל מגלה גישה מעשית נוכח הצלחות צה"ל במלחמה ברצועה ונערכת גם לאפשרות הזו, השבוע היא חשפה לראשונה את תמונתו של מוחמד דרוויש, ראש מועצת השורא של התנועה, בפגישה עם זיאד אלנח'אלה, מזכ"ל ארגון הג'יהאד האסלאמי.

שמו של מוחמד דרוויש עלה כיורשו האפשרי של אסמעיל הניה ומועמד של פשרה בעקבות המאבק על התפקיד בין ח'אלד משעל ליחיא סינוואר, אך בסופו של דבר, בעקבות לחץ של איראן והזרוע הצבאית על הנהגת חמאס בחו"ל נבחר לתפקיד יחיא סינוואר.

אולם, אם יחיא סינוואר יחוסל על ידי ישראל שוב יעלה שמו של מוחמד דרוויש כמועמד לתפקיד ראש הלשכה המדינית, לכן הנהגת חמאס החליטה לחשוף את תמונתו ברבים ולהרגיל את הציבור הפלסטיני אליה ואל עמדותיו המדיניות.

נראה כי מוחמד דרוויש משתייך גם כן לאגף הפרו איראני בחמאס בניגוד לבכירי חמאס ח'אלד משעל ומוסא אבו מרזוק שמשתייכים לציר "האחים המוסלמים" בראשות קטאר וטורקיה.

על פי הערכת גורמי ביטחון בישראל, מוחמד דרוויש תומך בהגברת שיתוף הפעולה בין חמאס לג'יהאד האסלאמי בכל הקשור להוצאת פיגועים נגד ישראל.

כזכור, לאחר הפיגוע בתל אביב בשבוע שעבר פירסמה הזרוע הצבאית של חמאס הודעה רשמית כי היה זה פיגוע משותף שלה ושל הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי.

במקביל לכך, הנהגת חמאס בבתי הכלא הישראל נערכת גם היא לאייש את המקומות הפנויים בהנהגת חמאס הצבאית והמדינית בגלל החיסולים הממוקדים שעשתה ישראל.

הנהגת חמאס מתכננת לשלב עשרות מחבלים בכירים שאמורים להשתחרר במסגרת עסקת החטופים בהנהגה הצבאית והמדינית ברצועת עזה.

לכן חשוב מאוד שישראל תעקוב, באמצעות המודיעין של שירות בתי הסוהר והשב"כ אחרי הדיונים הפנימיים של הנהגת חמאס בבתי הכלא בישראל ותאתר את המגמות לשיבוץ מחבלים משוחררים לתפקידים בכירים בהנהגת חמאס.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי לישראל תהייה זכות וטו על חלק מהשמות שחמאס דורש את שחרורם במסגרת עסקת החטופים וגם זכות להתנגד לחזרתם של עשרות מחבלים ליהודה ושומרון או רצועת עזה וגירושם לחו"ל.

זה יאפשר לישראל  להשאיר תחת שליטתה בכלא הישראלי רבי מחבלים וגם למנוע את השתלבותם של מחבלים בכירים אחרים בזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה  וביהודה ושומרון.

ההערכה של גורמי הביטחון בישראל היא שאיראן ביחד עם חמאס והג'יהאד האסלאמי מתכננת לפתוח באינתיפאדה חדשה בתחומי יהודה ושומרון וגם לחדש את פיגועי ההתאבדות בישראל.

השחרור הצפוי של מאות מחבלים רוצחים במסגרת עסקת החטופים מהווה זריקת עידוד ענקית לחמאס שצפוי לשלב את המחבלים המשוחררים בתפקידי מפתח בפעילות הטרור נגד ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי