חמאס דחה את הצעת הגישור האמריקנית לעסקת חטופים והפסקת אש

חמאס הודיע כי הוא דוחה את הצעת הגישור האמריקנית לעסקת החטופים והפסקת האש ברצועה. ממשל ביידן אינו מתכוון להרים ידיים, הוא ינסה להמשיך ולקדם את העסקה, גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי הממשל יגביר את הלחץ על ישראל לויתורים נוספים.

המשלחת הישראלית בראשות ראש המוסד דוד ברנע שבה אמש לישראל מקהיר לאחר מפגש פסגה שבו נדונה הצעת הגישור האמריקנית לעסקת שחרור חטופים והפסקת אש ברצועת עזה.

הדרג המדיני החליט לשגר אתמול את המשלחת לקהיר בניסיון לקדם את העסקה מול חמאס למרות ההסלמה הגדולה שהייתה בגבול הצפון מול חזבאללה, אולם נציגי חמאס שהגיעו לקהיר ולא השתתפו בשיחות, אך קיבלו עדכון עליהן, דחו את הצעת הגישור האמריקנית.

בכיר בחמאס אמר אמש  לסוכניות הידיעות כי ארגונו " דוחה את התנאים החדשים של ישראל למשא ומתן, וכי הדיווחים על עסקה חדשה הינם שקר".

האתר הרשמי של חמאס פרסם אמר את הודעת בכיר הארגון עיזת רישק בה נכתב: "חמאס הודיע למתווכות אחרי ששמע על תוצאות הדיונים בקהיר שהוא דבק בהסכמות ה-2 ביולי ודורש לחייב את ישראל למלא אותן. כל הסכם חייב לכלול הפסקת אש קבועה ונסיגה מלאה של ישראל מרצועת עזה, חופש חזרה של הפלסטינים לאזורי מגוריהם, שיקום הרצועה ועסקת חילופי שבויים רצינית".

ואכן נראה כי ממשל ביידן יצר אשליה של אופטימיות לגבי המפגשים בדוחא ובקהיר מתוך תקווה לדחוף את שני הצדדים להסכם, לנסות לעכב את תגובת הנקם של איראן ושל חזבאללה על החיסולים בבירות ובטהראן וכמובן גם מסיבות פוליטיות מובהקות כדי שלא לפגוע בקמפיין הבחירות של סגנית הנשיא קמלה האריס.

בכירים בישראל ובארה"ב רוצים עכשיו למנף את ההצלחה של צה"ל בסיכול התקפת הנקם של חזבאללה כדי להראות ליחיא סינוואר שהציפיות שלו לפרוץ מלחמה אזורית התבדו וכדאי לו ללכת לעסקת חטופים.

אבל גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי יחיא סינוואר ממתין עדיין לתגובה הצבאית של איראן ושל החות'ים בתימן והוא משוכנע כי מלחמה אזורית היא רק עניין של זמן ואין לו מהר למהר לעסקה, בינתיים הוא ממשיך לסחוט את ישראל בשיטת הסלאמי לוויתורים נוספים.

משלחת ישראל השאירה צוות טכני בקהיר כדי שימשיך בדיונים כדי לצמצם פערים אבל הפסימיות בסביבת ראש הממשלה נתניהו לא השתנתה, ההערכה היא שיחיא סינוואר אינו מעוניין כעת בהסכם אלא בהרחבת העימות האזורי.

נראה כי יוזמת הממשל האמריקני לתת דחיפה למשא ומתן באמצעות שני מפגשי פסגה בדוחא ובקהיר נכשלה, ישראל הסכימה להצעת הגישור האמריקנית אך חמאס לא מוכן לשנות את עמדתו ודורש נסיגה מלאה של ישראל מ"ציר פילדלפי".

ממשל ביידן אינו מתכוון להרים ידיים והוא ימשיך לחפש דרכים חדשות לקדם את הסכם החטופים, לממשל אין שום מנופי לחץ על יחיא סינוואר, וגם קטאר ומצרים אינן מפעילות עליו לחץ, למרות ההצגה שהן עושות כלפי חוץ.

לכן, ההערכה של גורמים מדיניים בירושלים היא שהלחץ האמריקני שוב יגבר על ישראל לויתורים נוספים.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי ישראל חייבת להכניס כוחות צבא נוספים לרצועת עזה כדי להגביר את הלחץ הצבאי באופן משמעותי על חמאס, רק זה יכול, להערכתו, להביא להתקדמות במשא ומתן על העסקה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי