יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ממשיך במאמציו לנסות ולבקר ברצועת עזה

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פנה רשמית לישראל וארה"ב בבקשה לאפשר לו ביקור ברצועת עזה ביחד עם ההנהגה הפלסטינית. גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי מדובר במלכודת מדינית שישראל לא תיפול לתוכה.

בתחילת השבוע התכנסה ברמאללה הועדה המכינה של הרש"פ לביקור המתוכנן של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וההנהגה הפלסטינית ברצועת עזה.

הועדה הודיעה כי מטרת הביקור היא לגייס תמיכה בינלאומית לביקור וגם תמיכה של האו"ם והעולם האסלאמי ליוזמה הזו.

בהודעה נאמר כי מטרת הביקור להביא "להפסקת התוקפנות של ישראל בדרום הרצועה, נסיגה מיידית של כוחות הצבא הישראלי והדגשה כי מדינת פלסטין הוא האחראית על כול אדמת פלסטין, כולל רצועת עזה, הגדה המערבית ומזרח ירושלים".

הועדה החליטה ליצור קשר עם תנועת חמאס ושאר הפלגים הפלסטינים כדי להגיע עמם להסכמות על הצעדים המשותפים להגשים את היוזמה הזו.

על פי גורמים בכירים ברש"פ, בשבוע שעבר הודיעה הרש"פ לישראל ולארה"ב על הצורך לאבטח את מסלול הגעתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לרצועת עזה, במקביל התחילה הרש"פ בפעילות מדינית להכין את הביקור ברצועה שעליו הכריז מחמוד עבאס בנאומו בפני הפרלמנט הטורקי.

אחמד אלמג'דלאני, חבר הועד הפועל של אש"פ אומר כי כוונת הביקור היא רצינית במסגרת ההכנות ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה ו"הדגשת אחדות כל האדמות הפלסטיניות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים."

הוא הוסיף כי אש"פ אחראי על האדמות האלה ולא ישראל או גורמים אזוריים או בינלאומיים.

על פי גורמים ברש"פ, חוסיין א-שיח' מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, שלח איגרת בנושא לראש המל"ל צחי הנגבי שבה ביקש לתאם את הביקור של ההנהגה הפלסטינית ברצועת עזה דרך מעבר ארז שבשליטת ישראל.

ההערכה בקרב גורמים מדיניים בירושלים היא כי מדובר בתרגיל של יו"ר הרש"פ שמנסה לקבל תשובה רשמית שלילית מישראל כדי שיוכל למנף אותה מבחינה מדינית נגד ישראל בקהילה הבינלאומית.

מאידך גיסא, אם ישראל תענה בחיוב, הדבר יהווה ניצחון מדיני גדול של מחמוד עבאס על חמאס והדבר יסמל את חזרת הרש"פ לשלוט ברצועת עזה אחרי המלחמה.

כמובן, מי שיפסוק סופית בנושא הזה הינו ראש הממשלה נתניהו.

ראש הממשלה נתניהו מתנגד לכך שהרש"פ תחזור לשלוט ברצועת עזה מכיוון שלדבריו היא מעודדת טרור והסתה נגד ישראל.

ביקור של יו"ר הרש"פ ברצועת עזה הינו בלתי אפשרי ללא תיאום עם ישראל כמתחייב מהסכם אוסלו לגבי תנועה של אח"מים פלסטינים.

ישראל הרשמית לא הגיבה על בקשתה של הרש"פ, אבל, גורמים בכירים בירושלים תדרכו בתגובה כי רצועת עזה הינה אזור מלחמה ואף אחד משטחי יהודה ושומרון אינו יכול להיכנס אליה.

לדבריהם, אין למחמוד עבאס מה לחפש ברצועה וישראל כבר הבהירה בעבר כי היא מתנגדת לחזרת הרש"פ לשלוט ברצועת עזה.

בשטח שולטת כרגע תנועת חמאס, באזורים שצה"ל אינו נמצא בהם.

מדובר בתרחיש מורכב מאוד, גם אם ישראל הייתה מסכימה לביקור של מחמוד עבאס ברצועה, הרי שהוא היה מסכן את חייו, מחמוד עבאס שנוא על תושבי הרצועה אחרי שבשנת 2018 הוא הטיל עליהם סנקציות כלכליות, שלל פנסיות של פקידים פלסטינים ומנע מעבר חולים מהרצועה לקבלת טיפול רפואי בישראל, באמצעות צעדים בירוקרטיים, בניסיון להמריד אותם נגד שלטון חמאס.

זו הפעם הראשונה שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מביע רצון לבקר ברצועת עזה מאז שנת 2007 לאחר שתנועת חמאס השתלטה בכוח על הרצועה וגירשה ממנה את הרש"פ.

ככל הנראה, להערכת גורמים מדיניים בירושלים, ישראל איננה מתכוונת ליפול במלכודת השקופה של מחמוד עבאס והוא יצטרך להמתין זמן רב עד לקבלת תשובה רשמית מישראל, אם בכלל,

לדרג המדיני בישראל יש הרבה דברים חשובים לעסוק בהם בתקופת המלחמה מאשר לטפל בגימיקים שקופים של יו"ר הרש"פ.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי