מה חלקו של הג'יהאד האסלאמי במלחמה ברצועת עזה?

גורמים ברצועת עזה טוענים כי ארגון הג'יהאד האסלאמי מחזיק ב-7 חטופים ישראלים. איראן הקפידה מאז תחילת המלחמה שארגון הג'יהאד האסלאמי לא יהיה במשבר כספי והוא משלם באופן מסודר את המשכורות החודשיות לפעיליו למרות המצב הכלכלי וההומניטארי הקשה ברצועה.

 העיתון "ראי אליום" פירסם ב-28 באוקטובר דיווח על פגישה שהתקיימה בין מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד אלנח'אלה לבין הגנרל המצרי אחמד עבד אלח'אלק, האחראי על התיק הפלסטיני במודיעין המצרי, על גורל המלחמה ברצועת עזה.

בדיווח נמסר כי הגנרל המצרי מתח ביקורת קשה על יחיא סינוואר ושאל את זיאד אלנח'אלה: "האם כולכם בג'יהאד האסלאמי רוצים למות?האם אתה מרוצה ממצבכם"?

הגנרל המצרי הישווה את יחיא סינוואר לנהג אוטובוס משוגע שמסיע את פעילי הג'יהאד האסלאמי אל מותו ואל מותם ביחד עמו.

בג'יהאד האסלאמי ראו בשיחה הזו ניסיון של מצרים לתקוע טריז בין הארגון לבין חמאס אך מספרים שזיאד אלנח'אלה השיב לגנרל המצרי בחיוך:

"עלינו על האוטובוס הזה מכיוון שאנו סומכים על הנהג שהוא יביא אותנו אל התחנה הנכונה ואם זה לא יקרה, נמות כולנו ביחד".

ואכן, ארגון הג'יהאד האסלאמי פועל מאז ה-7 באוקטובר בתיאום מלא עם ארגון חמאס במלחמה נגד ישראל.

העיתון הנפוץ "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-22 באוגוסט כי ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה לקח בשבי , במהלך מתקפת ה-7 באוקטובר, 30 חטופים ישראלים, כך טוען זיאד אלנח'אלה מזכ"ל הארגון.

ההערכה ברצועת עזה כרגע היא כי בידי הארגון נותרו 7 חטופים ישראלים לאחר שרובם שוחררו בסבב הראשון של עסקת החטופים לפני כמה חודשים.

על פי הדיווח, בשבועות האחרונים, במיוחד לאחר חיסולו בטהראן של אסמעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס, ניכרת התגברות של פעילות משותפת בין חמאס לבין הג'יהאד האסלאמי לא רק ברצועת עזה, אלא גם ביהודה ושומרון, שני הארגונים קיבלו אחריות משותפת לפיגוע מטען החבלה האחרון בתל אביב שאותו ביצע פעיל חמאס משכם.

ב-9 במאי 2023 יצא צה"ל למבצע צבאי נגד ארגון הג'יהאד האסלאמי שנקרא מבצע "מגן וחץ", בעקבות התקפות רקטות על ישראל, ארגון חמאס ישב אז על הגדר ולא השתתף במבצע ולא סייע לג'יהאד האסלאמי לשגר רקטות לעבר ישראל.

במהלך המבצע אז חיסל צה"ל 6 בכירים בצמרת הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי.

ארגון הג'יהאד האסלאמי הוא ארגון הטרור השני בגודלו ברצועת עזה ויש לו קשרים הדוקים עם איראן שמספקת לו אמצעי לחימה, כספים ומאמנת את פעיליו בחו"ל.

הוא הוקם בשנות ה-80 של המאה הקודמת על ידי פתחי שקאקי שחוסל במאלטה על ידי המוסד הישראלי בשנת 1995.

בראש הארגון עומד כיום זיאד אלנח'אלה שמשמש כמזכ"ל הארגון.

בראש הזרוע הצבאית שלו  הנקראת "סראיא אלקודס" עומד אכרם אלעאג'ורי, שישראל ניסתה לחסל כמה פעמים אך נכשלה.

במהלך המלחמה הנוכחית השתתפו מחבלי הג'יהאד האסלאמי בהתקפה ובטבח שעשה חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

כמו כן,מחבלי הג'יהאד האסלאמי לחמו לצד מחבלי חמאס במיוחד בקרב על בית החולים שיפאא', אך בסופו של דבר הצליחו כוחות צה"ל לכבוש את מתחם בית החולים ללכוד בו מחבלים בכירים ולהרוג רבים אחרים.

איראן הקפידה מאז תחילת המלחמה שארגון הג'יהאד האסלאמי לא יהיה במשבר כספי והוא משלם באופן מסודר את המשכורות החודשיות לפעיליו למרות המצב הכלכלי וההומניטארי הקשה ברצועה.

לטענת גורמים בג'יהאד האסלאמי, מרבית מראשי הזרוע המדינית והצבאית של הארגון הצליחו להישאר בחיים מאז תחילת המלחמה, נראה כי הם מסתתרים עמוק באדמה במנהרות ובמקומות מסתור נוספים על פני הקרקע.

אולם, צה"ל הצליח לחסל מפקדי גדודים ומפקדי פלוגות של הג'יהאד האסלאמי ופעילים רבים של הארגון שעסקו בשיגור רקטות לעבר ישראל והשתתפו בקרבות פנים אל פנים מול חיילי צה"ל במקומות שונים ברצועה.

במהלך המלחמה חיסל צה"ל את מוחמד אלג'עברי, בכיר בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי ואת אשרף ג'ודה,מפקד חטיבת המרכז בזרוע הצבאית של הארגון.

בג'יהאד האסלאמי טוענים כי הארגון הצליח לשמור על מרבית ארסנל הרקטות שלו בצורה טובה יותר מאשר ארגון חמאס.

גורמים ביטחוניים בישראל טוענים כי הדברים האלה אינם נכונים ונועדו לפאר את הארגון שממשיך לטעון כי הוא משגר מדי פעם רקטות לעבר ישראל, במיוחד לעבר ישובי עוטף עזה במטחים קצרים כדי לשמור על רזרבת הרקטות שברשותו.

רוב הרקטות שבידי הג'יהאד האסלאמי הינן לטווח קצר של עד 8 ק"מ ויש לו גם מרגמות כבדות שמשגרות פגזים למרחק של 3 עד 5 ק"מ.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי