חידוש פיגועי ההתאבדות בתוך ישראל נועד להרתיע אותה במלחמתה נגד חמאס והג'יהאד האסלאמי

חמאס החליט לחדש את פיגועי ההתאבדות בתוך שטח מדינת ישראל באישורו של יחיא סינוואר לאחר התלבטויות בצמרת התנועה. חמאס והג'יהאד האסלאמי מנסים לייצר "מאזן אימה" כדי להרתיע את ישראל על רקע הצלחותיה במלחמה ברצועת עזה וביהודה ושומרון.

הפיגוע שהיה בתל אביב ב-19 באוגוסט שבו התפוצץ מטען חבלה גדול במשקל 8 ק"ג, שאותו נשא מחבל חמאס בשם ג'עפר מונא מהעיר שכם, והודעת הזרוע הצבאית של חמאס על חידוש פיגועי ההתאבדות בתוך ישראל שוב העלו את הנושא לראש סדר היום התקשורתי והביטחוני.

זו גם אחת הסיבות העיקריות לכך שצה"ל יצא למבצע צבאי רחב היקף בצפון השומרון שנקרא "מחנות קיץ" שאחת ממטרותיו היא לסכל פיגועי התאבדות אפשריים בתוך ישראל.

גם אתמול חידש בכיר חמאס ח'אלד משעל, בנאום מוקלט מאיסטנבול, את הקריאה לחדש את פיגועי ההתאבדות בתוך ישראל מכיוון שזוהי, לדבריו, הדרך היחידה להתמודד עם המצב באמצעות מאבק כולל.

על פי גורמים בחמאס,ההחלטה של חמאס לחדש את פיגועי ההתאבדות בישראל התקבלה במוסדות התנועה לאחר ויכוח קשה לגבי התועלת בחידוש הסוג הזה של פיגועים לאחר הפסקה של שנים רבות בגלל הנזק הגדול שנגרם לפלסטינים בעקבות פיגועי ההתאבדות.

יש בחמאס שחוששים שייגרם לפלסטינים נזק גדול בדעת הקהל העולמית בעקבות חידוש פיגועי ההתאבדות בישראל ושישראל תנצל זאת כדי להגביר את הלחץ הצבאי על תנועת חמאס ביהודה ושומרון.

פיגוע ההתאבדות האחרון היה בשנת 2016 שאותו ביצע מחבל חמאס מאזור בית לחם בשם עבד אלחמיד אבו סרור באזור שכונת גילה בדרום ירושלים.

גורמי ביטחון בכירים בישראל מעריכים כי ההחלטה של חמאס לחדש את פיגועי ההתאבדות בתוך ישראל התקבלה ע"י זאהר אלג'בארין, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון באישורו של יחיא סינוואר, המנהיג החדש של התנועה, והיא מהווה ניסיון של חמאס והג'יהאד האסלאמי ליצור "מאזן אימה" ולהרתיע את ישראל, אחרי 10 חודשים של לחימה, בגלל ההצלחות הגדולות של צה"ל במלחמה נגד חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה וגם בשטחי יהודה ושומרון.

חמאס מעלה בכוונה את רף העימות הצבאי בינו לבין ישראל ללא הבחנה בין אזרחים חפים מפשע לבין חיילים, חידוש פיגועי ההתאבדות הוא התשובה למה שמכנה חמאס "מלחמת ההשמדה" שעליה הכריזה ישראל, כביכול, נגד הפלסטינים.

חמאס מנסה להגביר מחדש את הפחד בליבותיהם של הישראלים כי הנה המלחמה הגיעה גם אליהם הבייתה והם לא יכולים לנהל חיים רגילים, לנסוע באוטובוסים, לבקר במרכזי קניות או לאכול במסעדות.

חידוש פיגועי ההתאבדות נועד להגביר את הויכוח הפנימי בחברה הישראלית, להביך את הממשלה ולהאיץ את הדרישה להפסיק את המלחמה ברצועת עזה ולהיכנע לדרישות חמאס בעניין עסקת החטופים.

הנחת העבודה של חמאס והג'יהאד האסלאמי היא שהשב"כ יכול למנוע רק חלק מפיגועי ההתאבדות ולא לסכל את כולם, דבר שמציב את ממשלת ישראל בפני אתגר ביטחוני גדול.

ברש"פ מודאגים מאוד מחידוש פיגועי ההתאבדות בשטח ישראל וחוששים שישראל תנצל זאת כדי לחלק את שטחי יהודה ושומרון למספר חלקים ולפצל ביניהם בתירוצים כי הדבר חיוני לצורך המלחמה בטרור, דבר שיחליש עוד יותר את הרש"פ ויפגע בריבונותה.

גורמים ברש"פ מעריכים כי הדבר יגביר את הדרישה של המתנחלים לספח חלקים מיהודה ושומרון באופן חוקי לישראל, כמו למשל את סיפוח שטחי C.

הערה: פורסם לראשונה ב" אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי