כישלון השיחות על עסקת החטופים עלול להצית מלחמה אזורית

גורמי מודיעין במערב מעריכים כי כישלון המשא ומתן על עסקת החטופים והפסקת האש ברצועה יגביר את הסיכוי להסלמה ומלחמה אזורית. שר הביטחון יואב גלנט הגיש לקבינט הביטחוני "מסמך אסטרטגי" שבו נאמר כי אי הליכה לעסקה, משמעותה סכנה להידרדרות קרובה למלחמה רב-זירתית והשארת החטופים בשבי חמאס.

 גורמים בחמאס אמרו בסוף השבוע האחרון לערוץ אלמיאדין הלבנוני כי המשא ומתן העקיף עם ישראל נכשל וכי היא מתעקשת על שורה של סוגיות ובראשן הישארות ב"ציר פילדלפי".

בכיר חמאס סאמי אבו זוהרי אמר לסוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה" כי "המשא ומתן על הפסקת האש הגיע לשלב קריטי בגלל התעקשותו של נתניהו להמשיך במלחמה ולהיאחז בשליטה בצירי נצרים ופילדלפי".

הוא האשים את ארה"ב כי היא מאמצת את עמדות ישראל.

המודיעין האמריקני מעריך כי קריסת השיחות על עסקת החטופים והפסקת האש רצועת עזה עלולה להצית הסלמה גדולה במזרח התיכון שתדרדר למלחמה אזורית.

שר  הביטחון יואב גלנט הגיש לקבינט הביטחוני ביום חמישי שעבר "מסמך אסטרטגי" שבו נאמר כי  אי הליכה לעסקה, משמעותה סכנה להידרדרות קרובה למלחמה רב-זירתיתו השארת החטופים בשבי חמאס.

הביקור האחרון של שר החוץ האמריקני טוני בלינקן בישראל, מצרים וקטאר נכשל והוא לא הצליח להשיג פריצת דרך במשא ומתן.

כישלון המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס עלול להגביר שוב את הלחץ על איראן לא להמתין יותר ולנקום בישראל, כפי שהבטיחה, על חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה על אדמתה בחודש שעבר.

גורמים בכירים ב"משמרות המהפכה" של איראן הבהירו בימים האחרונים כי איראן לא תוותר על הנקמה בישראל והיא בוא תגיע.

איראן במצב כלכלי קשה ואינה רוצה במלחמה אזורית, היא חוששת שישראל תגיב על הנקמה בהפצצת תעשיית הנפט שלה ומתקני הגרעין ועל פי ההערכות של המודיעין האמריקני היא מחפשת נקמה בישראל באופן שלא יביא להסלמה והתדרדרות אזורית,על פי הערכות גורמי מודיעין במערב היא מנסה לאתר מטרות ישראליות ויהודיות בחו"ל ובוחנת דרכים להפעיל חוליות "רדומות" של חמאס והג'יהאד האסלאמי ביהודה ושומרון כדי להתנקש בחיי אישים ישראלים.

איראן וחזבאללה מנסות למצוא פרצות באבטחה ולהשיג מודיעין איכותי שיאפשר להן לבצע בהצלחה פגיעה באישים ישראלים, מדובר בשרים בהווה ובעבר, חברי כנסת, קצינים בכירים בצה"ל בהווה ובעבר, בכירים במוסד ובשב"כ ועוד.

לכן, השב"כ הנחה להגביר את האבטחה על אישים שיש חשש גדול, להערכתו, שאיראן או חזבאללה ינסו לפגוע בהם.

ההערכה בישראל היא שאיראן תתאם את תגובת הנקם שלה נגד ישראל עם חזבאללה ועם שאר השלוחות שלה במזרח התיכון, כדי שהן יוכלו להגיב, במידת הצורך, אם התגובה הנגדית של ישראל תהייה עוצמתית.

התגובה הצפויה של איראן וחזבאללה נראית כרגע עובדה מוגמרת,חזבאללה כבר הגיב פעם אחת אך ישראל סיכלה את המתקפה במכת נגד מקדימה והוא עלול לנסות ולהגיב שוב על חיסולו של רמטכ"ל הארגון פואד שוכר.

חסן נצראללה אמר בשבוע שעבר שהתגובה הצבאית של הארגון "הייתה רק השלב הראשון".

רמטכ"ל צבא ארה"ב הגנרל בראון שביקר באזור העריך כי לאחר שישראל סיכלה את תגובת הנקם של חזבאללה, הסיכוי למלחמה אזורית פחת במקצת, אבל  גורמי המודיעין האמריקנים מתקשים להעריך בדיוק את תוכניות התקיפה של איראן ושל שלוחותיה, כולל של חזבאללה.

השאלה היא רק לגבי עיתוי התגובה, לכן ממשל ביידן, שחושש מאוד מהסלמה אזורית, מפעיל לחצים על איראן להימנע מתגובה נגד ישראל ובמקביל מנהל קמפיין דיפלומטי כדי להפעיל לחץ על ישראל וחמאס להגיע לעסקה והפסקת אש ברצועת עזה.

המשלחת האיראנית באו"ם פירסמה לפני כמה ימים הודעה רשמית האומרת כי "התגובה חייבת להיות מוכנה היטב כדי למנוע השפעה שלילית אפשרית שתשפיע על השגת הפסקת אש אפשרית ברצועת עזה, אבל,ישראל חייבת להיענש".

עוד נאמר בהודעה כי "בחירת עיתוי התגובה האיראנית תעשה בקפדנות גדולה כדי להבטיח הפתעה גמורה".

ייתכן גם שבסופו של דבר, ההדלפות האיראניות על תגובה מדודה הן הטעיה ואיראן תתקוף ישירות את ישראל באמצעות טילים וכטב"מים בעוצמה יותר גדולה מאשר היה בהתקפה ב-14 באפריל, אי אפשר לשלול את האפשרות הזו.

איראן וחזבאללה מצליחות לשמור קרוב לחזה את הקלפים שלהן וגורמי המודיעין במערב אינם מצליחים לגלות את התוכניות שלהן לתגובה על החיסולים שהיו בביירות ובטהרן.

לכן, ארה"ב איננה מפנה מהאזור את כוחות הקואליציה הצבאית האדירה שהיא ריכזה בים התיכון כדי להגן על המרחב האווירי של ישראל מפני התקפה של איראן וחזבאללה.

באחרונה הגיעה לאזור גם נושאת המטוסים האמריקנית "אברהם לינקולן" וזה מעיד על כך שארה"ב מתייחסת ברצינות לאיומים של איראן וחזבאללה.

ארה"ב משדרת בכך מסר נחרץ וחזק של הרתעה כלפי הציר השיעי בראשות איראן כי היא נחושה להגן על ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי