יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איבד את השליטה על הזרוע הצבאית של פת"ח

במערכת הביטחון הישראלית מודאגים מכך שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איבד את השליטה על הזרוע הצבאית של פת"ח ומתופעת אנשי הביטחון של הרש"פ שמצטרפים למעגל הטרור. יו"ר הרש"פ עומד כנראה לאבד שליטה על חלקים נוספים משטחי A שבהם עלולה לפרוץ אינתיפאדה חמושה חדשה.

בחודשים האחרונים גוברת פעילות הטרור של ארגוני הטרור הפלסטינים בעידודה של איראן שמספקת להם אמצעי לחימה, חומרי נפץ וכספים רבים.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כבר איבד מזמן את השליטה הביטחונית של הרש"פ על צפון השומרון, מדובר בערים ג'נין, שכם וטול כרם ומחנות הפליטים והכפרים הסובבים אותה.

למרות שלרש"פ יש כוח צבאי חמוש של כ-40 אלף נושאי נשק, יו"ר הרש"פ החליט שלא להתעמת מבחינה צבאית עם פעילי הטרור החמושים כל עוד הם לא מאיימים על שלטונו ברמאללה, למקורביו הוא אומר כי הוא איננו רוצה להירשם בהיסטוריה הפלסטינית כמי שפתח במלחמת אזרחים פנימית ביהודה ושומרון.

אבל במערכת הביטחון הישראלית מודאגים, גם ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג' מודאג מאוד, ארגוני הטרור מנסים לרדת דרומה מצפון השומרון ולהשתלט על כל שטחי יהודה ושומרון, להפיל את שלטון הרש"פ ולפתוח חזית חדשה נגד ישראל באמצעות אינתיפאדה מזויינת מלאה וחדשה.

הדאגה בקרב השב"כ הישראלי ומנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני של מאג'ד פרג' היא מכך שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איבד לחלוטין את השליטה על הזרוע הצבאית של פת"ח המכונה "גדודי חללי אלאקצא".

תנועת פת"ח היא עמוד השדרה של הרש"פ והזרוע הצבאית שלה יכולה הייתה לחזק את שלטון הרש"פ ביהודה ושומרון לצד מנגנוני הביטחון של הרש"פ.

הזרוע הצבאית של פת"ח עובדת באופן מלא כשותפה של ארגוני חמאס, ,הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית בפיגועים נגד ישראל והיא חברה מלאה במסגרות הטרור החדשות שאיראן הקימה בצפון השומרון, הנקראות "גדודים", ומספקת להם אמצעי לחימה וכספים.

גורם בכיר בתנועת פת"ח אומר כי מדובר במרד גלוי של הזרוע הצבאית של פת"ח נגד מנהיגותו של מחמוד עבאס ומדיניותו כלפי ישראל,מחמוד עבאס הינו גם ראש תנועת פת"ח בנוסף להיותו יו"ר הרש"פ וראש אש"פ.

הזרוע הצבאית של פת"ח, שבעבר הונהגה על ידי מרוואן ברגותי במהלך האינתיפאדה השנייה, חזרה לאמץ את דרך המאבק המזויין נגד ישראל בניגוד מוחלט להסכמי אוסלו.

השב"כ הישראלי הגיע להבנות עם מחמוד עבאס אחרי האינתיפאדה השנייה ונתן חנינה למאות מבוקשים של תנועת פת"ח  שהסגירו את נשקם לרש"פ והתחייבו בכתב להפסיק פעילות טרור,אך הזרוע הצבאית של פת"ח גייסה פעילים חדשים לשורותיה כדי להמשיך בטרור.

מרוואן ברגותי נעצר על ידי ישראל ונדון ל-5 מאסרי עולם על רצח ישראלים אך בשטח מפעילה  הזרוע הצבאית של פת"ח טרור באמצעות פעילים בעיקר במחנות הפליטים  ברחבי יהודה ושומרון.

השתתפות אנשי הביטחון של הרש"פ בפיגועים

בשב"כ מודאגים מאוד מהשתתפות אנשי ביטחון של הרש"פ בפיגועים נגד ישראל.

מאז תחילת המלחמה ברצועה השתתפו עשרות אנשי ביטחון של הרש"פ בפיגועים נגד ישראל, יו"ר הרש"פ נמנע מלהילחם נגד הטרור ועד היום לא גינה את הטבח ב-7 באוקטובר.

לדוגמא, את הפיגוע בתחנת הדלק בישוב עלי בחודש פברואר שעבר, שבו נרצחו שני אזרחים ישראלים, עשה המחבל מוחמד מנאצרה ממחנה הפליטים קלנדיה שהיה קצין במשטרה הפלסטינית.

על פי גורמי ביטחון בישראל, מתחילת המלחמה ב-7 באוקטובר יותר מ-50 אנשי ביטחון של הרש"פ היו מעורבים בפיגועים, אם מחברים זאת לפיגועים שהיו בשנתיים האחרונות הרי שהמספר של אנשי ביטחון פלסטינים שעשו פיגועים עובר את המאה איש.

הרש"פ והעומד בראשה הפסיקו מזמן לגנות את הפיגועים נגד ישראל, גם ממשל ביידן לא לוחץ על מחמוד עבאס לגנות את התקפות הטרור, עד היום יו"ר הרש"פ לא גינה את הטבח הנורא שעשה חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

הרש"פ ממשיכה לשלם משכורות חודשיות למחבלים ולבני משפחותיהם וההסתה נגד ישראל נמשכת במערכת החינוך הפלסטינית ובאמצעי התקשורת הרשמיים של הרש"פ.

הרש"פ גם לא עושה שום פעילות הסברה בקרב מנגנוני הביטחון שלה נגד השתתפות בפיגועי טרור נגד ישראל.

זוהי הרש"פ שממשל ביידן רוצה שתשלוט ברצועת עזה  אחרי המלחמה.

צה"ל איננו יכול לסמוך על מנגנוני הביטחון של הרש"פ שיסייעו בבלימת ההסלמה הצפויה ביהודה ושומרון, הרש"פ היא חסרת מוטיבציה להילחם בטרור והיא גם חלשה מבחינה כלכלית, בקצב הזה היא עלולה להפסיד עוד חלקים משטחי A בנוסף על צפון השומרון.

רמת השנאה בקרב הפלסטינים ביהודה ושומרון גבוהה בעקבות מספר הנפגעים הגבוה במלחמה ברצועת עזה, בעקבות המצב הכלכלי הקשה  ובעקבות סירובה של ישראל מאז תחילת הלחימה ברצועה לאפשר ל-150 אלף פועלים פלסטינים להיכנס ולעבוד בתוך ישראל.

אסור לאפשר לארגוני הטרור להרים את ראשם ביהודה ושומרון והלחץ הצבאי עליהם חייב להימשך בכל הכוח, הגעה לעסקה בין ישראל לחמאס, על שחרור החטופים והפוגה של 45 ימים במלחמה, עשויה לסייע בהפחתת המתיחות אבל כרגע אין פריצת דרך במשא ומתן.

במערכת הביטחון הישראלית חוששים שהמשך השחיקה במעמדה של הרש"פ ביהודה ושומרון עלול להביא לתרחיש של "היפוך קנים" שבו חלקים ממנגנוני הביטחון של הרש"פ יצטרפו למעגל הטרור נגד ישראל וישתמשו בנשק שברשותם לביצוע פיגועים.

שטחי יהודה ושומרון הופכים בהדרגה לג'ונגל מלא באמצעי לחימה שמוברחים מאיראן לקבוצות הטרור בשטחים, צה"ל והשב"כ מתקשים לעצור את גל ההברחות דרך הגבול הפרוץ עם ירדן.

מכאן הדרך קצרה להברחות של נשק שובר שוויון כמו טילי נ"מ וטילי נ"ט, לכן מבצע "מחנות קיץ" של צה"ל הוא כה חשוב, לסכל פיגועי טרור, לחסל את מעבדות החבלה שמייצרות מטענים, לעצור מחבלים ולתפוס את אמצעי הלחימה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי