יחיא סינוואר הורה לרצוח את ששת החטופים כדי להפעיל לחץ על ישראל לקבל את תנאיו

חמאס מפרסם גירסאות סותרות על נסיבות מותם בשבי של ששת החטופים הישראלים וטוען כי הוא חוקר את נסיבות האירוע. גורמים ברצועת עזה טוענים כי יחיא סינוואר הורה לרצוח את ששת החטופים כדי להפעיל לחץ על ישראל לקבל את תנאיו , בחמאס מכחישים.

ארגון חמאס ממשיך בהפצת השקרים שלו על הנסיבות שבגללן נרצחו 6 החטופים הישראלים על ידי מחבלי חמאס במנהרה באזור רפיח.

בתחילה טען חמאס כי 6 החטופים נהרגו בהפצצה מהאוויר של חיל האוויר הישראלי ושעות אחר כך הוא החליף גירסא וטען כי הם נורו למוות בידי חיילי צה"ל.

חבר הלשכה המדינית עיזת א-רישק האשים אתמול את ישראל ואמר: "מי שאחראים למותם של החטופים המוחזקים בידי ההתנגדות הם הכיבוש שמתעקש להמשיך במלחמת ההשמדה ומתחמק מהגעה להסכם הפסקת אש, והממשל האמריקני, בגלל התמיכה והשותפות שלו בתוקפנות הזו, החטופים שגופותיהם נמצאו ברצועת עזה נהרגו בתקיפות ציוניות".

צריך לזכור כי "אבו עוביידה" דובר הזרוע הצבאית של חמאס הודיע בתחילת המלחמה ב-9 באוקטובר שעבר, כי חמאס יוציא להורג אזרח ישראלי שנלקח בשבי על כל "טבח" שישראל תבצע ברצועת עזה, לאחר הביקורת שהושמעה בעולם על ההודעה הזו הוא הסיר את הסרטון מהאתר של חמאס.

גורמים בחמאס מסרו אמש לעיתון "א-שרק אלאווסט" כי אין שום החלטה בתוך חמאס או מגמה להרוג את החטופים הישראלים וכי ההודעה בזמנו של "אבו עבויידה" ניתנה באופן בלתי רשמי.

על פי הדיווח, חמאס הודיע לכל המתווכות והמדינות  והארגונים שהיו בקשר עם הנהגת הארגון כי לא ניתנו הוראות להרוג את החטופים.

לדברי הגורמים בחמאס עד לפני כמה ימים בלבד לא היו שום הוראות חדשות של חמאס בעניין הזה וכי ההוראה שהיא בתוקף היא לשמור על חיי החטופים מכיוון שחטוף חי יביא "מחיר יקר יותר" במשא ומתן מאשר חטוף מת.

אולם בעולם הערבי מטילים ספק בגירסא הזו, ב-12 באוגוסט הודיע "אבו עוביידה", דובר הזרוע הצבאית של חמאס כי שני פעילים של חמאס, האחראים על השמירה על החטופים הישראלים, ירו לעבר אחד החטופים הישראלים והרגו אותו ופצעו באורח קשה שתי חטופות ישראליות אחרות.

גורמים בחמאס טענו כי הם פעלו בניגוד להוראות מתוך רצון לנקום לאחר שאחד מהם קיבל מידע על מות שני ילדיו באחד ממעשי "הטבח" של ישראל ברצועת עזה.

על פי הדיווח ב"א-שרק אלאווסט",  בעקבות האירוע הזה הורחקו שני הפעילים האלה והם לא עוסקים יותר בשמירה על החטופים הישראליים.

חמאס מכחיש נמרצות כל שינוי בהוראות לגבי השמירה על החטופים הישראלים, גורם בחמאס אמר לעיתון "א-שרק אלאווסט" כי ייתכן שששת החטופים נהרגו מאש כוחות צה"ל לאחר שהגיעו למנהרה שבה הם שהו, או שכמה מפעילי חמאס ששמרו עליהם נאלצו להרוג אותם כדי למנוע הישג מצה"ל כי הצליח לשחרר חטופים חיים."

לטענת חמאס מתבצעת חקירה בנושא מול פעילי חמאס ששמרו על ששת החטופים כדי לברר את נסיבות מותם.

גורמים בקרב הפלגים הפלסטינים ברצועה מסרו כי  המגמה היא למנוע מכוחות צה"ל, בכל מחיר, החזרת חטופים ישראלים בחיים כדי למנוע הישג של ישראל.

לדבריהם, ששת החטופים היו אמורים להשתחרר במסגרת העסקה ומותם הוא הפסד לחמאס שישפיע גם על המשך המשא ומתן עם ישראל.

לעומת זאת,גורמים ברצועת עזה טוענים כי יחיא סינוואר נתן את האור הירוק לרצוח את החטופים וכי מטרת רצח החטופים הייתה לזעזע את החברה הישראלית ולהגביר את הלחץ על ממשלת ישראל לקבל את דרישות חמאס במשא ומתן על העסקה ועל הפסקת האש.

לטענתם, יחיא סינוואר סבור שיש בידיו מספיק חטופים ישראלים להמשך המשא ומתן עם ישראל ולא סביר שהשומרים על 6 החטופים, שבהם יש אזרח אמריקני, יפעלו על דעת עצמם בנושא כה רגיש מבלי לקבל הוראה מלמעלה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי