המעבר לפיגועי התאבדות והגברת הטרור ביו"ש הם ההוכחה למצוקה של ארגוני הטרור

ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי במצוקה בעקבות הפעילות האינטנסיבית של צה"ל נגדם בצפון השומרון וברצועת עזה. חמאס חוזר להשתמש ב"נשק האסטרטגי" שלו של פיגועי ההתאבדות ושימוש במטעני נפץ גדולים כדי לנסות להפחית את הלחץ הצבאי של ישראל.

גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי זאהר אלג'בארין, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון קיבל בתקופה האחרונה הנחיות ממנהיג חמאס החדש יחיא סינוואר להגביר את פיגועי הטרור ביהודה ושומרון ולחדש את פיגועי ההתאבדות בתוך ישראל.

ההחלטה של יחיא סינוואר התקבלה בשל המצוקה שבה הוא נתון ביחד עם הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה בעקבות הלחץ הגובר של צה"ל עליה, לכך יש להוסיף את הסירוב של ישראל לסגת מ"ציר פילדלפי".

הזרוע הצבאית של חמאס מתקשה לייצר מחדש רקטות והיא סובלת ממחסור גדול באמצעי לחימה בעקבות הפעילות של צה"ל.

ההתעקשות של חמאס על נסיגה ישראלית מ"ציר פילדלפי" נובעת בראש ובראשונה מהרצון והצורך להצטייד באמצעי לחימה חדשים שיאפשרו לה להתאושש בלחימה מול כוחות צה"ל.

על פי גורמים ביטחוניים, בחצי האי סיני ממתינות כמויות גדולות של אמצעי לחימה להיכנס לרצועה דרך "ציר פילדלפי" אבל הנוכחות של צה"ל בציר מונעת זאת.

צה"ל עדיין לא חשף במלואו את כל מערך מנהרות ההברחה ב"ציר פילדלפי", אם הוא ייסוג ממנו, חמאס יכול להשתמש במנהרות שעדיין לא נחשפו ולא נהרסו להכנסת אמצעי הלחימה שממתינים בחצי האי סיני.

זאהר אלג'בארין נדרש גם להגביר את הפיגועים ביהודה ושומרון ולהפוך אותה לחזית פעילה נגד ישראל, הוא אמור לעורר "חוליות רדומות" של חמאס בכל יהודה ושומרון.

בימים האחרונים היו כמה פיגועים בדרום יהודה ושומרון, 2 מחבלים ביצעו פיגוע תופת כפול בגוש עציון ומחבל אחר רצח ביריות 3 השוטרים הישראלים באזור תרקומיא.

המחבל הרוצח חוסל על ידי צה"ל והוא השתייך בעבר למשמר הנשיאותי של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אך פוטר לפני 9 שנים.

לגבי שני המחבלים שביצעו את הפגוע הכפול בגוש עציון, הם חוסלו , הזרוע הצבאית של פת"ח לקחה אחריות על הפיגוע.

החקירה המהירה של השב"כ הביאה לגילוי המעבדה בחברון שבה הוכנו מטעני החבלה לצורך הפיגוע הכפול.

גורמי ביטחון אומרים כי חקירת הפיגועים בגוש עציון ובתרקומיא מתנהלת על ידי השב"כ.

גורמי הביטחון מזהים הסלמה בפעילות הטרור שהולכת ונודדת  מאזור השומרון לאזור יהודה, חלק לא מבוטל מהמחבלים שמבצעים את הפיגועים הם ללא שיוך ארגוני או התארגנויות מקומיות, שהן תוצר של שטח רווי באמצעי לחימה וכספים שמגיעים בעיקר מאיראן.

בחמאס מעריכים כי הגברת הטרור באזור חברון תסיט כוחות של צה"ל מצפון השומרון ותקל את הלחץ הצבאי של צה"ל על אזורי ג'נין וטול כרם.

פיגוע התופת הכפול בגוש עציון הינו המשך ישיר לפיגוע ההתאבדות בתל אביב ב-19 באוגוסט, בשלושת הפיגועים נעשה שימוש במטעני חבלה וחומרי נפץ.

גורמים בחמאס אומרים כי הזרוע הצבאית של הארגון חוזרת להשתמש ב"נשק האסטרטגי" שלה משנות ה-90 של המאה הקודמת והוא פיגועי ההתאבדות באמצעי שימוש בחומרי נפץ.

יחיא סינוואר ממתין לפרוץ מלחמה רב זירתית אך בינתיים הוא מנסה להגביר את הלחץ על ישראל באמצעות פתיחת חזית חדשה נגדה ביהודה ושומרון לאחר שנכשל בפתיחת חזית חדשה מבקעת הירדן, המלך עבדאללה סירב למהלך הזה, התעמת עם הנהגת חמאס והצליח לפי שעה למנוע זאת.

גורמים ברצועת עזה אומרים כי כל הפלגים הפלסטינים מסכימים עם העמדה של יחיא סינוואר, החזרה לפיגועי התאבדות והגברת הטרור ביהודה ושומרון נובעת מכה סיבות.

א.פעולת נקם על הסיכולים הממוקדים שעושה ישראל בשטחים ובחו"ל.

ב.נקמה על "מעשי הטבח" שישראל עושה ברצועת עזה  וביהודה ושומרון.

ג.ניסיון לקבע משוואה חדשה מול ישראל  ולהרתיעה, כלומר, כל חיסול מנהיגים של חמאס ייענה בפיגועי התאבדות.

בעקבות קריאתו של מנהיג חמאס ח'אלד משעל לצאת לפיגועי התאבדות, הודיע שר החוץ ישראל כ"ץ בקולו כי האמצעי הזה של חידוש פיגועי התאבדות יעורר תגובות  חריפות ונחרצות של הצד הישראלי.

ישראל כ"ץ הודיע כי ישראל תתנקש בחייו של ח'אלד משעל ושל חברים נוספים בהנהגת חמאס בקרוב.

ישראל נדרשת לנקוט בצעדים מיידים כדי לבלום את כוונות חמאס להשיק גל פיגועי התאבדות חדש באזור תל אביב ובשאר הערים הגדולות, ירושלים וחיפה.

פיגועי ההתאבדות נחשבים אצל הפלסטינים כ"נשק אסטרטגי" שבו הם התחילו להשתמש מאז 1986 ושנמשך עד לאינתיפאדה השנייה בשנת 2003.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי:

"זהו הנשק האחרון שנותר בידי הפלסטינים, הם רוצים להפוך את ישראל כולה לנהרות של דם כדי להציל את מה שנותר להם, האסטרטגיה החדשה הזו מציבה את ההנהגה המדינית והצבאית של ישראל בפני אתגר חדש-ישן לעצור פיגועי טרור קשים עם השלכות פוליטיות".

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי