חמאס משנה אסטרטגיה בקשר לחטופים כדי למנוע חילוצם על ידי צה"ל

גורמים בחמאס אומרים כי הארגון שינה את המדיניות שלו כלפי החטופים הישראלים שמוחזקים בשבי והוא לא יאפשר יותר לצה"ל לחלץ חטופים כשהם בחיים. בחמאס טוענים כי חילוץ חטופים חיים מהשבי מעניק לגיטימיות לראש הממשלה נתניהו להמשיך בכל הכוח במלחמה ברצועה וללא הגבלת זמן, דבר שפוגע בקלפי המיקוח של חמאס.

על פי גורמים בחמאס, הזרוע הצבאית של חמאס וכל שאר הפלגים שמחזיקים חטופים ישראלים, שינו את האסטרטגיה שלהם לאחר מבצע "ארנון זמורה" של צה"ל במחנה הפליטים נוצייראת ברצועת עזה ב-8 ביוני שבמהלכו שיחררו צה"ל והימ"מ מהשבי, במבצע מיוחד, 4 חטופים ישראלים תחת אש כבדה והחזירו אותם לישראל.

לטענת חמאס, במבצע הזה נהרגו מאש צה"ל 274 פלסטינים , בהם נשים וילדים.

"אבו עוביידה", הדובר של הזרוע הצבאית של חמאס מסר אמש כי אחרי מבצע החילוץ של החטופים במחנה הפליטים נוצייראת על ידי צה"ל ניתנו לשומרים על החטופים הוראות חדשות.

נראה כי נפלה החלטה בהנהגת חמאס שלא לאפשר יותר לצה"ל לחלץ מהשבי חטופים חיים או גופות , לכן ניתנה הוראות לכל פעילים בזרוע הצבאית שמחזיקים בשבי חטופים במקומות מסתור, להוציג להורג את החטופים ברגע שהם מזהים פעילות צבאית חשודה באזור שהם מוחזקים כדי שלא לספק לישראל תמונת ניצחון ולהפחית את קלפי המיקוח שיש בידי חמאס במשא ומתן על עסקה והפסקת אש.

למרות ההכחשות של חמאס, זוהי כנראה הסיבה שפעילי הזרוע הצבאית רצחו את ששת החטופים הישראלים שהיו מוחזקים במנהרה ברפיח, מחבלי חמאס זיהו תנועה חשודה של טנקים באזור והיו בטוחים שצה"ל גילה את מקום הסתרת החטופים , לכן הם מיהרו להוציאם להורג באמצעות ירי מטווח קרוב.

עד לא מזמן הנחת העבודה בחמאס הייתה שחטופים ישראלים חיים מהווים קלף מיקוח חשוב במשא ומתן וכי תמורתם הם יוכלו לקבל מישראל מספר גדול יותר של מחבלים משוחררים מבתי הכלא בישראל דבר שיספק לחמאס את תמונת הניצחון במלחמה.

חמאס גם טרח , בגל הראשון של שחרור החטופים שכלל שחרור 110 מהם, לעשות הצגות כלפי מצלמות הטלוויזיה של הקהילה הבינלאומית כי הוא כיבד את החטופים ולא פגע בהם בתקופת השבי, אולם כעת השתנתה לגמרי תמונת המצב.

לדברי גורמים בחמאס, בעקבות ה"טבח" הישראלי במחנה הפליטים נוצייראת כדי לחלץ את 4 החטופים ובעקבות "העינויים" שעוברים מחבלי הנוח'בה במחנה המעצר ב "שדה תימן", חמאס שינה את הגישה לחטופים הישראלים.

גורמים בחמאס מסרו כי הארגון החליט שלא לאפשר ,בשום פנים ואופן, לצה"ל לחלץ מהשבי ברצועת עזה חטופים ישראלים חיים מכיוון שהדבר יעניק לגיטימיות לראש הממשלה נתניהו להמשיך בכל הכוח במלחמה ברצועה וללא הגבלת זמן, דבר שפוגע בקלפי המיקוח של חמאס.

לדברי אותם הגורמים, חמאס גם החליט לחצות את ה"קווים האדומים" שקבע שלא לענות בשבי חטופים ישראלים.

ההתפתחויות האלה ישפיעו על דרך הפעולה של צה"ל  ונראה כי צה"ל יצטרך לשנות כמה משיטות הפעולה שלו בחיפוש אחרי חטופים ברצועה כדי שהזרוע הצבאית של חמאס לא תנסה לרצוח אותם.

יש כמה רעיונות שמתגבשים בנושא שאי אפשר לפרטם כרגע, אך ברור שישראל איננה יכולה לשבת ולהמתין לתשובות  מחמאס בקשר לעסקת החטופים, היא חייבת ליזום, חמאס גורר רגלים, יחיא סינוואר אינו מעוניין כרגע בעסקה ומצבם של החטופים הישראלים רק הולך ומתדרדר, אסור לצה"ל רק לשבת ולהמתין הוא חייב ליזום פעולות שישנו את פני המערכה ויביאו לשחרור החטופים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי