חמאס רואה ברצח ששת החטופים הישראלים נקודת מפנה אפשרית במלחמה ברצועת עזה

חמאס שינה את האסטרטגיה שלו ביחס לחטופים הישראלים מתוך הנחה שרציחתם תסעיר את דעת הקהל בישראל ותגביר את הלחץ על הממשלה לעצור את המלחמה ברצועת עזה. גורמים בחמאס מעריכים כי ראש הממשלה נתניהו לא יוכל לעמוד עוד לאורך זמן בפני הלחץ הפנימי בישראל ובפני הלחץ הבינלאומי לעצור את המלחמה.

יחיא סינוואר הוא זה שהורה לפעילי הזרוע הצבאית של חמאס לרצוח את ששת החטופים במנהרה ברפיח כדי לשלול מצה"ל כל הישג אפשרי של שחרור חטופים חיים, זוהי ההערכה של גורמי ביטחון בכירים.

ההוראה ניתנה כבר לאחר המבצע המוצלח של חילוץ 4 חטופים חיים על ידי צה"ל והימ"מ שהוחזקו במחנה הפליטים נוצייראת בחודש יוני השנה, מבצע שפגע ביוקרתו של ארגון חמאס.

נראה כי יחיא סינואר, שעוקב ומכיר היטב את החברה הישראלית במשך עשרות שנים, העריך מראש שרצח ששת החטופים יגביר את המחאה בתוך ישראל נגד ממשלת הימין בדרישה כי תיסוג מ"ציר פילדלפי" ותקבל את תנאי חמאס לעסקת שחרור החטופים.

גורמים ברצועת עזה ששוחחו עם בכירים בחמאס מסרו כי יחיא סינוואר מעריך שאפשר יהיה למנף את המחאה בישראל, בעקבות רצח ששת החטופים הישראלים, לנקודת מפנה במלחמה שתביא להפלת ממשלת נתניהו, להליכה לבחירות חדשות בישראל ולהפסקת המלחמה.

בחמאס מעודדים מהשביתה הכללית שעליה הכריזה ההסתדרות, למרות שהיא הייתה חלקית, ומהקולות ממפלגת ש"ס, בעיקר של אריה דרעי, בדבר הצורך לשחרר מיידית את החטופים, וכמובן מהעמדה של שר הביטחון יואב גלנט  ושל צמרת צה"ל שתומכת בנסיגה מ"ציר פילדלפי" כעת כדי לבצע את העסקה.

גורמים בחמאס משווים בין המלחמה ברצועת עזה למלחמת וויטנאם ומעריכים שהמחאה בישראל נגד המשך המלחמה תתגבר עד שתכפה על הממשלה לעצור אותה, כפי שקרה בארה"ב, עד שהנשיא ניקסון נאלץ להורות על הפסקת המלחמה ב-1973.

גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי קיים חשש גדול שיחיא סינוואר יורה להמשיך ולרצוח חטופים נוספים כדי לתדלק את המחאה בישראל ולהגביר את הלחץ על הממשלה, "אבו עוביידה" דובר הזרוע הצבאית של חמאס הודיע רשמית כי המדיניות של חמאס השתנתה והוא נחוש למנוע פעולות של חילוץ חטופים חיים על ידי צה"ל.

חמאס אומר לתושבים ברצועת עזה כי הוא מזהה סדקים גדולים בחברה הישראלית וכי עליהם להחזיק מעמד מכיוון שממשלת נתניהו תקרוס בקרוב ולא תוכל לעמוד מול גל המחאה בישראל שדורש להחזיר את החטופים באמצעות הסכם עם חמאס.

גורמים בחמאס מעריכים כי ראש הממשלה נתניהו לא יוכל לעמוד עוד לאורך זמן בפני הלחץ הפנימי בישראל ובפני הלחץ הבינלאומי לעצור את המלחמה, להערכתם אם נתניהו ידחה את הצעת "ההזדמנות האחרונה" שהנשיא ביידן עומד לפרסם בימים הקרובים,  המחאה בישראל נגד הממשלה תגיע לשיאים חדשים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי