נקודת התורפה של מבצע "מחנות קיץ" בצפון השומרון

לצה"ל ושב"כ יש הישגים חשובים במבצע "מחנות קיץ" בכל הקשור למלחמה נגד הטרור בערים ג'נין וטול כרם, אך נקודת התורפה של המבצע הינה חוסר פעילות של צה"ל במרחב הכפרי בצפון השומרון. המרחב הכפרי בצפון השומרון הפך ל"מדינת טרור'' קטנה שבה שורצים מאות מחבלים חמושים שאותם מחמשת איראן באמצעי לחימה ובכספים.

כוחות צה"ל נסוגו בסוף השבוע מהעיר ג'נין ומחנה הפליטים שלה לאחר 10 ימים של פעילות נגד הטרור במסגרת מבצע "מחנות קיץ".

במהלך הפעילות המשותפת של צה"ל ושב"כ חוסלו במרחב ג'נין 14 מחבלים, נעצרו יותר מ-30 חשודים, הושמדו כ-30 מטענים שהוטמנו בצירים, ובוצעו ארבע תקיפות אוויריות.

כמו כן הושמדו תשתיות טרור רבות, בהן מצבור אמצעי לחימה תת-קרקעי שאותר מתחת למסגד ומעבדה לייצור מטענים. צה"ל גם חיסל את המחבל וויסאם חאזם, ראש התארגנות הטרור של חמאס בג'נין.

הפלסטינים מדווחים כי צה"ל יצא מכל מחנות הפליטים שבהם פעל במסגרת מבצע "מחנות קיץ".

דובר צה"ל הבהיר כי המבצע לא הסתיים וכי הכוחות יחזרו בהמשך, בינתיים החלה עיריית ג'נין לתקן את הנזקים בעיר שנגרמו מפעילות צה"ל.

צה"ל והשב"כ שואפים להוריד את רמת האלימות והטרור ביהודה ושומרון לפני חגי תשרי, בחודש אוגוסט נרשמה עליה גדולה בהתראות לפיגועים וכוחות הביטחוון סיכלו 90 פיגועים לעומת 53 פיגועים בחודש יולי.

חמאס קיבל החלטה לחדש את פיגועי ההתאבדות בתוך שטח ישראל וכמובן שגם בשטחי יהודה ושומרון, בשלושת החודשים האחרונים התפוצצו שש מכוניות תופת ביהודה ושומרון.

בנוסף לכך, מחבל שהיה איש ביטחון לשעבר של הרש"פ, ביצע פיגוע ירי באזור תרקומיא לעבר רכב ישראלי ורצח 3 שוטרים ישראלים.

מעבר למטעני חבלה גדולים ומכוניות תופת

גורמי הביטחון מעריכים כי ארגוני הטרור מתרכזים כעת באזור חברון, שהינו מעוזו של חמאס, כדי להוציא ממנו פיגועי התאבדות באמצעות מכוניות תופת ומחבלים מתאבדים נגד התנחלויות באזור וגם בתוך שטח ישראל.

מטעני החבלה וחומרי הנפץ מוברחים ליהודה ושומרון מאיראן דרך הגבול עם ירדן.

המחבלים משתמשים גם בחומרים דו שימושיים כמו דשן כימי כדי לייצר מטעני חבלה גדולים שאותם הם מערבבים לעיתים עם חומר נפץ תקני.

נקודת התורפה של מבצע "מחנות קיץ"

 

אין ספק שמבצע "מחנות קיץ" יוריד את רמת הטרור בצפון השומרון לאחר הפעילות האינטנסיבית של צה"ל ושב"כ במשך 10 ימים בערים ג'נין וטול כרם ומחנות הפליטים שצמודים אליהן.

מגיע לאלוף פיקוד מרכז אבי בלוט  ולראש השב"כ רונן בר יישר כוח גדול על חיסול ומעצר המחבלים ועל היוזמה של המבצע שהייתה בעצם הנחתת מכה מקדימה על הטרור בצפון השומרון.

אולם, למבצע הזה יש נקודת תורפה גדולה והיא שהוא התרכז בערים ג'נין וטול כרם ובמחנות הפליטים שלהן ולא טיפל במרחב הכפרי.

מאות מחבלים חמושים נמלטו מג'נין וטול כרם אל הכפרים הסובבים אותן ומצאו בהם מחסה, לאחר נסיגת כוחות צה"ל הם ישובו בהדרגה למקומות שמהם הם נסוגו ויחדשו את פעילות הטרור.

על פי ההערכות גורמי הביטחון באזור צפון השומרון יש בין 800 ל-1000 מחבלים חמושים.

מדיניות "כיסוח הדשא" של צה"ל איננה מספיקה כדי להילחם בטרור ביהודה ושומרון, צה"ל חייב לשנות את הקונספציה ולעבור לשיטות לחימה הרבה יותר אגרסיביות.

צה"ל חייב להגדיל את היקף הכוחות שהשתתפו במבצע מעבר לשתי חטיבות ולכבוש את כל המרחב הכפרי של צפון השומרון ולהתחיל לנקות את השטח ממחבלים שמסתתרים בכפרים.

כוחות הביטחון של הרש"פ אינם פועלים כלל  במרחב הכפרי  בצפון השומרון והוא הפך ל"מדינת טרור"   קטנה שבה שורצים מאות מחבלים חמושים שאותם מחמשת איראן באמצעי לחימה ובכספים.

לגבי מחנות הפליטים בערים ג'נין וטול כרם, יש ליישם את השיטות שבהן פועל צה"ל ברצועת עזה, לפנות את האוכלוסיה ממחנות הפליטים האלה ל"אזורים בטוחים" ולהרוס את תשתיות הטרור במחנות האלה, כולל פתיחת צירי תנועה רחבים חדשים במחנות הפליטים האלה והרס הסימטאות הצפופות.

כל פעולה שצה"ל יספיק לעשות בצפון השומרון נגד תשתיות הטרור רק תפחית את הסיכויים לחדש את הפיגועים נגד חיילי צה"ל והמתנחלים ואת הסיכוי לבצע פיגועי התאבדות של חוליות רדומות בשטח מדינת ישראל.

אחד התרחישים הסבירים להתרחש הינו מעשי טבח בישובים ישראלים ביהודה ושומרון ובקו התפר, זהו החלום הרטוב שרוצה להגשים ארגון חמאס, לחזור על הטבח הנורא שעשה בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר שעבר.

ארגוני הטרור מנסים להחזיר את ישראל לתקופת הטרור שהייתה במהלך האינתיפאדה השנייה שבה היו יותר מ-1000 נרצחים ו-9000 פצועים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי