ישראל נערכת לצעדי ענישה נגד הרש"פ בשל מהלכיה באו"ם

בירושלים מודאגים מכוונת הרש"פ לפנות לאו"ם בבקשה לקבל החלטה בעצרת הכללית בשבוע הבא ליישם את פסק הדין של בית הדין בהאג לסיים את הנוכחות הישראלית בשטחים. שר החוץ ישראל כץ מאיים בצעדי ענישה נגד הרש"פ.

הרש"פ לא מפסיקה את צעדיה בזירה הבינלאומית נגד ישראל בעוד המלחמה ברצועת עזה נמשכת ויו"ר הרש"פ אינו נלחם נגד הטרור בצפון השומרון.

עכשיו עושה הרש"פ הכנות בזירת האו"ם לקראת הדיון בעצרת הכללית בשבוע הבא, המשלחת הפלסטינית  הגישה טיוטת החלטה שתובא להצבעה בדיוני העצרת הכללית שבה דרישה ליישם את החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג לסיים את הנוכחות הישראלית בשטחים הפלסטינים בתוך חצי שנה, לנסיגת צה"ל מיהודה ושומרון, הפסקת ההתנחלויות והחזרת הפלסטינים לאדמתם.

עוד כוללת הצעת ההחלטה הפלסטינית קריאה למדינות החברות באו"ם שלא להכיר חוקית בנוכחות ישראל בשטחים הפלסטינים, לאכוף סנקציות על בכירים ישראלים, להפסיק העברת נשק לישראל, אם יש חשד שייעשה בו שימוש בשטחים הפלסטינים, והימנעות מהקמת נציגויות דיפלומטיות בירושלים.

גורמים מדיניים בירושלים מסרו כי בדיון שקיים שר החוץ ישראל כץ בנושא הוחלט לקדם שורה של פעולות מול הממשל האמריקני ומול עוד מדינות התומכות בישראל כדי להתנגד להחלטה, לפלסטינים יש בדרך כלל  רוב בעצרת הכללית של האו"ם ולכן החליט שר החוץ כץ על גיבוש חבילה של צעדי ענישה שתנקוט ישראל נגד הרש"פ בהתאם לחומרת ההחלטות שיתקבלו בעצרת הכללית.

על פי גורמים במשרד החוץ, השר ישראל כץ אמר בדיון כי "אם יו"ר הרש"פ אבו מאזן ישבור את הכלים, ישראל תשבור את הרש"פ ותפרק אותה" ואם הפלסטינים יקדמו מהלכים חמורים בניגוד להסכמי הביניים שנחתמו עימם, ישראל תנקוט נגדה צעדים קשים כולל הפסקת שיתוף הפעולה עמה ופירוקה המוחלט.

מסר ברור בעניין הזה יועבר גם לרש"פ בצינורות הקשר הקיימים עמה.

הפסיקה של שופטי בית הדין הבינלאומי בהאג קובעת ברוב קולות כי מפעל ההתנחלויות אינו חוקי, וכי על ישראל לפנותן "במהירות האפשרית".

הכוונה איננה רק  לגבי שטחים ביהודה ושומרון, אלא גם לכל מי שהתיישב במזרח ירושלים מאז איחוד העיר במלחמת ששת הימים ב-1967.

מדובר בפעם הראשונה שבה קובע בית הדין הבינלאומי שהכיבוש הישראלי בשטחים אינו חוקי, והוא מאשים כי פעולות ישראל מהוות בפועל סיפוח ואולי אף אפרטהייד.

עוד נקבע בפסיקת בית הדין הבינלאומי כי על ישראל לפצות את הפלסטינים על הפקעת אדמות ו"ניצול משאבי טבע", השופטים הורו לכל מדינות העולם להימנע מהעברת סיוע להמשך השליטה הישראלית בשטחים. הם גם קבעו כי ישראל נחשבת ל"כוח כובש" בעזה עוד לפני המלחמה הנוכחית ברצועה ולמרות ההתנתקות ב-2005.

הם דחו את הטענה שאסור להם להתערב בסוגיה מחשש לפגיעה במשא ומתן עתידי בין ישראל לפלסטינים, ואמרו שמדובר ב"ספקולציות".

גורם מדיני בירושלים אומר כי הרש"פ רק תפסיד  אם תלך למהלך הזה באו"ם מכיוון שהתגובה הישראלית תהייה חזקה, בישראל מקווים שהרש"פ תשקול מחדש את מהלכיה באו"ם מכיוון שיש לה הרבה מה להפסיד ביחסיה עם ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי