איראן חוששת ממלכודת ישראלית שמטרתה לגרור אותה למלחמה אזורית

איראן חוששת שישראל טומנת מלכודת לה ולחזבאללה ומנסה לגרור אותן למלחמה אזורית כדי לקבל לגיטימציה בינלאומית להכות אותן מכה ניצחת. ההנחיה האיראנית לחסן נצראללה היא להיצמד לאסטרטגיית ההתשה של ישראל ו"אחדות הזירות" ולא לסטות ממנה.

מתחילת המלחמה היה ברור שאיראן איננה מעוניינת בעימות כולל בין חזבאללה וישראל וכי האסטרטגייה שלה נועדה למשוך את ישראל למלחמת התשה ארוכה באמצעות השלוחות שלה במזרח התיכון, עד שישראל תיחלש מבחינה כלכלית וצבאית ותקרוס לתוך עצמה.

כך איראן שומרת את עצמה מחוץ למשחק מבלי שהיא משלמת על כך מחיר,כך היא נלחמת נגד ישראל עד אחרון הפלסטינים ועד אחרון הלוחמים השיעים של השלוחות שלה, ראש התמנון האיראני מניע רק את זרועותיו, אם הוא מאבד אחת מהן, הראש עדיין נותר שלם ויכול להניע את שאר הזרועות.

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן, שהגיע השבוע לניו יורק כדי להשתתף בדיונים בעצרת הכללית של האו"ם, אמר ב-22 בספטמבר כי  "איראן לא תיפול בפח של המלחמה".

"אנחנו יודעים יותר מכל צד אחר שאם תתלקח מלחמה רחבת היקף במזרח התיכון לאף אחד אין אינטרס בכך" הוא הדגיש.

שר החוץ האיראני עבאס ערקאג'י אמר שאיראן נמצאת במצב של "עירנות מלאה ולא תיפול בפח של ישראל".

הוא הוסיף כי חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה על אדמת איראן היה "נסיון להתגרות בנו כדי לגרור אותנו לעימות גדול יותר".

לאיראנים יש זיכרון רע מאוד ממלחמת איראן עיראק שנמשכה כ-8 שנים, בין השנים 1980 עד 1988, במלחמה הזו נהרגו, לפי כמה הערכות זהירות, בין חצי מיליון למיליון איש, רובם איראנים.

הייתה זו מלחמת התשה ושחיקה ארוכה, עיראק של סדאם חוסיין שאפה לספח לשטחה את חבל ח'וזיסטאן העשיר בנפט ולהפוך למעצמה אזורית על חשבון איראן, בסופו של דבר המלחמה הסתיימה ללא שום שינוי טריטוריאלי ואיראן שילמה מחיר כבד, מאז היא זהירה מאוד במלחמותיה.

כעת, החשש של איראן הוא אמיתי כי ישראל מנסה לגרור את חזבאללה לעימות צבאי כולל כדי שתהייה לה לגיטימציה בינלאומית להרוס את ארסנל הנשק האדיר  שאיראן סיפקה לו במשך שנים ואחר כך לעבור לאיראן ולהשמיד את מתקני הגרעין שלה ואת תעשיית הנפט שלה כדי למוטט אותה כלכלית, איראן בטוחה שאם דונלד טראמפ ייבחר לנשיא הבא של ארה"ב הוא יסייע לישראל לממש את התוכנית הזו.

היא עושה הכל כדי שלא לפגוע בסיכוייה של קמלה האריס להיבחר כנשיאה הבאה של ארה"ב.

איראן גם חוששת שמלחמה עם ישראל תפגע קשות בכלכלה שלה, גם כך מצבה הכלכלי רע, נשיא איראן מסעוד פזשכיאן העמיד את שיפור הכלכלה כאחד היעדים המרכזיים שלו, אחרי שישראל תקפה את נמל חודיידה בתימן האיראנים מבינים שכל תעשיית הנפט שלהם חשופה להתקפה אווירית ישראלית שעלולה לגרום להם נזק כבד.

לכן, ההנחייה של איראן לחסן נצראללה היא לא לסטות מהקו שהוא נוקט מתחילת המלחמה ולהמשיך במלחמת התשה בלבד של ישראל, גם אם הוא צריך להכיל את ההתקפות הישראליות המוצלחות.

בסופו של דבר, חסן נצראללה תלוי בגיבוי הצבאי של איראן גם אם צה"ל מצליח לגרוע באופן משמעותי את יכולות הטילים והרקטות שלו.

אחרי מלחמת לבנון השניה בשנת 2006, איראן בנתה את כוחו הצבאי של חזבאללה כדי שיהווה את "המוצב הקדמי "  שלה שייגן עליה מפני התקפה ישראלית אפשרית על מתקני הגרעין שלה, היא לא רוצה לאבד אותו, מאידך גיסא, למרות הדעות העצמאיות של חסן נצראללה, שאינו חושש להתווכח עם ההנהגה האיראנית, בסופו של דבר הוא חייב להתחשב בעמדה האיראנית ולקבל אותה.

על פי גורמים בלבנון, לפני כמה חודשים ביקר הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" האיראני, בבונקר של חסן נצראללה בשכונת א-דאחייה בביירות והעביר לו את ההנחיות של המנהיג העליון עלי ח'מינאי על מדיניות ההתשה של איראן והבהיר לו כי אסור לו לסטות ממנה ללא אישור.

מפקדי "משמרות המהפכה" האיראניים שמנהלים מטהראן את מלחמת ההתשה נגד ישראל מעריכים כי ישראל איננה בנוייה מיום הקמתה למלחמת ארוכות נגד אויביה, היא תמיד שאפה למלחמות קצרות שמבוססות על העברת המערכה לשטח האוייב והכרעתו תוך פרק זמן קצר יחסית.

עכשיו היא מתמודדת כבר במשך שנה עם 7 חזיתות והיא הולכת ונחלשת מבחינה כלכלית, צבאית ומורלית בעוד מעמדה המדיני בעולם בתהליך של התרסקות,זוהי ההערכה האיראנית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי