מה מטרת המבצע של צה"ל בצפון הרצועה?

צה"ל פתח במבצע גדול בצפון הרצועה לסיכול המגמה של הזרוע הצבאית של חמאס להתבסס מחדש באזור. אחת המטרות הנוספות של המבצע היא למוטט את השלטון האזרחי של חמאס ולהגביר את הלחץ על יחיא סינוואר לקדם את עסקת החטופים.

במקביל ללחימה בדרום לבנון, צה"ל פתח במבצע גדול נגד הטרור בצפון הרצועה, בעיקר באזור ג'באליה כדי למנוע מחמאס לשקם את התשתיות שלו באזור.

בצפון הרצועה יש בין 250 אלף ל-300 אלף תושבים וצה"ל החל להניע אותם דרומה לאזור ההומניטרי במוואסי.

משרד הפנים של חמאס פרסם הודעה בעקבות הקריאה של צה"ל לתושבים להתפנות דרומה וקרא לתושבי צפון הרצועה: "אל תיענו לאיומים הישראלים להתפנות מהבתים ולנוע דרומה. אם אתם חשים סכנה מיידית – עברו לאזור מגורים קרוב עד שזו תחלוף. אנחנו מדגישים את טענות הכזב של ישראל על הימצאותם של אזורים בטוח בדרום הרצועה".

דובר צה"ל מסר כי צוותי קרב חטיבתיים של אוגדה 162 פועלים במרחב ג'באליה בסיוע חיל האוויר אשר תקף עשרות מטרות טרור, הלוחמים איתרו כבר עשרות כלי נשק, תחמושת, מטעני חבלה ונתקלו בחוליות מחבלים וחיסלו אתמול 2 מהם.

צה"ל כיתר את אזור ג'באליה במהלך מפתיע בעוד הזרוע הצבאית של חמאס  הניחה כי הוא עסוק בלחימה בדרום לבנון, התוכנית הצה"לית היא להשתלט כל מרחב ג'באליה, להרוס את התשתיות הצבאיות ולמוטט את השלטון האזרחי של חמאס באזור הזה.

עשרות אלפי עזתים כבר החלו לנוע דרומה , צה"ל פתח עבורם שני נקזים שבהם הוא ממין את היורדים דרומה, האחד בציר צלאח א-דין והשני בציר רשיד לאורך החוף, המטרה היא לבודד את מחבלי חמאס באזור ג'באליה, כל מי שיישאר באזור הזה יחוסל.

צה"ל מנסה באמצעות המהלך הזה גם למנוע את ההשתלטות של חמאס על הסיוע ההומניטרי, גורמים ביטחוניים מעריכים כי מדובר בהכנה ליישום חלקים מ"תוכנית האלופים" של האלוף במילואים גיורא איילנד, הקבינט הביטחוני אמור לדון בתוכנית הזו אבל נראה שצה"ל מתחיל ליישם בפועל חלקים ממנה.

התוכנית כוללת שני חלקים: פינוי האוכלוסיה מצפון הרצועה דרומה בתוך שבוע ימים ואחר כך הטלת מצור על צפון הרצועה, מניעת אספקת מזון, דלק ומים עד שכל המחבלים באזור הזה ייכנעו.

אם המבצע הצה"לי יצליח, צה"ל יהיה זה שיחלק את הסיוע ההומניטרי לאוכלוסיה בצפון הרצועה במקום הארגונים הבינלאומיים וימנע את ההשתלטות של חמאס עליו, הדבר יאפשר להקים בהמשך מנהל אזרחי או ממשל צבאי שיחליף את שלטון חמאס, במערכת הביטחון מעריכים כי מהלך כזה ישליט את שלטון חמאס ברצועה ויחליש אותו, עיקר הכוח שלו נובע היום מכך שהוא מחלק את המזון לתושבי הרצועה ומפעיל את מערכות השלטון המקומי.

הזרוע הצבאית של חמאס נפגעה קשות במהלך השנה האחרונה, צה"ל פירק את 24 הגדודים שלה אך עכשיו היא מנסה להשתקם, היא מגייסת מחבלים חדשים תמורת משכורות חודשיות ומנסה לייצר אמצעי לחימה  כמו רקטות ופצצות מרגמה בתוך המנהרות.

גורמי הביטחון מעריכים כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר עדיין בחיים וכי הוא מסתתר היטב, הוא ניתק מגע עם ההנגה בחו"ל מסיבות ביטחוניות וממתין לפרוץ מלחמה אזורית, בינתיים ביחד עם אחיו מוחמד סינוואר, שהחליף את מוחמד דף כראש הזרוע הצבאית של חמאס, הוא מנסה לשקם את הכוח הצבאי של חמאס במיוחד בצפון הרצועה.

בצה"ל מעריכים שהמהלך הצבאי הזה עשוי להפעיל לחץ על יחיא סינוואר להתקדם לעבר עסקת חטופים והפסקת אש ברצועה.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי