ההערכה בממשל האמריקני היא שישראל תתקוף אתרים צבאיים באיראן

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ההתקפה הישראלית על איראן תהייה בקרוב וכי יהיו הפתעות. ההערכה בממשל האמריקני היא שישראל תתקוף אתרים צבאיים באיראן ולא את אתרי הגרעין ומתקני הנפט.

הקבינט הביטחוני התכנס ביום חמישי האחרון לדיון על ההתקפה הישראלית הצפויה על איראן אך לא קיבל החלטות, דיון נוסף יתקיים בקרוב.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים דוחים את הטענות כי דחיית ההתקפה למועד בלתי ידוע פוגעת ביעילותה, לדבריהם, שמירת העמימות והסודיות היא חשובה והיא חלק מהלוחמה הפסיכולוגית נגד ההנהגה האיראנית המודאגת, איראן כבר נקטה בצעדי זהירות והגנה על אתרי הגרעין ומתקני הנפט שלה אך אין לה שמץ של מושג אילו מטרות ישראל מתכוננת לתקוף.

הקבינט הביטחוני אמור לאשר את תוכנית התקיפה ולהסמיך את ראש הממשלה נתניהו ואת שר הביטחון יואב גלנט להחליט על עיתוי התקיפה באיראן.

בינתיים, רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC דיווחה אתמול כי בכירי הממשל מעריכים כי ישראל קבעה כבר את היעדים שהיא מתכוונת לתקוף באיראן וכי הם "יעדי תשתית צבאית ואנרגיה איראניים".

על פי הדיווח, לממשל אין שום אינדיקציה כי ישראל מתכננת לתקוף את אתרי הגרעין או לבצע חיסולים של בכירים איראניים.

אולם, בממשל עדיין מעריכים כי ישראל לא קיבלה החלטה סופית בעניין עיתוי התקיפה למרות שצה"ל מוכן כבר לבצע אותה בכל רגע נתון ברגע שיקבל את ההנחייה לכך מהדרג המדיני.

גורמים אמריקניים אישרו כי ישראל לא דנה עם הממשל בלוח זמנים ספיציפי לגבי התקיפה באיראן.

ארה"ב נערכת להגן על כל הבסיסים שלה במזרח התיכון, במיוחד על הבסיסים הגדולים במפרץ מחשש להתקפה איראנית עליהם כתוצאה מההתקפה הישראלית.

אולם, על פי גורמים ביטחוניים בישראל, ארה"ב לא תיטול חלק בהתקפה הישראלית על איראן אבל תסייע לישראל להגן על המרחב האווירי שלה מפני טילים וכטב"מים איראניים.

איראן הודיעה כי תגיב על כל התקפה ישראלית בשטחה בירי מסיבי של טילים בליסטיים על יעדים אסטרטגיים בישראל,גורמי ביטחון מעריכים כי גם השלוחות של איראן כמו חזבאללה, החות'ים בתימן והמליציות השיעיות בעיראק ישתתפו בתגובת הנגד האיראנית ויתקפו את ישראל.

גורמים בממשל אמרו לרשת ABC כי בשיחת הטלפון האחרונה שהתקיימה בין הנשיא ביידן לבין ראש הממשלה נתניהו לא נדונו הפרטים של ההתקפה הישראלית המתוכננת על איראן, אולם, גורמים אמריקנים אחרים טענו כי הנשיא ביידן קיבל פרטים ראשוניים על תוכנית התקיפה אך ראש הממשלה נתניהו לא הציג בפניו תוכנית סופית לתקיפה, עם זאת, לדברי אותם גורמים, בממשל יש תחושה חיובית שישראל קשובה לחששות האמריקנים בנושא.

גורמי ביטחון אומרים כי בנק המטרות שישראל יכולה לתקוף באיראן הינו רחב ומגוון מאוד וחיל האוויר הישראלי התאמן במשך מספר שנים על תקיפת מטרות באיראן, כמה מהיעדים הצבאיים החשובים האיראן הינם מאגרי הטילים הבליסטיים האיראניים וגם המפעלים לייצור הטילים האלה שבהם משתמשת איראן לתקוף את ישראל, גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי הדרג המדיני וצה"ל הכינו היטב את תוכנית המתקפה באיראן וכי יהיו הפתעות.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי