מהן ההשלכות של חיסול יחיא סינוואר על תנועת חמאס?

הנהגת חמאס בחו"ל מנסה כעת להתאושש מחיסול יחיא סינוואר, לבחור במנהיג חדש ולהמשיך את המלחמה נגד ישראל. חיסולו של יחיא סינוואר נתפס בעולם הערבי כמכה הקשה ביותר שתנועת חמאס ספגה מאז הקמתה, עם זאת ההערכה היא שהיא לא תיעלם ותשתקם מחדש במרוצת הזמן.

מקור בחמאס אמר לעיתון "א-שרק אל-אווסט" הסעודי הבוקר כי מנהיגי חמאס בחו"ל עודכנו על חיסול יחיא סינוואר  וכי "החלו התייעצויות נרחבות בארגון לגבי העתיד, כולל בחחרת ראש הלשכה המדינית הבא, העימות הנוכחי והמשא ומתן להפסקת אש."

מי שמוביל כרגע את חמאס ברצועת עזה ומחזיק בחטופים הישראלים הינו מוחמד סינוואר, אחיו של יחיא סינוואר, שהיה מח"ט רפיח ויזם את חטיפת חייל צה"ל גלעד שליט בשנת 2006.

ביחד עמו נמצאים עוד שני מפקדים בכירים בזרוע הצבאית של חמאס  עז א-דין אלחדאד, מפקד חטיבת עזה בזרוע הצבאית ומוחמד שבאנה, מפקד חטיבת רפיח.

ההערכות ברצועת עזה ובמערכת הביטחון הישראלית מדברות על כך שמרכז הכובד של מערכת קבלת ההחלטות יעבור מרצועת עזה להנהגת חמאס בחו"ל ושם ייבחר מנהיג חדש לחמאס שיחליף את יחיא סינוואר שנבחר לפני כשלושה חודשים לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של התנועה במקום אסמעיל הניה שחוסל על ידי ישראל בטהראן.

קרב הירושה בצמרת חמאס שמתנהל כרגע מאחורי הקלעים הינו בין כמה מועמדים שחלקם מזוהים עם איראן והיתר עם תנועת "האחים המוסלמים" העולמית, ההערכה היא שאיראן תעשה הכל כדי שלא לוותר על השפעתה הגדולה על הנהגת חמאס.

א.ח'אלד משעל, ראש חמאס בחו"ל שימש בעבר כראש הלשכה המדינית של חמאס ומזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים" העולמית ומסוכסך עם איראן, באחרונה הוא האשים כי איראן עומדת מאחורי חיסול אסמעיל הניה.

ב. ח'ליל אלחיה, מי שנחשב ליד ימינו של יחיא סינוואר בחו"ל וניהל את המשא ומתן העקיף עם ישראל על שחרור החטופים והפסקת אש ברצועת עזה, מזוהה עם האגף האיראני בחמאס.

ג. מוסא אבו מרזוק,שימש בעבר כראש הלשכה המדינית של חמאס ומזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים" העולמית.

ד. מוחמד דרוויש שמזוהה גם בשם אבו עומר אלחסן, ראש מועצת השורא של תנועת חמאס שמזוהה עם האגף האיראני בחמאס.

הפרשן המזוהה עם חמאס, איברהים אל-מדהון, אמר אמש: "מותו של יחיא סינוואר, מנהיג תנועת חמאס, מהווה אובדן גדול וכואב לעם הפלשתיני ולהתנגדות. סינוואר היה ממייסדי חמאס והזרוע הביטחונית שלה. הוא הנהיג את גדודי "עז א-דין אל-קסאם", סינוואר היה מנהיג יוצא דופן שבלט בהחלטותיו האסטרטגיות. מותו לא יהווה מקור שמחה לנתניהו. הוא רצה ללכוד אותו כדי למחוק את כתם הבושה לחיילי הכיבוש במבצע "מבול אל-אקצא". יחיא סינוואר ייצא מנצח ושמו יונצח כאחד מגדולי המנהיגים המהפכנים בתולדות ההתנגדות".

ההלם ברצועת עזה וביהודה ושומרון בקרב הפלסטינים הוא גדול והחיסול המפתיע של יחיא סינוואר ברצועת עזה הוא מכה מורלית קשה לכל הפלסטינים, הלכי הרוח הם של תבוסה ורצון לנקמה בישראל, לכן, כוחות הביטחון של ישראל נערכים לפיגועי טרור ביהודה ושומרון ובתוך הקו הירוק היום, במיוחד אחרי תפילות יום השישי.

פרשנים בעולם הערבי רואים בחיסולו של יחיא סינוואר נקודת מפנה חשובה במלחמה המתנהלת ברצועת עזה שיאפשר לחמאס לגלות התגמשות בדרך לעסקת חטופים והפסקת אש, לעומתם יש פרשנים ברצועת עזה שסבורים כי מוחמד סינוואר. שנתמך על ידי איראן, ושמחזיק בחטופים לא יילך לשום עסקה עם ישראל מכיוון שעסקה כזו תתפרש בקרב הרחוב הפלסטיני כי ישראל כופפה את חמאס באמצעות חיסול יחיא סינוואר וכי זו כניעה מוחלטת של הזרוע הצבאית של חמאס והודאה בכישלונה במלחמה.

הנהגת חמאס בחו"ל עושה כעת הערכת מצב לגבי היכולת של הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה בראשות מוחמד סינוואר להמשיך בלחימה נגד צה"ל, מקורות ברצועת עזה מסרו כי בזרוע הצבאית מקווים להסלמה בימים הקרובים בין ישראל לאיראן שעשויה  מבחינתם להביא למלחמה אזורית, דבר שיקל את הלחץ הצבאי של צה"ל על חמאס ברצועת עזה.

לזרוע הצבאית של חמאס יש עדיין  כ-15 אלף מחבלים חמושים ומאות ק"מ של מנהרות שצה"ל עדיין לא חשף.

חיסולו של יחיא סינוואר נתפס בעולם הערבי כמכה הקשה ביותר שתנועת חמאס ספגה בתולדותיה מאז שהוקמה בשנת 1988 ברצועת עזה על ידי השיח' אחמד יאסין, עם זאת ההערכה היא שהיא לא תיעלם ותשתקם מחדש במרוצת הזמן.

שעון החול של מוחמד סינוואר ברצועת עזה הולך ואוזל ובסופו של דבר נראה כי גם הוא יחוסל, הוואקום בהנהגת הזרוע הצבאית של התנועה הוא גדול והתנועה תצטרך למלא אותו.

במערכת הביטחון מעריכים כי דווקא בגלל המכה הקשה שספגה תנועת חמאס, ייתכן שהיא תעשה מאמץ גדול להראות כי היא לא נפגעה ותנסה להוציא בקרוב גל של פיגועי התאבדות בתוך ישראל, יחיא סינוואר קיבל לפני חיסולו החלטה אסטרטגית על חידוש פיגוע ההתאבדות בתוך ישראל והזרוע הצבאית הודיעה על כך באופן רשמי ואף ניסתה להוציא פיגוע התאבדות בתל אביב שנכשל .

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי