חמאס הקים מועצת בכירים שתנהל את התנועה מחשש לחיסולים

הנהגת חמאס בחו"ל החליטה ללכת בעקבות חזבאללה ולהקים מועצת בכירים שתנהל בינתיים את הארגון במקום לבחור יורש ליחיא סינוואר. חברי המועצה נמצאים כולם בחו"ל, חלקם מזוהה עם איראן וחלקם האחר עם תנועת "האחים המוסלמים" העולמית.

 בחירתו יורש ליחיא סינוואר בתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס נדחתה בשלב הזה לחודש מרץ הבא בגלל חשש שהיורש יחוסל על ידי ישראל, כך מסרו גורמים בחמאס לערוץ "א-שרק" הסעודי.

במקום זאת  תוקם מועצת בכירים שתנהל בינתיים את הארגון עד לבחירות הפנימיות בחודש מרץ, כך אמרו גורמים בחמאס לסוכנות הידיעות הצרפתית , גם גורמים בחמאס ברצועת עזה אישרו את הדיווח.

בכך הולך ארגון חמאס בדרכו של ארגון חזבאללה אשר החליט אחרי חיסולו של המזכ"ל חסן נצראללה כי "הנהגה קולקטיבית" של הארגון, כנראה מועצת השורא, היא שתנהל את הארגון עד לבחירת מזכ"ל חדש מחשש שישראל תחסל את יורשו של נצראללה, המהלך הזה אף תואם עם איראן.

זאת ועוד, השיח' נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה, עזב את לבנון ושוהה כבר כמה ימים באיראן מחשש שיחוסל על ידי ישראל.

במקרה של ארגון חמאס, חברי המועצה החדשה של הארגון שתנהל אותו בינתיים שוהים בקטאר או בטורקיה ומעריכים כי ישראל לא תעז לפגוע בהם שם.

על פי הדיווחים, המועצה החדשה של חמאס שכוללת חמישה חברים הוקמה כבר אחרי חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בטהראן בחודש יולי השנה בגלל הקושי לתקשר עם יחיא סינוואר ברצועת עזה שירש את תפקידו של איסמעיל הניה, והיא תחל לפעול בקרוב ביתר שאת אחרי חיסולו.

מוחמד סינוואר, אחיו של יחיא סינוואר, שירש את מקומו כראש חמאס ברצועת עזה. הושאר בשלב הזה מחוץ להנהגת הארגון.

פירוש הדבר הוא כי מרכז הכובד של ההחלטות חזר לידי ההנהגה בחו"ל.

המועצה כוללת חמישה חברים אך פורסם שמם רק של 4 חברים, השם החמישי נותר חסוי מסיבות ביטחוניות:

חל'יל אלחיה– שימש בעבר כסגנו של יחיא סינוואר ברצועת עזה ועבר לפני כשנתיים להתגורר בקטאר. באחרונה ניהל את המשא ומתן העקיף עם ישראל על עסקת החטופים ונחשב ל"כוכב עולה" בהנהגת חמאס.מזוהה עם האגף התומך באיראן.

זאהר אלג'בארין– ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון, מתגורר בטורקיה ומקורב לנשיא ארדואן, נחשב ל"מוח הכלכלי" של הארגון.

מזוהה עם האגף התומך באיראן.

ח'אלד משעל-מנהיג חמאס בחו"ל, שימש בעבר בתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של ארגון, ניצל מנסיון התנקשות של המוסד הישראלי בירדן בשנת 1997.

תומך של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית ומסוכסך עם איראן. באחרונה האשים את איראן כי היא שחיסלה את מנהיג חמאס אסמעיל הניה.

מוחמד דרוויש– ראש מועצת השורא של חמאס, מוכר גם בשם אבו עומר חסן.

שמו ותפקידו נחשפו רק באחרונה לאחר חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בטהראן והוא היה מועמד להחליפו, בסופו של דבר נבחר יחיא סינוואר לתפקיד.

גורמים ביטחוניים בישראל אינם מתרגשים מהקמת המועצה החדשה שתנהל את חמאס, לדבריהם, לישראל יש חדירה מודיעינית מצויינת לצמרת הארגון והיא תדע בדיוק מי מקבל את ההחלטות.

בכל מקרה, אומרים גורמים ביטחוניים, ישראל נחושה אחרי הטבח של ה-7 באוקטובר לחסל את כל הנהגת חמאס ברצועת עזה ובחו"ל , ברגע שהתנאים המבצעיים יבשילו לכך, ולא משנה מי מנהל את הארגון.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי