החיסולים הממוקדים הם כלי לחימה הכרחי במלחמת "חרבות ברזל"

ישראל עשתה לראשונה שימוש יעיל מאוד במלחמה בחזית הדרום ובחזית הצפון בכלי החיסולים הממוקדים ופגעה בהנהגות של חמאס וחזבאללה. מערכת הביטחון חייבת לאמץ את האמצעי הזה ככלי קבוע בארגז הכלים שלה בכל עימות צבאי ולהשתמש בו לעיתים תכופות יותר

ישראל ביצעה במהלך מלחמת "חרבות ברזל" עשרות חיסולים ממוקדים חסרי תקדים באיכותם וביעילותם של בכירים בזרועות המדינית והצבאית של ארגוני חמאס, הג'יהאד האסלאמי וחזבאללה וחיסלה את כל שדרת הפיקוד והשליטה שלהם, דבר שתרם רבות לשיבוש מערכות הפיקוד והשליטה של הארגונים האלה וניהול הלחימה נגד כוחות צה"ל.

 

הצלחת החיסולים הממוקדים הוכחה בעליל ככלי יעיל במלחמה רב זירתית וללא ספק הם השפיעו על מהלך הקרבות והרתעת האויב מביצוע תוכניות לתקוף את ישראל.

 

ישראל חיסלה בשנה האחרונה שורה של בכירים בתנועת חמאס, החיסולים החלו בחודש ינואר השנה ואז חוסל צאלח אלעארורי, סגן ראש הזרוע המדינית של חמאס, בשכונת א-דאחייה בביירות, אחריו חוסלו אסמעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס,יחיא סינוואר שהחליף אותו בתפקיד, מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ומרוואן עיסא, רמטכ"ל הזרוע הצבאית של חמאס.

 

עוד חוסלו בחמאס בכירים במטה של הארגון ומפקדי שטח החל מרמת מח"ט ומטה.

 

החיסולים הממוקדים עברו ללבנון מייד לאחר שישראל סיימה את כיבוש אזור רפיח ו"ציר פילדלפי".

 

הראשון מבין בכירי חזבאללה שחוסל היה פואד שוכר, רמטכ"ל חזבאללה שחוסל בסוף חודש יולי השנה, אחריו חוסלו מזכ"ל הארגון חסן נצראללה ובן דודו ויורשו המיועד האשם צפי א-דין וצמרת כוח "רדוואן" .

 

כמו כן נפגעו פגיעות קשות  בפניהם ובידיהם כ-1500 מפקדי שטח של הארגון כתוצאה מפיצוץ מכשירי ביפר ומכשירי קשר שהכילו חומר נפץ שישראל מילכדה מבעוד מועד,החיסולים הממוקדים השיגו את המטרה הבאות.

 

א.שיפור כוח ההרתעה של ישראל אחרי הטראומה הנוראה בעקבות הטבח של ה-7 באוקטובר בישובי עוטף עזה.

ב.יצירת הלם, מבוכה ואובדן תחושת הביטחון העצמי בשורות האויב.

ג. השגת תמונת הניצחון עבור חיילי ומפקדי צה"ל וחיזוק אמון הציבור בצה"ל ותחושת האחדות הלאומית.

ד. סיכול תוכניות של האויב לביצוע פיגועים והתקפות על ישראל.

ה. נקמה על הטבח האכזרי שעשו מחבלי חמאס בישובי עוטף עזה ועשיית צדק היסטורי.

 

כדי להתגבר על החיסולים הממוקדים של ישראל החליט חזבאללה לעבור לשיטת ה"הנהגה הקולקטיבית" כדי להקשות על ישראל לאתר את מפקדיו באמת ולפגוע בהם, כלומר, ניהול של הארגון על ידי מועצת השורא.

 

גם חמאס אימץ את אותו הרעיון בעקבות חיסול מנהיגיו אסמעיל הניה ויחיא סינוואר והקים מועצת בכירים זמנית שתנהל את הארגון עד לבחירות הפנימיות בארגון בחודש מרץ הבא.

 

החיסולים הממוקדים הם מתכון בדוק למה שמכנים במערכת הביטחון הישראלית "כיסוח דשא" של הטרור, בדרך כלל הם יעילים לטווח קצר מכיוון שארגוני הטרור מצמיחים מנהיגים חדשים.

 

לכן, חשוב מאוד שישראל תאמץ מעתה מדיניות תכופה יותר של "כיסוח דשא" ולא תאפשר לארגוני חמאס וחזבאללה להצמיח הנהגות חדשות, ישראל צריכה לחסל את ההנהגות הקולקטיביות בחזבאללה ובחמאס וכל מנהיג חדש שיצמיחו ארגוני הטרור בעתיד.

 

מדיניות כזו תתרום להפחתת יכולות הטרור של חמאס וחזבאללה.

 

פורם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי