כיצד מציג ארגון חמאס את עסקת החטופים והפסקת האש ברצועה?

ארגון חמאס פתח בקמפיין באמצעי התקשורת שלו וברשתות החברתיות המציג את עסקת החטופים והפסקת האש כניצחון גדול שלו על ישראל. גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי מדובר בקמפיין שקרי שהוא חלק מהתעמולה והלוחמה הפסיכולוגית של חמאס שנועד לכסות על המכות הקשות שהוא ספג מצה"ל ולעודד את רוחם של תושבי הרצועה.

למרות המכות הקשות שחטף מצה"ל מאז תחילת המלחמה וחיסול מנהיגיו,ארגון חמאס פתח בקמפיין תקשורתי שקרי המציג את עסקת החטופים והפסקת האש ברצועה כ"ניצחון" של על ישראל כדי לקבע את הנרטיב הפלסטיני.

בראיונות לתקשורת הערבית משבחים בכירי חמאס את הטבח בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר 2023 ומציגים אותו כמהלך צבאי חשוב ביותר נגד ישראל, הם קוראים לו בערבית "אלעובור אלכביר"(החצייה הגדולה") ומשווים אותו להתקפת הפתע של הצבא המצרי על ישראל ב-6 באוקטובר 1973 וחציית תעלת סואץ, שסימל את תחילת מלחמת יום הכיפורים.

בכיר חמאס ח'ליל אלחיה,סגנו של יחיא סינוואר, שעמד בראש צוות המשא ומתן מול ישראל אמר ב-16 בינואר כי מבצע "מבול אלאקצא" היה נקודת מפנה חשובה בהיסטוריה של העם הפלסטיני ומה שקרה ב-7 באוקטובר היה " הישג צבאי וביטחוני שיישאר מקור לגאווה לעמנו ויועבר מדור לדור".

הזרוע הצבאית של חמאס הפיצה ברשתות החברתיות קריקטורות שבהן נראים מחבלים הארגון כשהם מאלצים את ראש הממשלה נתניהו לחתום על העסקה וגם דפי מסרים שבהם תמונות של מחבלים חמושים ולידם רשומים ההישגים של חמאס במערכה עד כה עם הגזמות שקריות מנותקות מהמציאות שנועדו לפאר את הארגון.

א.כפיית התנאים של חמאס על ישראל.

ב.שחרור בכוח של אלפי  מחבלים.

ג.הריגה של אלפי חיילים ישראלים.

ד.השמדה של יותר מ-1500 טנקים ישראלים.

ה.30 אלף פצועים ישראלים.

ד. הגלייה של 150 אלף אזרחים ישראלים ממקומות מגוריהם.

ה. הבסת צה"ל והחלשתו.

ו.שיתוק הכלכלה הישראלית וגרימת נזק כלכלי לישראל של 34 מיליארד דולר.

ז. הסכם לשיקום רצועת עזה.

ח.הסכם להגדלת הסיוע ההמניטרי לרצועת עזה.

ט.הסכם לנסיגת צה"ל מהרצועה.

ח. הפסקת תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב.

טאהר א-נונו,יועץ התקשורת של ראש הלשכה המדינית של חמאס אמר ב-17 ביונואר לאמצעי התקשורת הפלסטינים כי הכיבוש הישראלי לא הצליח  להשיג את מטרותיו המוצהרות במלחמה ובראשן חיסול חמאס ותנועת ההתנגדות והחזרת השבויים הישראלים ללא תמורה ופינוי האוכלוסיה הפלסטינית מאזורים ברצועת עזה.

גורמים אחרים בחמאס אמרו לאמצעי התקשורת הפלסטינים כי היתרונות של ישראל בעסקה הם מוגבלים וישראל הייתה זקוקה לעסקה בגלל האבידות בקרב חייליה, הבידוד הבינלאומי והכישלון בפעולת הצבאיות שלה.

גורמים בכירים בחמאס טענו באמצעי התקשורת של הארגון כי יש להם הישגים בסיכול התוכניות של ישראל לבצע את "תוכנית האלופים" בצפון הרצועה,לבנות התנחלויות חדשות בצפון הרצועה, לעשות טרנספר לתושבי הרצועה, להמשיך את המצור על הרצועה ולהרעיב את תושביה וגם להחזיק במסדרון נצרים וב"ציר פילדלפי".

בשורה התחתונה,העסקה נחשבת מבחינת תנועת חמאס להצלחה גדולה בעיקר מכיוון שהיא ממשיכה בשלטון ברצועת עזה מבחינה צבאית ואזרחית והיא עדיין מגייסת סביבה תמיכה עממית גדולה ולא ויתרה על דרישותיה מישראל.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי מדובר בקמפיין שקרי שהוא חלק מהתעמולה והלוחמה הפסיכולוגית של חמאס שנועד לכסות על המכות הקשות שהוא ספג מצה"ל ולעודד את רוחם של תושבי הרצועה.

לדבריהם, הקמפיין השקרי נועד לרכך את ההלם הגדול שעתידים מאות אלפי העקורים ברצועה לחוות בקרוב בעת שישראל תתיר להם לחזור למקומות מגוריהם בצפון הרצועה, "החורבן הגדול יחזיר אותם לקרקע המציאות".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי