האם המועמד הרפורמיסטי ינצח בבחירות לנשיאות באיראן?

הבחירות לנשיאות באיראן יתקיימו מחר וברחוב האיראני מעריכים שסיכוייו של נציג המחנה הרפורמיסטי לנצח הם גבוהים. ניצחון כזה יהווה מכה פוליטית למנהיג העליון עלי ח'מינאי שרוצה בניצחון מועמד המחנה השמרני.

במחנה הרופורמיסטי באיראן גוברת האופטימיות לקראת הבחירות לנשיאות מחר כי המועמד של המחנה הרפורמיסטי בבחירות לנשיאות מסעוד פזשכיאן ינצח בבחירות זאת לאור התגברות הפופולאריות שלו ברחוב האיראני, על פי סקרי דעת הקהל בימים האחרונים.

בבחירות לנשיאות מתחרים עוד 5 מועמדים כולם מהמחנה השמרני.

ניצחון המועמד של המחנה הרפורמיסטי יהווה חזרה על התקדים של הבחירות לנשיאות בשנת 1997, אז זכה בנשיאות המועמד הרפורמיסטי אחמד ח'אתמי.

בקרב חמשת  המועמדים השמרנים יש חילוקי דעות קשים בין שני המועמדים המובילים סעיד ג'לילי ומוחמד באקר קאליבאף, אף אחד משניהם אינו מוכן לפרוש מהמרוץ לטובת ניצחון המועמד האחר.

במחנה השמרני גובר הלחץ על חמשת המועמדים להגיע להסכמה על מועמד אחד שיתמודד בראש בראש נגד המועמד של המחנה הרפורמיסטי כיוון שלהערכתו זוהי הדרך היחידה לנצח בבחירות.

עם זאת, לא מן הנמנע שבסופו של דבר המנהיג העליון עלי ח'מינאי יתערב בסיפור, פרשנים איראניים מעריכים כי הוא עשוי להורות לסעיד ג'לילי לפרוש מהמרוץ מכיוון שקטנים הסיכויים שאם מוחמד באקר  קאליבאף יפרוש מהמרוץ הקולות שלו יעברו לסעיד ג'לילי.

להיפך, תומכיו של קאליבאף עלולים להעביר את התמיכה למועמד הרפורמיסטי מסעוד פזשכיאן.

קיימת אפשרות של סבב בחירות נוסף אם אחוז ההשתתפות בבחירות יהיה נמוך, אם אחוז ההשתתפות יהיה גבוה זה מגדיל את הסיכוי של המועמד הרפורמיסטי מסעוד פזשכיאן לנצח בסיבוב הראשון.

המועמד הרפורמיסטי פזשכיאן נהנה מתמיכת הרפורמיסטים המתונים,המיעוטים, הנשים והדור הצעיר שמתנגדים למדיניות הממשלה בכל הקשור לשימוש באינטרנט וחבישת החיג'אב.

הוא מקבל גם תמיכה מכלכלנים שהתנגדו למדיניות הקיצונית של הנשיא אברהים ראיסי שהביאה סנקציות על איראן, מאקדמאים, מאנשי דת אופוזיציונים וממקבלי הכנסות נמוכות.

פזשכיאן נחשב לתקווה הגדולה של  הרפורמיסטים וגם הנשיאים לשעבר חסן רוחאני ומוחמד חאתמי ושר החוץ לשעבר ג'וואד זריף הביעו תמיכה במועמדותו להיבחר לנשיא הבא.

על פי סקרי דעת הקהל בימים האחרונים, מסעוד פזשכיאן מוביל על פני המועמדים  של המחנה השמרני קאליבאף וג'לילי.

נכון לעכשיו, ההערכה באיראן היא כי כמחצית מבעלי זכות הבחירה אינם רוצים להשתתף בבחירות, יש יותר מ-61  מיליון בעלי זכות בחירה באיראן, ייתכן שהדבר ישתנה לקראת ה-28 בחודש.

גורמים במערכת הפוליטית האיראנית מעריכים כי טובים סיכויו של המועמד הרפורמיסטי מנסוב פזשכיאן לנצח בבחירות על רקע המצב הכלכלי הקשה, הסנקציות הקשות שמוטלות על איראן, פעילות משטרת המוסר וההגבלות על השימוש באינטרנט.

ישנם שורה של גורמים שמשפיעים על מערכת הבחירות הנוכחית, גל המחאה בשנת 2019 על רקע העלאת מחירי הדלק, המחאות על מותה של מהסא אמיני בשנת 2022 והמצב הכלכלי הקשה אחרי היציאה של ארה"ב מהסכם הגרעין בשנת 2018 והסנקציות הקשות שהוטלו על איראן, כל אלה הביא לכך שהמחנה הרפורמיסטי החרים את הבחירות לנשיאות בשנת 2021 ואת הבחירות לפרלמנט במרץ 2024.

הדור הצעיר זועם על המשטר הנוכחי ויש נתק גדול ביניהם, כרגע נראה שגדולים סיכוייו של המועמד הרפורמיסטי לנצח בבחירות.

ניצחון של המועמד הרפורמיסטי בבחירות יהווה מכה פוליטית למנהיג העליון עלי ח'מינאי שרוצה בניצחון מועמד המחנה השמרני.

אמש קרא עלי ח'מינאי לששת המועמדים המתחרים בבחירות שלא לסטות מעקרונות המהפכה האסלאמית ולא לבחור פקידים בכירים שנחשבים ל"אוהביה של אמריקה".

הוא הדגיש את חשיבות ההשתתפות הרחבה בבחירות והוסיף כי איראן ניצבת בפני מבחן מכריע לבחור יורש לנשיא אברהים ראיסי שנהרג לאחרונה בתאונת המסוק.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי