האם סופו של יחיא סינוואר מתקרב?

בשב"כ פועלת יחידה מיוחדת שמנהלת את המצוד אחרי האחים יחיא ומוחמד סינוואר שמובילים את הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה. על פי גורמים ביטחוניים, חיסולם הוא רק עניין של זמן וככל שצה"ל מגביר את הפעילות הצבאית בשטח, גובר הסיכוי לאתר את מקום מסתורם.

בממלכה ההאשמית התחיל תהליך של "ירדניזציה" של יחיא סינוואר,ראש הלשכה המדינית של חמאס, בעקבות תוצאות הבחירות לפרלמנט שבהן השיגה תנועת "האחים המוסלמים" הישג חשוב כשזכתה ב-31 מושבים.

שמו של יחיא סינוואר מתגלגל בפי רבים ברחוב הירדני כ"מפקד הירדני" החדש, כך הם קוראים לו, הם כבר לא מזכירים את מוחמד דף ומתחילים להפנים כי הוא חוסל על ידי ישראל.

בעוד הפופולריות של יחיא סינוואר גוברת בירדן, המצוד של השב"כ אחריו מתהדק והולך וגם אחרי אחיו, מוחמד סינוואר שמוביל כעת את הזרוע הצבאית במקומו של מוחמד דף.

בכיר בשב"כ לשעבר מעריך כי ישראל תגיע אל שני האחים האלה ותחסל אותם בקרוב וכי טבעת המצוד הולכת ומתהדקת מסביבם," מדובר רק בשאלה של זמן, אם הגענו למוחמד דף שהיה מבוקש כ-30 שנים, נגיע גם אליהם, הם נמצאים בתא שטח קטן וככל שישראל מתקדמת בחיסול התשתיות הצבאיות של חמאס ברצועה כך היא מתקדמת להשגת מודיעין יעיל ומדוייק יותר שיביא לחיסול האחים סינוואר" הוא אומר.

בשב"כ ובצה"ל יש יחידות שעוסקות מאז ה-7 באוקטובר באיסוף המודיעין והרכבת תמונת המודיעין כדי להביא לחיסולם של האחים יחיא ומוחמד סינוואר.

במהלך השנה האחרונה הביאו היחידות האלה, המודיעיניות והמבצעיות, לחיסולם של מוחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, של מרוואן עיסא, רמטכ"ל חמאס, ושל מח"טים, מג"דים ובכירים נוספים בזרוע הצבאית של חמאס, כל מי שנחשב למתכנן ומשתתף ישירות או בעקיפין בטבח בישובי עוטף עזה חוסל או יחוסל.

עשרות אנשי שב"כ,רכזים, חוקרים ואנשי מבצעים מלווים את כוחות צה"ל ברצועת עזה באופן יום יומי על מנת להגיע לנגישות מבצעית שלא התאפשרה עד לתחילת המלחמה בגלל היעדר הנגישות הפיזית.

בעולם היומינט,עולם ההפעלה האנושית, אין תחליף לקשר ומגע אישי ובלתי אמצעי עם מקורות המודיעין האנושיים, במילים אחרות הסוכנים של השב"כ בשטח.

המאמצים של השב"כ לאתר את יחיא ומוחמד סינוואר הם מסביב לשעון, הרבה חומר מודיעיני נאסף ונצבר ונשמר לרגע הפקודה, המגמה היא לחסל אותם בהפתעה ברגע שתינתן הפקודה.

בשב"כ מחכים כעת ל"ידיעת הזהב" שתסגיר את מקום המסתור של האחים יחיא ומוחמד סינוואר, או לרגע שבו שניהם, או אחד מהם, יעשה טעות בהתנהלות היום יומית שלו, ברגע שהדבר יקרה ותיווצר ההזדמנות הם יחוסלו.

בלי קשר לכך, השב"כ יוזם פעילות מודיעינית רצופה בהסתמך על הערכות וניתוחים כדי להגיע אל שני המחבלים הבכירים.

ההערכה במערכת המודיעין הישראלית היא ששני האחים סינוואר שוהים באזור ח'אן יונס, זו הסביבה הטבעית שבה הם נולדו, היו להם כמה שנים טובות להכין כמה וכמה מקומות מסתור מעל הקרקע וגם מתחת לקרקע.

הם כל העת נמצאים בתנועה כשהם מאובטחים על ידי אנשי "יחידת הצל" של חמאס, לא תמיד הם נמצאים עם חטופים ישראלים, ההערכה היא שהם מחזיקים כ-20 חטופים ישראלים במנהרות בצמידות למקום המסתור שלהם כ"מגן אנושי" או כקלף למשא ומתן במקרה שיתגלו על ידי השב"כ וכוחות צה"ל.

רק מעטים מאוד יודעים את מקומות המסתור שלהם, מעגל שותפי הסוד הוא מצומצם מאוד,השניים מתקשרים עם מפקדי הזרוע הצבאית שנותרו בחיים באמצעות שליחים ואגרות כתובות ומתרחקים מכל אמצעי תקשורת אלקטרוני.

כשיש צורך ליצור קשר עם ההנהגה בחו"ל הם מעבירים לה מסרים כתובים, על ידי אנשי קשר נאמנים ברצועה ולעיתים רחוקות הם מגיחים, לזמן קצר מאוד, מתוך המנהרות, מבצעים שיחות טלפון קצרות ומייד חוזרים להסתתר מתחת לפני הקרקע.

כשהם עולים על פני הקרקע, הם בדרך כלל בתחפושת,זהו אמצעי מקובל אצל מבוקשים ולמוחמד סינוואר יש ניסיון רב בכך.

עד כה הצליחו השניים לתעתע בישראל ולהיות צעד אחד קדימה במשחק השחמט מול השב"כ הישראלי, אבל, גורמי הביטחון יכולים להלחיץ אותם בשיטות שונות, מבלי לפרט, ולגרום להם לעשות את הטעות שתסגיר את מקום מסתורם.

על פי הערכת המודיעין הישראלי, האחים יחיא ומוחמד סינוואר נמצאים בתחומי רצועת עזה ולא עברו למצרים או לכל מדינה אחרת, לכן זה רק עניין של זמן עד שיחוסלו, דבר שמצריך הרבה סבלנות ועבודת נמלים של איסוף מודיעין.

השב"כ כבר הצליח לשחזר רבות מתנועותיהם של האחים יחיא ומוחמד סינוואר, אמנם לא בזמן אמת, אבל גם ממה ששוחזר אפשר ללמוד המון על הדרך שבה הם נעים ומסתתרים ועל אנשי הקשר שלהם.

חיסולם של האחים יחיא ומוחמד סינוואר יהווה מכה מבצעית ומורלית חזקה לארגון חמאס ברצועת עזה וייצור וואקום מנהיגותי שאותו יכולה ישראל לנצל לטובתה בהכרעת המערכה.

לגבי הנהגת הארגון, חמאס כבר הכינה יורש ליחיא סינוואר בתפקיד ראש הלשכה המדינית.

היורש הינו מוחמד דרוויש, ראש מועצת השורא של התנועה, בהנהגת התנועה גם כן מבינים כי יחיא סינוואר חי על זמן שאול וכי סביר להניח שהוא יחוסל על ידי ישראל.

בחמאס טוענים כי האחים יחיא ומוחמד סינוואר יילחמו נגד ישראל עד למותם, הם ג'יהאדיסטים ולא יסכימו לשום הצעה לגירוש לחו"ל בתמורה לשחרור כל החטופים הישראלים.

בסופו של דבר יש להם "משאלת מוות", אומר גורם ביטחוני בכיר, "הם מתוחכמים ומתנהגים כראשי מאפיה, אבל השב"כ יודע כיצד לטפל בהם , יש פה משחק מוחות,אבל בסופו של דבר למודיעין הישראלי וצה"ל יש יכולות מודיעיניות ומבצעיות אדירות והוא יגיע אליהם".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי