מדוע הסתתר יחיא סינוואר באזור רפיח?

העיתון "א-שרק אלאווסט" מפרסם הבוקר את הגירסא של חמאס לגבי נסיבות חיסולו של יחיא סינוואר.

העיתון "א-שרק אלאווסט" חושף הבוקר ממקורותיו  פרטים חדשים על הימים האחרונים של מנהיג חמאס יחיא סינוואר לפני שהוא חוסל על ידי ישראל.

על פי הדיווח, יחיא סינוואר השתמש לסירוגין בשני בתים סמוכים זה לזה באזור הנקרא "בדר" בשכונת תל אלסולטאן ברפיח, סמוך לבית החולים האמירתי.

בית אחד ששייך למשפחת זוערוב והבית השני ששייך למשפחת אבו טה.

רק 3 אנשים, מהסביבה הביטחונית הקרובה אליו ידעו את מקום מחבואו, מדובר בבתים הרוסים כתוצאה מההפצצות הישראליות שאליהם עבר יחיא סינוואר כמה ימים בלבד לפני שחוסל למרות שכוחות צה"ל שהו באזור וניהלו קרבות גרילה עם מחבלי חמאס.

לטענת הדיווח, העובדה שיחיא סינוואר ושנים מאנשיו שהיו עמו היו רעולי פנים, היא שדחפה את כוחות צה"ל לנסות להגיע אל הבית שבו שהה כדי לזהות אותם.

יחיא סינוואר היה רעול פנים כדי שלא יזוהה על ידי פלסטינים או על ידי חיילי צה"ל ששיגרו באזור רחפנים אל תוך בתים חשודים כדי לוודא מי נמצא בתוכם, אזרחים פשוטים או מחבלי חמאס?

גורמים יודעי דבר בחמאס מסרו לעיתון כי יחיא סינוואר ובכירים רבים בחמאס עברו במהלך המלחמה ממקום למקום במנהרות מתחת לאדמה או מעליה על פי מצב הביטחון באזור שבו שהו.

על פי הדיווח, יחיא סינוואר החליט לעבור ולהסתתר על פנ הקרקע לאחר שישראל חיסלה כמה בכירים בחמאס, מהדרג המדיני והצבאי, בעת שהסתתרו במנהרות באמצעות הפצצות כבדות של חיל האוויר הישראלי, בתחילת המלחמה גם יחיא סינוואר הסתתר במנהרות אבל כשהבין שצה"ל משמיד מנהרות ומצמצם את מרחב הבריחה האפשרי החליט לעלות אל פני הקרקע.

לפי הגורמים בחמאס, יחיא סינוואר עסק בהטעיה של גורמי המודיעין הישראלי באשר למקום מסתורו כדי למנוע מהם לחסלו ולהשיג תמונת ניצחון.

הוא סמך רק על שניים או שלושה מאנשיו בכל הקשור לתנועותיו ואספקת צרכיו וגם בכל הקשור לקשר שלו עם הנהגת התנועה בחו"ל על פי שיטות ביטחוניות שהוא קבע בעצמו, הוא היה בקשר קבוע עם הנהגת חמאס ברצועה ובחו"ל על פי סידורי ביטחון מיוחדים שהוא קבע.

הגורמים בחמאס טוענים כי בחלק מהזמן במהלך המלחמה, יחיא סינוואר ועוד כמה בכירים בזרוע הצבאית של חמאס הקיפו את עצמם בקבוצה קטנה של חטופים ישראלים כמגן אנושי כדי להבטיח בסופו של דבר את עסקת חילופי השבויים עם ישראל.

אולם, לאחר שישראל חיסלה בתוך המנהרות את אחמד ע'נדור, מפקד החטיבה הצפונית של חמאס, ואת אימן נופל, מפקד חטיבת המרכז, שעימם נהרגו חטופים ישראלים, הוחלט  כי החטופים הישראלים יוצמדו למפקדי שטח בדרג של פחות ממפקדי גדודים, רובם היו בעצם מפקדי פלוגות או מחלקות בזרוע הצבאית של חמאס.

בחמאס  טוענים כי ההימצאות של יחיא סינוואר במנהרות שבהן היו חטופים ישראלים הייתה דבר טבעי ולא הייתה לו כוונה להשתמש בהם כמגן אנושי כפי שטוען צה"ל.

הגורמים בחמאס טענו בפני העיתון כי מותו של יחיא סינוואר היה צפוי בכל רגע ולכן הזרוע הצבאית ארגנה את השמירה על החטופים הישראלים על פי נוהל ביטחוני מסויים שהשתנה מדי פעם לפעם, כדי להעביר הנחיות מסודרות לאלה ששמרו עליהם.

לטענת העיתון, חמאס מנסה להבהיר כי יש לה את היכולת להקשיח את עמדותיה בנושא עסקת החטופים ולהזים את טענות ישראל כי בגלל חיסולי מפקדיה הזרוע הצבאית מפורקת ואין לה יכולת לדעת היכן מוחזקים החטופים הישראלים.

מדוע שהה יחיא סינוואר באזור רפיח שרובו נכבש על ידי כוחות צה"ל?

 

מקורות בחמאס אמרו לעיתון "א-שרק אלאווסט" כי שהותו של יחיא סינוואר באזור מעידה על המצוקה הקשה של מפקדי חמאס בכל הדרגים בגלל המרדף ההדוק של כוחות צה"ל אחריהם, לכן יחיא סינוואר העדיף לברוח, ביחד עם אנשיו, לאזור לחימה שבו שוהים כוחות צה"ל, בעוד מפקדים אחרים שלך חמאס העדיפו להסתתר במנהרות הרוסות ולשפץ אותן באופן חלקי.

כך חוסל על ידי צה"ל רוחי מושתהא שהיה יד ימינו של יחיא סינוואר בתוך אחת המנהרות האלה.

גורמים אחרים בחמאס טענו כי יחיא סינוואר יכול היה לעבור מרפיח לאזור ח'אן יונס מכיוון שאזור רפיח לא היה כולו תחת מצור מלא של כוחות צה"ל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי