האם גופתו של יחיא סינוואר תשמש כקלף מיקוח במשא ומתן על החטופים?

התלבטות קשה בדרג המדיני בישראל מה לעשות עם גופתו של יחיא סינוואר שחוסל על ידי צה"ל ברצועת עזה. מחד גיסא יש הטוענים כי מדובר בקלף מיקוח חשוב לקראת המשא ומתן על עסקת החטופים,מאידך גיסא יש הגורסים כי גופתו צריכה להישרף כמו גופתו של אוסאמה בן לאדן, מנהיג ארגון הטרור אל-קאעדה.

על פי גורמי ביטחון ישראלים, גופתו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, שחוסל על ידי חיילי צה"ל באזור רפיח ב-16 באוקטובר, הועברה, לאחר ניתוח שלאחר המוות, לאתר סודי והיא נשמרת באחד המקררים עד שתתקבל ההחלטה המדינית מה לעשות בה.

בדרג המדיני יש התלבטות קשה מה לעשות בגופה, האם להשתמש בה כקלף מיקוח במשא ומתן העתידי עם חמאס על עסקת חטופים או להיפטר ממנה.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי גופתו של יחיא סינוואר שבידי ישראל היא קלף מיקוח חשוב מאוד במשא ומתן עם חמאס על שחרור החטופים, בעוד גורמים ביטחוניים אחרים טוענים כי בידי ישראל יש מספיק קלפי מיקוח מקרב מאות המחבלים הרוצחים שבידי ישראל שיאפשר את שחרור החטופים.

לדבריהם, ישראל צריכה לנהוג בגופתו של רב המרצחים יחיא סינוואר בדיוק כפי שארה"ב נהגה בגופתו של אוסאמה בן לאדן, ראש ארגון הטרור אל-קאעדה, לאחר שהיא חיסלה אותו בפקיסטאן במאי 2011, כלומר, להשליך את גופתו לים.

הגורמים הביטחוניים האלה טוענים כי יש לעשות את הפעולה הזו בהקדם ובחשאי לפני שגורמים שונים ובהם ארגונים לזכויות אדם יעתרו לבג"ץ נגד שריפת הגופה.

לדבריהם, אסור שגופתו של יחיא סינוואר תועבר בשום מצב לחמאס שיהפוך את מקום קבורתו לאתר עלייה לרגל לחסידיו ולאתר שיעודד גיוס מחבלים חדשים לשורות חמאס.

נכון לשעה זו, ארגון חמאס לא הזכיר כלל את עניין גופתו של יחיא סינוואר, לא באופן פומבי ולא בפני המתווכות, מצרים או קטאר.

נראה שחמאס מעריך כי לא יקרה שום דבר לגופתו של יחיא סינוואר מכיוון שלישראל יש מוטיבציה עזה לעשות ויתורים כדי להחזיר כמה שיותר חטופים משבי חמאס, ולכן הוא איננו מגלה סימני דאגה ולא משמיע איומים.

לדברי גורמי ביטחון, בסופו של דבר מדובר בהחלטה מדינית שאותה יכול לקבל ראש הממשלה נתניהו או הקבינט הביטחוני באופן חשאי ורצוי מאוד שלא ינתן לה שום פירסום כדי שלא  לאפשר לארגון חמאס להיערך ולהגיב בהתאם.

להערכתם, גם אם הדרג המדיני ישתמש בגופתו של יחיא סינוואר לצורך המשא ומתן על עסקת החטופים הרי שישראל תעמוד על כך שהגופה לא תיקבר ברצועת עזה אלא באחת ממדינות ערב.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי