דונלד טראמפ והמזה"ת

בעולם הערבי מעריכים כי הנשיא החדש דונלד טראמפ ישנה באופן מוחלט את המדיניות האמריקנית במזרח התיכון.

הפלסטינים חוששים ממדיניות לא מאוזנת של טראמפ כלפי הבעיה הפלסטינית.

הנשיא החדש של ארה"ב דונלד טרמפ ייכנס לבית הלבן רק ב-20 בחודש ינואר 2017 ועד אז יכול הנשיא היוצא ברק אובאמה לנקוט מהלכים מסויימים במזרח התיכון בכל הקשור למלחמה בעיראק ובסוריה וכן צעדים הקשורים לסכסוך הישראלי פלסטיני במועצת הביטחון של האו"ם.
העולם הערבי לא עצר את נשימתו בהמתנה לתוצאות הבחירות לנשיאות בארצות הברית.
שני המועמדים לנשיאות, הילרי קלינטון ודונלד טראמפ לא עוררו שום ציפיות מיוחדות בקרב מנהיגי ערב.
העולם הערבי מאוכזב מאוד ממדיניותו של הנשיא היוצא ברק אובאמה במזרח התיכון והילרי קלינטון הייתה מבחינתו, לו ניצחה בבחירות, נוקטת פחות או יותר באותה המדיניות שבה נקט הנשיא אובאמה, היא מעולם לא גילתה אהדה רבה לבעיות והמצוקות של העולם הערבי.
דונלד טראמפ, לעומת זאת, הוא סיפור אחר לגמרי.
הוא רוצה "להחזיר את ארצות הברית לגדולתה" ובעולם הערבי חוששים שזה יהיה על חשבונם.
במיוחד כשמדובר בנשיא אמריקני חדש הנתפס כשונא זרים וכאנטי מוסלמים.
העולם הערבי זוכר לשמצה נשיאים רפובליקנים, במיוחד את הנשיא ג'ורג' בוש שפלש לעיראק ואת תוצאות המלחמה, שהצמיחה בין היתר את תופעת דאע"ש, רואים עד היום.
לכן בעוד בחירתה האפשרית של הילארי קלינטון לנשיאה נחשבה לאופציה גרועה הרי שבחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב נחשבת מבחינת הערבים לסיוט עתידי.
מי שמודאג מאוד מהיבחרו של דונלד טראמפ לנשיא היא איראן אשר מיהרה לקרוא לו אחרי היוודע תוצאות הבחירות לכבד את הסכם הגרעין.
דונלד טראמפ הבטיח במהלך מערכת הבחירות לבטל את ההסכם עם איראן אך לא ברור אם יעמוד בהבטחתו או שיתנהל אחרי כניסתו לבית הלבן עפ"י האמרה "דברים שרואים מכאן לא רואים משם".
בכל מקרה פרשנים ערבים מעריכים כי גם אם הוא לא יבטל את הסכם הגרעין עם איראן הוא יקפיד על כל אות ותג בהסכם ויתחשבן עמה באמצעות הטלת סנקציות על כל הפרה של ההסכם מצדה.
ההערכה בעולם הערבי היא כי צפוי שינוי מוחלט במדיניות של ארה"ב במזרח התיכון עם היכנסו של דונלד טראמפ לבית הלבן ולאחר שהוא ייעשה הערכה מחדש של מדיניות ארה"ב במזה"ת.
טראמפ צפוי להכריז מלחמת חורמה על האסלאם הקיצוני ועל תופעות כמו דאע"ש ומכך תיגזר מדיניותו הכוללת במזה"ת.
הדבר אמור לבוא לידי ביטוי גם במדיניות של ארה"ב כלפי ארגון חזבאללה וארגוני החמאס והג'יהאד האסלאמי.
סביר להניח שהאירועים בעיראק ובסוריה יימשכו עד לכניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, למעשה מדובר בשלוש מערכות גדולות המתנהלות עתה ושהנשיא החדש יצטרך לקבוע את המדיניות האמריקנית כלפיהן.
א.הקרב על העיר חלב בסוריה המתנהל על ידי הצבא הסורי בגיבוי של רוסיה ואיראן.
רוסיה מנהלת הפצצות אוויריות כבדות על העיר כפי שעשתה במלחמתה בצ'צ'ניה.
ב.המערכה על העיר מוסול בעיראק בגיבוי אמריקני.
ג.מאמץ עיראקי הנתמך על ידי ארה"ב לכבוש את העיר א-רקה בסוריה הנחשבת לעיר הבירה של דאע"ש.
הנשיא האמריקני החדש יצטרך גם לקבוע את העמדה האמריקנית ביחס לרצונה של רוסיה להשאיר את הנשיא בשאר אסד על כיסאו, רצון שהנשיא ברק אובאמה החל כבר להשלים עמו.
 הוא גם יידרש לקבוע את המדיניות האמריקנית בכל הקשור למאבק בין הסונה לשיעה במזרח התיכון, המלחמה שמנהלת סעודיה בתימן נגד המורדים החות'ים וניסיונותיה לבלום את התפשטותה של איראן במזה"ת.
הנושא הפלסטיני-ישראלי
הפלסטינים מודאגים מאוד מבחירתו של דונלד טראמפ לנשיא נוכח עמדתו בנושא ירושלים וההתנחלויות בגדה, עמדה זו היא מבחינתם חד צדדית ותומכת לחלוטין בישראל תוך התעלמות מהרש"פ.
טראמפ הבטיח להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים והוא סבור שההתנחלויות הן זכותה של ישראל.
ברש"פ  מקווים שהנשיא האמריקני החדש יאמץ את עיקרון פתרון "שתי המדינות" ואף יישם אותו בשטח.
התקווה הפלסטינית היא שעד שדונלד טראמפ ייכנס לבית הלבן בחודש ינואר הבא, ינקוט הנשיא אובאמה מהלך במועצת הביטחון של הא"ום שיבטיח את השמירה על עקרון "שתי המדינות" וההתנגדות למדיניות ההתנחלויות של ממשלת נתניהו.
השאלה היא אם הנשיא אובאמה ינקוט במהלך כזה, שאותו הוא שקל ברצינות בחודשים האחרונים, נוכח העובדה שהמועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון הפסידה בבחירות והוא יעמיד בכך את הנשיא החדש בפני עובדה מוגמרת שאולי סותרת את מדיניותו העתידית במזרח התיכון.
לא ברור גם מה יעלה בגורלה של היוזמה הצרפתית שמנסה לקדם כינוס ועידה בינלאומית עד סוף השנה למרות התנגדותה הנחרצת של ישראל.
ההערכה של גורמים ברש"פ היא גם צרפת תיאלץ לדחות את יוזמתה בכמה חודשים עד שתתברר המדיניות של הנשיא האמריקני החדש.
הרבה סימני שאלה תלויים באוויר לגבי המדיניות האמריקנית החדשה הצפוייה במזרח התיכון שיתבררו רק בשבועות הקרובים, גם לשאלה מי יהיה מזכיר המדינה הבא יש חשיבות בכל הקשור למדיניות האמריקנית הצפויה במזרח התיכון.



הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי