סעודיה מתווכת בין חמאס למצרים

מקורות בחמאס מעריכים כי התנועה נמצאת על סף פתיחת דף חדש ביחסיה עם מצרים.
הנשיא א-סיסי מוכן לדון בנושא בעקבות לחצים של מלך סעודיה ובניסיון לייצב את המצב הביטחוני בצפון סיני.

 

 

בראיון שהעניק אחמד יוסף, מבכירי תנועת חמאס ברצועת עזה, ב-14 במרץ, לאתר האינטרנט "אלחליג' און ליין", הוא גילה את היקף המעורבות של סעודיה ביחסים בין מצרים לתנועת חמאס.

לדבריו, למלך סעודיה, סלמאן בן עבד אלעזיז,היה חלק אישי גדול בארגון הפגישה בין משלחת חמאס לבין נציגי המודיעין הכללי המצרי בקהיר.

הביקור של משלחת חמאס במצרים בראשותו של מוסא אבו מרזוק, סגן יו"ר הלשכה המדינית של התנועה, נקבע עוד לפני הודעתו של שר הפנים המצרי מג'די עבד אלע'פאר שבה האשים את חמאס בנטילת חלק בהתנקשות בחייו של התובע הכללי המצרי השאם ברכאת.

מצרים ניאותה לקבל את משלחת חמאס גם לאחר פרסום ההודעה, דבר שמעיד על כך שגם למצרים יש אינטרס להמשיך את הקשר עם תנועת חמאס השולטת על הצד הפלסטיני של הגבול המשותף ביניהן ברצועת עזה.

המעורבות האישית של מלך סעודיה במחלוקות בין מצרים לחמאס מעידה על היחס החדש שמקבלת תנועת חמאס מסעודיה, מאז עלה לשלטון לפני כשנה, שכן קודמו בתפקיד, המלך עבדאללה בן עבד אלעזיז, שהלך לעולמו, הכניס את תנועת חמאס לרשימת ארגוני הטרור בארצו.

המלך סלמאן מייחס חשיבות רבה לקשר עם חמאס, שהינה גורם אזורי חשוב, במיוחד בגלל המדיניות שלו להקים גוש סוני גדול כדי לחסום את התפשטותה של איראן במזרח התיכון.

במסגרת המדיניות הזו הוא אירח בחודש יולי שעבר משלחת של חמאס בראשותו של ח'אלד משעל כדי לפתוח עמה דף חדש ביחסים.

גם חמאס מצדה נזהרת שלא לקלקל את היחסים החדשים עם סעודיה, יו"ר הלשכה המדינית שלה,ח'אלד משעל דחה באחרונה הצעה איראנית לתמוך בעמדת איראן ביריבות שלה עם סעודיה בתמורה לסיוע כספי גדול וביקור של משעל בטהרן.

תנועת חמאס נוקטת עמדה נייטרלית כדי לנסות ולהרוויח משני העולמות, גם מסעודיה וגם מאיראן.

 

לקראת דף חדש ביחסי חמאס-מצרים?

 

המשלחת של חמאס השוהה במצרים מנהלת דיונים אינטנסיביים עם נציגי המודיעין המצרי על שורה של נושאים בניסיון להגיע להבנות על הנקודות השנויות במחלוקת.

על פי מקורות מצריים, תנועת חמאס נדרשת לצעדים הבאים:

א.התנתקות מוחלטת מהנהגת "האחים המוסלמים" במצרים.

ב.העברת השליטה במעבר רפיח לידי הרש"פ כדי שיהיה אפשר לפתוח אותו באופן קבוע.

ג.סגירת כל המנהרות המובילות מרצועת עזה לחצי האי סיני.

ד.ניתוק כל סוגי הקשרים עם ארגון "וויליאת סינאא", השלוחה של דאע"ש בצפון סיני.

 

חמאס מצדה הבהירה כי לא הייתה לה שום מעורבות בהתנקשות בחיי התובע הכללי המצרי השאם ברכאת, היא ביקשה לפתוח את מעבר רפיח באופן קבוע ולהפסיק את הצפת המנהרות

בגבול רצועת עזה באמצעות מי ים. לטענתה, מי הים המלוחים פוגעים במאגרי המים המתוקים התת קרקעיים.

כמו כן דנו הצדדים במצב הפסקת האש בין ישראל לחמאס שסוכם בתום מבצע "צוק איתן", במגעי הפיוס בין פת"ח לחמאס ובנושא גורלם של ארבעה פעילי חמאס שהתנועה טוענת כי נחטפו לפני כמה חודשים על אדמת מצרים.

נציגי חמאס הביעו נכונות להקמת ועדה משותפת של התנועה עם מצרים ופתיחת "קו חם" לטיפול בבעיות הביטחון בגבול של הרצועה עם מצרים.

 

משלחת חמאס תמשיך מקהיר לסיור במדינות המפרץ והיא תעדכן את סעודיה בתוצאות המפגשים שלה בקהיר.

סעודיה תמשיך לנסות ולקרב בין חמאס למצרים, האינטרס הסעודי הוא ליצור מחנה סוני גדול מול איראן ולאחד את כוחותיו, גם למצרים יש אינטרס כזה ובמיוחד יש לה אינטרס לשמור על שקט בחצי האי סיני ובגבולה עם רצועת עזה, זו היא הסיבה שהנשיא א-סיסי מוכן לדון בפתיחת דף חדש עם תנועת חמאס.

אולם, הניסיון המצרי עם תנועת "האחים המוסלמים" ועם חמאס הוא רע, ההנהגה המצרית לא מאמינה לשום מילה היוצאת מפי ההנהגות שלהן.

גם אם ייפתח דף חדש ביחסי מצרים עם חמאס הוא לא יחזיק מעמד לאורך זמן רב, תנועת חמאס לא תשנה את האידיאולוגיה שלה ואת חתירתה נגד השלטון המצרי הנוכחי בראשותו של א-סיסי המגדיר את תנועת "האחים המוסלמים", שהינה תנועת האם שלה, כארגון  טרור.

הנתק בין חמאס למצרים החל לאחר שהנשיא א-סיסי סילק את הנהגת "האחים המוסלמים" מהשלטון, כל עוד התנועה הזו נרדפת על ידי מנגנוני הביטחון המצרים ספק רב אם חמאס באמת תפסיק את חתירתה נגד שלטונו של א-סיסי, היא תנקוט משנה זהירות ותנסה להסתיר זאת, גם הנשיא  א-סיסי יודע זאת אך האינטרסים של מצרים והלחצים עליו מצד סעודיה מחייבים אותו לשחק את המשחק הזה.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי