עבדאללה ו"עסקת המאה"

ירדן מתנגדת בתוקף לתוכנית השלום האמריקנית אך המלך עבדאללה שומר על פרופיל נמוך ואיננו יוצא אישית נגד התוכנית.
המלך חושש שעימות עם הממשל האמריקני יפגע בסיוע הכלכלי האמריקני לירדן ויערער את יציבות השלטון, בינתיים הוא נותן למחמוד עבאס להוביל את המאבק בתוכנית.
ברחבי ירדן נמשכות כבר כמה ימים ההפגנות נגד תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, המשטר הירדני מאפשר את קיום ההפגנות כדי "לשחרר קיטור" בעקבות תחושות הזעם והתסכול בממלכה שיותר מ-60 אחוזים מתושביה הם פלסטינים.
עבדאללה מלך ירדן נזהר שלא להרגיז יתר על המידה את הנשיא טראמפ, הוא שיגר את שר החוץ שלו איימן צפדי לכינוס שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר ולכינוס ארגון הועידה לשת"פ אסלאמי בג'דה שבסעודיה, שם הצטרפה ירדן לעמדות הערביות והאסלאמיות שדחו על הסף את תכנית השלום האמריקנית.
המלך הירדני הסתפק עד כה בשיחת טלפון אל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כדי לחזק את התנגדותו ל"עסקת המאה" אך לא יזם שום מפגש פסגה עמו.
ירדן מתנגדת בתוקף לתוכנית השלום האמריקנית אך מהלכת בזהירות בין הטיפות, הנשיא טראמפ שמר בתוכנית "עסקת המאה" על הסטטוס קוו בהר הבית ועל מעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים, עפ"י הסכם השלום בין ירדן לישראל מ-1994, אך לא בא לקראתה בנושא בקעת הירדן ואיפשר לישראל להחיל עליה את ריבונותה.
המלך עבדאללה אירח השבוע בעמאן את ג'וזף בוריל, הנציב העליון של האיחוד האירופי בנושאי חוץ וביטחון, והשמיע באזנו את העמדה המסורתית הירדנית: תמיכה במדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים ונזהר שלא לתקוף את "עסקת המאה" בהודעה הרשמית שפירסמה הלשכה המלכותית על הפגישה.
עבדאללה מלך ירדן ניצב בפני לחצים פנימיים הגוברים בגלל המצב הכלכלי הקשה בממלכה, תנועת "האחים המוסלמים" מעוררת הפגנות בירדן כבר כמה חודשים על רקע הסכם הגז עם ישראל ודורשת לבטלו ועתה נוספה לכך גם התנגדותה לתוכנית "עסקת המאה".
המלך עבדאללה העדיף להתייצב לצד הפלסטינים ונגד "עסקת המאה" מאשר להיות מוקע כ"בוגד בבעיה הפלסטינית" הוא לא שכח את רצח סבו, המלך עבדאללה הראשון בהר הבית בירושלים ביולי 1951 ע"י פלסטיני בשם מוצטפא עישו בעקבות מגעיו החשאיים עם ישראל בניסיון להגיע להסכם שלום עמה.
עבדאללה מלך ירדן חושש שעימות פומבי עם ממשל טראמפ יביא לסנקציות כלכליות נגד ירדן ופגיעה בסיוע האמריקני השנתי לירדן בסך 1.7 מילארד דולר.
הצורך לשמור על יציבות שלטונו כובל את ידי של עבדאללה מלך ירדן מלצאת בעצמו באופן פומבי נגד "עסקת המאה", כשבועיים לפני פירסומה הוא אמר כי יש להשתדל ו"לראות את חצי הכוס  המלאה שבה" למרות שיש לו השגות עליה.
ירדן רואה בתוכנית השלום האמריקנית תוכנית שמסכנת את הסכם השלום בינה לבין ישראל והפוגעת במצב הדמוגרפי שלה בכך שהיא תומכת בישוב כמיליון פליטים פלסטינים בשטחה בניגוד להחלטה 194 של האו"ם.
הירדנים גם כועסים על כך שתוכנית "עסקת המאה" מכירה בירושלים המאוחדת כבירת ישראל (כולל מזרח ירושלים, הר הבית והעיר העתיקה) והחלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן שאמורה הייתה להיות הגבול המזרחי של המדינה הפלסטינית עם ירדן,החשש הירדני הוא שהתוכנית האמריקנית תביא להגירה מסיבית של פלסטינים מהגדה המערבית אל הגדה המזרחית וכך תהפוך ירדן דה-פקטו ל"מולדת החלופית" של הפלסטינים. 
הזעם בירדן כלפי ישראל וארה"ב וההקצנה נמשכת, השבוע הודיע שבט "אלרוסאן" בצפון ירדן כי הוא מתנער מאחד מבני השבט בשם מוחמד ווליד אלרוסאן ומסיר ממנו את ההגנה השבטית מכיוון שאירח בביתו את שגריר ישראל בירדן, מוחמד ווליד אלרוסאן הינו בעל מפעלים ועסקים בירדן הוא הסביר להגנתו כי המפגש נועד לסייע לו לגבות כספים שחייבים לו אנשי עסקים בגדה המערבית אך הסבריו נדחו ושוב גברה הדרישה ברחוב הירדני לגרש את השגריר הישראלי מירדן ולבטל את הסכם השלום עם ישראל.
המלך עבדאללה שומר על פרופיל נמוך בתקווה שבעוד חודש יתחלף השלטון בישראל או שבנובמבר הבא יגיע נשיא אמריקני חדש, בינתיים גובר החשש שלו כי הממשל האמריקני יתן "אור ירוק" לישראל לספח בקרוב את בקעת הירדן, צעד כזה יכניס אותו לבעיה גדולה מכיוון שהפלסטינים וכמה מדינות ערביות מצפים לתגובה חריפה מצידו על מהלך כזה כמו הקפאת הסכם השלום עם ישראל וביטול הסכם הגז עמה.
בצמרת פת"ח מעריכים כי המלך עבדאללה יסתפק בתרחיש שכזה בהחזרת השגריר הירדני מתל אביב לעמאן ובהודעה על בחינה מחדש של היחסים עם ישראל אך לא ינקוט בשום צעד מעשי, בדיוק כפי שעושה יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הקשרים הביטחוניים החשאיים בין ממלכת ירדן לישראל הם חשובים ביותר עבור המלך והוא גם חושש מאוד שיפגע הסיוע הכלכלי לירדן מצידה של ארה"ב שמנשים בחמצן את בית המלוכה הירדני ועוזר לו לשרוד.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי