ישראל ומוחמד בן סלמאן

ישראל הפרה את שתיקתה בפרשת רצח חאשוקג'י והיא חוששת שצעדי התגובה הבינלאומיים יחבלו במאמצים לרסן את תוקפנותה של איראן.

ארה"ב חייבת לקחת בחשבון את האינטרסים הביטחוניים של ישראל ואת ההשלכות האזוריות של כל סנקציה שתוטל על סעודיה.

בחלוף חודש מפרשת היעלמותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י באיסנטבול, ולאחר שתיקה רועמת מצד ירושלים הרשמית, הגיב ראש הממשלה נתניהו ב-2 בנובמבר בפעם הראשונה בקולו על הפרשה.

במהלך ביקורו במפגש "פורום קראיובה" בבולגריה אמר נתניהו : "מה שאירע בקונסוליה באיסטנבול היה נוראי ויש לטפל בכך באופן הראוי", אולם, "בו בזמן" אמר נתניהו, "אני חושב שחשוב מאוד למען יציבות האזור והעולם שסעודיה תישאר יציבה ויש למצוא דרך להשיג את שני היעדים, כיוון שאני חושב שהבעיה הגדולה יותר היא מצד איראן ועלינו לוודא שאיראן לא תמשיך בפעילויות העויינות שלה כפי שהיא עושה בשבועות האחרונים".

יום לפני כן, דיווח העיתון "וושינגטון פוסט", כי ראש הממשלה נתניהו ונשיא מצרים א-סיסי הגנו בשיחות עם בכירים בממשל טראמפ על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, עפ"י גורמים המעורים בשיחות תיאר נתניהו את יורש העצר הצעיר כ"בעל ברית חשוב באזור" וזאת ברקע הלחץ בוושינגטון לפעול נגד ריאד בתגובה לרצח העיתונאי חאשוקג'י.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים לא פוסלים את האפשרות שהודעת התמיכה של ראש הממשלה נתניהו נועדה להראות לבית המלוכה הסעודי את התייצבות ישראל לצדו והציפייה הכרוכה בצידה שסעודיה תפעל בכל יכולתה לאפשר את הצלחת הסנקציות הכבדות שאמור הנשיא טראמפ להטיל על איראן.

עוד לפני שהתפוצצה פרשת חשוקג'י, הודיע יורש העצר מוחמד בן סלמאן על כוונתו להפיק נפט משדות נפט שיש עליהם מחלוקת בין סעודיה לכווית כדי ששוק האנרגיה עולמי לא יפגע כתוצאה מצמצום יצוא הנפט ע"י איראן.

מי שהרוויח עד כה מפרשת חאשוקגי' הן שתי מדינות עוינות  לישראל וסעודיה שהן  איראן וטורקיה.

טורקיה בראשות הנשיא ארדואן מתחרה בסעודיה על הנהגתו של העולם הסוני, היא תומכת בתנועת "האחים המוסלמים" ובארגון חמאס בעוד סעודיה רואה בארגונים אלה סכנה לקיומם של המשטרים הערביים.

הנשיא ארדואן, שנעזר בערוץ אל-ג'זירה,שופר התעמולה של קטאר בעולם הערבי, מנסה בכל כוחו לגרום למלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז להדיח את בנו יורש העצר מתפקידו ולהחליש את מעמדה של סעודיה בעולם המוסלמי.

הוא מאיים לחשוף את פרטי חיסולו של חאשוקג'י ומי הזמין את החיסול, עפ"י מקורות ערביים, קיים מאזן אימה בין סעודיה לטורקיה שכן בידי סעודיה הוכחות לסיוע הטורקי לדאע"ש בסוריה, סיוע לאיראן לשבור את הסנקציות שהוטלו עליה, הלבנות הון אדירות דרך בנקים טורקים ועוד מידע אישי רגיש על הנשיא ארדואן.

ראש ה-CIA החדש, ג'ינה הספל, ביקרה באחרונה בטורקיה וקיבלה לידיה את ההוכחות המודיעיניות שיש לטורקיה נגד בית המלוכה הסעודי בפרשת חאשוקג'י, אולם נראה שהנשיא טראמפ ממשיך להגן על יורש העצר מוחמד בן סלמאן, מלבד שלילת אשרות הנסיעה של אותם סעודים שנעצרו עי שלטונות סעודיה כמעורבים ברצח חאשוקג'י, לא נקט עד כה הממשל האמריקני בשום סנקציה נגד בית המלוכה הסעודי.

הבית הלבן מתאמץ מאז פרצה פרשת היעלמותו של חאשוקג'י לאמצעי התקשורת, להפחית בחלקו של בית המלוכה הסעודי בפרשה, הנשיא טראמפ עושה הכל כדי להבליט את החשיבות הכלכלית הגדולה של יחסי ארה"ב עם סעודיה בכל הקשור לנפט, עסקות נשק ושוק העבודה האמריקני.

מתנגדי בית המלוכה הסעודי הפכו לפתע לשומרי זכויות האדם, זוהי צביעות מזרח תיכונית טיפוסית, החל הנשיא הטורקי ארדואן ועד לשליט קטאר השיח' תמים בן חמד שתומכים בארגוני טרור ומתעלמים מהפרות זכויות האדם החמורות של ארגון חמאס ושל מנגנוני הביטחון של הרש"פ.

הם מתעלמים גם מהצעדים האלימים שנוקטים ארגון חמאס והרש"פ נגד עיתונאים פלסטיניים שמעיזים להשמיע רק שמץ של ביקורת.

ראש הממשלה נתניהו הגדיר את רצח חאשוקג'י כ"מעשה נוראי" ואכן מדובר במעשה שכזה, אסור לעבור על המעשה האכזרי הזה בשתיקה וצריך להעניש את האחראים בכל חומרת הדין, אם ימצאו הראיות המוכיחות את חלקם הישיר בתכנון הרצח וביצועו.

אולם, אסור "לשפוך את התינוק עם המים", האינטרס הביטחוני העליון של ישראל הוא להילחם בכוונות העויינות של איראן ובתוכניותיה להשמיד את ישראל, האינטרס הזה הוא אינטרס לאומי הגובר, מבחינת ממשלת ישראל, על כל אינטרס אחר.

מדובר כאן בסכנה קיומית לעם שלם, משטר ההיאתולות פועל להביא שואה נוספת על העם היהודי באמצעות נשק גרעיני והוא מצהיר על כך השכם והערב.

מתנגדיו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן מאשימים אותו כי הוא סיבך את סעודיה במלחמה בתימן, הטיל חרם מדיני וכלכלי על קטאר והחזיק במעצר בית בריאד את ראש ממשלת לבנון אלחרירי.

הם גם מאשימים אותו בנורמליזציה "מתחת לשולחן" עם ישראל וקידום "עסקת המאה" של טראמפ עם יועצי הממשל האמריקני ועם ישראל.

באמצעי התקשורת והרשתות החברתיות בעולם הערבי הופצו ידיעות רבות על מפגשים סודיים של מוחמד בן סלמאן עם נציגים ישראלים בכירים, כולל על פגישה בינו לבין ראש הממשלה נתניהו וביקור חשאי בתל אביב.

למרות חומרת מעשה הרצח של העיתונאי חאשוקג'י והחובה להעניש את האחראים לו, אי אפשר להתעלם מכך שהגורמים העוינים את ישראל ושרוצים לחבל בתהליך המדיני ובנורמלזציה עם מדינות ערב, הם אותם גורמים הפועלים כדי לחסל פוליטית את יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

למרות הלחצים השונים, בינתיים נראה כי בית המלוכה הסעודי עומד בפרץ ומעמדו של יורש העצר עדיין יציב למרות שהוא נפגע קשות מבחינה תדמיתית.

ישראל חוששת מפגיעה ביציבות המשטר הסעודי בעקבות פרשת חאשוקג'י,התערערות המשטר עלולה להביא לעליית גורמים קיצוניים שישלטו על נשק חדיש ומתקדם של הצבא הסעודי.

בעקבות פרשת חאשוקג'י התחזק מעמדה האזורי של טורקיה, העויינת את ישראל, וחלה התקרבות בין הנשיא ארדואן לנשיא טראמפ.

ישראל חוששת גם מפגיעה אפשרית בשלטונו של הנשיא א-סיסי במצרים, בית המלוכה הסעודי מספק תמיכה כלכלית ומדינית חשובה למצרים והתערערות שלטונו של מלך סעודיה, אם יוטלו עליו סנקציות כבדות, עלולה להשפיע לרעה על יציבות שלטונו של נשיא מצרים.

חשוב מאוד שארה"ב תשמור על מאזן הכוחות האזורי בבואה להחליט על תגובתה על רצח חאשוקג'י, זו צריכה להיות תגובה שתיקח בחשבון את ההשלכות האזוריות וההשפעה האפשרית על ביטחונה של מדינת ישראל.

אסור לחזק את טורקיה על חשבונה של סעודיה, במיוחד אם הנשיא טראמפ רוצה לקדם בקרוב את תוכניתו המדינית החדשה הנקראת "עסקת המאה".

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי