עומאן-המתווכת האזורית

ראש הממשלה בנימין נתניהו יבקר בקרוב במדינה נוספת במפרץ לאחר ביקור מוצלח בנסיכות עומאן.

פרשת היעלמות העיתונאי חאשוקג'י מחזקת את מעמדה של עומאן כמתווכת אזורית הפועלת להשגת יציבות באזור.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן יגיע בקרוב למסקט, בירת נסיכות עומאן, לשיחות עם שליטה, הסולטן קאבוס בן סעיד.

הפעילות המדינית בארמון הסולטן רוחשת וגועשת, פרשת מותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י מסעירה את העולם הערבי ומסרבת לדעוך,שליט עומאן נכנס עכשיו למשימת תיווך נוספת בניסיון להרגיע את היחסים בין ממשל טראמפ ליורש עצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, הוא יודע את חשיבותה של סעודיה בכל הקשור להשגת הסכם מדיני בין ישראל לפלסטינים ולכן הוא פועל להרגיע את המצב ולהחזיר את היציבות האזורית שהייתה קיימת עד לפני חודש לפני היעלמותו של חאשוקג'י.

עומאן מנסה כאמור לפרק את המתיחויות האזוריות שנוצרו בעקבות מותו של ג'מאל חאשוקג'י בניסיון ליצור יציבות אזורית ,מבחינתה לישראל יש פוטנציאל חשוב להיות גורם מייצב בכל הקשור לקונפליקטים שלה עם איראן ועם הפלסטינים.

לכן, יש לראות את ביקורו האחרון של ראש הממשלה נתניהו בנסיכות עומאן בהקשר האזורי, ישראל רוצה להיעזר בשירותיו של הסולטן קאבוס בקשר למבוי הסתום במשא ומתן על הפלסטינים ובקשר  למאמציה של איראן להתבסס צבאית בסוריה ולהמשיך לספק נשק טילי מדוייק לחזבאללה שמסכן את ישראל.

הרש"פ נזהרה מאוד שלא לתקוף את ביקור נתניהו בעומאן וכן גם איראן שמתחה ביקורת מינימלית על הביקור.

ההנחיות לפקידים הגיעו מלמעלה, לעומאן יש יחסים מצויינים עם הרש"פ וגם עם איראן, שליט עומאן סולטן בן סעיד מיהר להביע אחרי ביקור נתניהו במסקט את תמיכתו בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית והסיר את הנושא מעל שולחן סדר היום הבינלאומי.

ביקור נתניהו במסקט

עומאן מחוברת היטב לממשל טראמפ ומקפידה לתאם עימו את מהלכי התיווך שלה, הממשל ידע מראש על ביקור ראש הממשלה נתניהו במסקט והיועץ ג'ראד קושנר בירך עליו.

עפ"י דיווח בעיתון "א-שרק אלאווסט" מה-1 בנובמבר, ביקור נתניהו במסקט הוכן מראש ע"י יהודי אמריקני המקורב לראש הממשלה, גורמים מדיניים בכירים בירושלים מסרו כי ראש הממשלה נתניהו קיים פגישה סודית לפני 8 חודשים עם שר החוץ העומאני יוסף בן עלאווי, הפגישה  בפברואר השנה התקיימה בשולי ועידת הביטחון במינכן ומי שארגן אותה היה ראש המוסד יוסי כהן שגם נכח בה.

פקיד ישראלי בכיר ציין כי בפגישה דנו נתניהו והשר העומאני בעיקר בנושא האיראני וקידום היחסים בין עומאן לישראל, באותה ועידה נשא נתניהו את הנאום שבו הציג חלקים מהכטב"מ האיראני שחדר לישראל כמה ימים קודם לכן.

 בקרוב ייצא ראש הממשלה נתניהו לביקור במדינה נוספת במפרץ ועפ"י גורם פלסטיני בכיר מדובר בביקור בבחריין.

שר החוץ של בחריין,ח'אלד בן אחמד אלח'ליפה, תמך בגלוי בביקור נתניהו בעומאן ובהתקרבות לישראל, הוא גם התייחס בחיוב להצהרה של נתניהו ב-1 בנובמבר על חשיבותה של סעודיה באזור ואמר כי "למרות המחלוקת הקיימת, למר בנימין נתניהו עמדה ברורה באשר ליציבות באזור ותפקידה של סעודיה בשמירה על היציבות הזאת".

בחריין סובלת מניסיונות פיגוע של איראן באמצעות ארגוני "פרוקסי",דוגמת חזבאללה, שמפעילים תאי חבלה של אזרחי בחריין השיעים, רוב אזרחי בחריין הם שיעים הנשלטים ע"י מיעוט סוני.

עפ"י הדיווח, עומאן מנסה לקרב בין ישראל לפלסטינים ולסייע לממשל טראמפ להשיק תהליך מדיני גדול על בסיס "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

המגעים מתמקדים במציאת נוסחה שתאפשר את חזרתו של מחמוד עבאס למשא ומתן ישיר עם ישראל.

שליט עומאן, הסולטן קאבוס הציע למחמוד עבאס להסכים לחזור למשא ומתן הישיר עם ישראל בתמורה לכך שראש הממשלה נתניהו יסכים להכניס שינויים ב"עסקת המאה" של טראמפ.

בתוך 3 ימים מביקור נתניהו במסקט, שיגר הסולטן קאבוס 2 שליחים למוקאטעה ברמאללה לפגישה עם יו"ר הרש"פ.

תחילה הגיע היועץ סאלם בן חביב אלעמירי ולאחרי שר החוץ העומאני יוסף בן עלאווי.

עפ"י גורמים בכירים ברש"פ, בתחילה היה מוכן יו"ר הרש"פ לשמוע את ההצעה העומאנית וללמוד אותה, אחר כך הוא הציב כמה תנאים להתקדמות במגעים:

א.הכרה ישראלית- אמריקנית במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית.

ב.הכרה ישראלית-אמריקנית בפתרון 2 המדינות.

ג.ארה"ב לא תהייה המתווכת הבלעדית בין ישראל לפלסטינים אלא גורם בתוך גוף בינלאומי שיפקח על המשא ומתן ויתווך בו.

גורמים ברש"פ אומרים כי מחמוד עבאס סבור שהנשיא טראמפ רוקן את "עסקת המאה" מתוכן לאחר שהוציא ממנה את נושאי ירושלים והפליטים.

בשיחה עם מקורביו אומר יו"ר הרש"פ: "לא אסיים את חיי בבגידה, לא תמצאו פלסטיני אחד שיחתום על הסכם ללא ירושלים והפליטים,מזרח ירושלים בקווי 67 חייבת לחזור לידי הפלסטינים".

מגעים עם איראן

עומאן תיווכה בין ממשל אובאמה לאיראן על הסכם הגרעין ב-2014, בינה לבין איראן יש יחסים הדוקים והן חתומות על עסקה להנחת צינור גז טבעי מאיראן לעומאן שיושלם ב-2020.

כמה ימים לאחר ביקור ראש הממשלה נתניהו במסקט, הזמינה איראן את אסעד בן טארק אלסעיד, סגן ראש הממשלה העומאני לעניינים בינלאומיים לביקור בטהרן כדי להתעדכן בתוצאות הביקור.

איראן נתונה ללחץ כבד בעקבות הסנקציות החדשות שעומד להטיל עליה הנשיא טראמפ, עפי" גורמים ערבים, גם ראש הממשלה נתניהו מחפש ערוץ להידברות עם איראן על הנוכחות הצבאית שלה בסוריה ועל אספקת טילים ורקטות איראניות לחזבאללה בלבנון.

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-1 בנובמבר מפי גורמים איראנים כי ממשלת איראן מודאגת מ"הקו הקיצוני  של ממשלת ישראל" וכי היא סבורה שמקור הלחצים הבינלאומיים על איראן הוא בישראל.

האיראנים בוטחים בעומאן שתסייע להם בניסיון להפחית את הלחץ הישראלי, היא כבר עזרה להם במשא ומתן עם ממשל אובאמה.

עפ"י הדיווח, ישראל גם נעזרת באיזרביג'אן בתיווך בינה לבין טהרן, האיראנים מוכנים להציע רגיעה בסוריה בתנאי שישראל תפסיק את הפעילות שלה בכורדיסטאן.

המגעים הגלויים בין ישראל לעומאן ימשכו, שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ יבקר בה בקרוב להמשיך את המגעים המדיניים, סעודיה שהינה מנהיגת העולם הסוני משותקת כרגע מפעילות בגלל פרשת חאשוקג'י, עומאן היא רק ממלאת מקום זמנית, היא איננה רוצה להחליף את סעודיה והיא פועלת להרגיע את המתיחות בין סעודיה לממשל טראמפ.

גם ישראל ומצרים פועלות אצל ממשל טראמפ למען שמירה על יציבות בית המלוכה הסעודי ובמיוחד על יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

שער חדש בעולם הערבי ששמו עומאן נפתח עבור ישראל לתיווך בינה לבין הפלסטינים ובינה לבין איראן ויש לנצל אותו עד תום.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי