שיח' הטרור פורש

השיח' יוסף קרדאווי, המנהיג הרוחני של תנועת "האחים המוסלמים" פורש מהדרשנות הדתית ומראשות הארגון העולמי שהקים.

את מקומו יתפוס השיח' אחמד אלרייסוני שאיננו נופל ממנו בקיצוניותו ובתמיכתו בטרור האסלאמי.

השיח' יוסף קרדאוווי, "ראש הנחש" של הטרור האסלאמי, המכונה גם "שיח' הטרוריסטים" הודיע על פרישתו מעולם הדרשנות הדתית ומתפקיד ראש "האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים" בגלל גילו המתקדם, לאחר שעבר את גיל ה-90.

בכינוס בטורקיה בשבוע שעבר הודיע השיח' קרדאווי, המנהיג הרוחני של תנועת "האחים המוסלמים" שנמלט ממצרים לאחר עליית הנשיא א-סיסי לשלטון, על פרישתו תוך שהוא  מרעיף שבחים על נשיא טורקיה ארדואן.

"ההיסטוריה של דת האסלאם התחילה באיסטנבול עפ"י כמה היסטוריונים" טען קרדאווי,"הנשיא ארדואן נשא את דגל האסלאם למרות שלא היה לו כסף ולא היו לו אנשים" הוא הדגיש.

השיח' יוסף קרדאווי הקים בשנת 2004 בעיר דבלן באירלנד את "האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים" וייסד את המטה שלו בדוחא שבקטאר שהוא בעצם הגוף העליון שנותן את הסמכות  הדתית להנהגת "האחים המוסלמים".

ארבע מדינות ערביות, מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין מחרימות את הגוף הזה ומגדירות אותו כ "ישות טרור".

פסקי ההלכה (פתאווא-בערבית) של השיח' יוסף קרדאווי נתנו את הסמכות הדתית והמוסרית לכל ארגוני הטרור האסלאמיים בעולם, ובראשם אלקאעדה ודאע"ש ולפיגועי ההתאבדות.

קרדאווי נוהג לספר בגאווה כי מנהיג אלקאעדה, השיח' אוסאמה בן לאדן היה תלמידו וחבר בתנועת "האחים המוסלמים".

השיח' קרדאווי היה גדול החתרנים האסלאמיים נגד המשטרים הערבים, הוא נהג להטיף ליצירת אנדרלמוסיה בחברות האסלאמיות ולהקמת ישויות פוליטיות או ארגוניות שמטרתן לפרק את מדינות ערב ולהשליט בהן את שלטון "האחים המוסלמים".

קטאר העמידה לרשותו,ללא הגבלה, את הטלוויזיה הממלכתית שלה ואת ערוץ אל-ג'זירה שבעזרתם הוא יצר לעצמו את מעמד המטיף והפוסק הסוני הבכיר בעולם האסלאמי והערבי.

מרכז הפעולה שלו היה מדוחא שבקטאר, האג'נדה שלו התאימה כמו כפפה ליד לאג'נדה של שליט קטאר השיח' תמים בן חמד,לסכסך בין מדינות ערב ולנקוט בשיטת "הפרד ומשול".

השיח' קרדאוי פרסם פסקי הלכה  שהתירו התנקשויות בראשי מדינות והסתה נגד הצבא המצרי ומוסדות המדינה במצרים.

כמו כן הוא פרסם פסקי הלכה הקוראים לקצינים ולחיילים בצבא מצרים שלא לציית להוראות המפקדים.

גורמים במצרים טוענים כי השיח' קרדאווי אולץ לפרוש בלחץ של מוזה, אימו של שליט קטאר, השיח' תמים בן חמד, אשר הגיעה למסקנה כי הוא הפך לנטל על קטאר וכי הגיע זמנו לפרוש לפנסיה.

עם זאת, במצרים מעריכים כי השיח' קרדאווי עדיין לא אמר את המילה האחרונה, הוא משמש כנותן הסמכות הדתית למדיניות של קטאר ושליטי קטאר שומרים אותו בצד לעיתות משבר כדי שייצא ויגן עליהם במידת הצורך.

קרדאווי תלוי בקטאר, פסקי ההלכה שלו הם פוליטיים ועפ"י הצרכים של קטאר.

מיהו המחליף?

את השיח' יוסף קרדאווי יחליף השיח' אחמד אלרייסוני, אחד מסמלי "האחים המוסלמים" במגרב הערבי שהתפרסם לאחר שמתח ביקורת נוקבת על נשיא מצרים מוחמד מורסי, איש תנועת "האחים המוסלמים"  והביע שביעות רצון מהדחתו של מוחמד מורסי בידי הגנרל עבד אלפתאח א-סיסי.

אלרייסוני מתח ב-2011 ביקורת על תנועת "האחים המוסלמים" והאשים אותה ב"קיפאון רעיוני".

הוא טען שהיא צריכה להשתחרר מהמורשת של מייסדה חסן אלבנא ולהתפתח, אלרייסוני גרס כי אסור לתנועה להתחרות על תפקיד נשיא מצרים ולשאת באחריות למוסדות המדינה , דבר ש"ישרוף" את התנועה כפי שאכן קרה לנשיא מוחמד מורסי.

אלרייסוני תמך בכך שהנשיא מורסי יפרוש מרצונו מתפקיד הנשיא ובמקומו ייבחרו מוחמד אלבראדעי או עמרו מוסא.

בשנים האחרונות שימש אלרייסוני כסגנו של השיח' יוסף קרדאווי "בראשות האיחוד העולמי של חכמי הדת של המוסלמים".

אחמד אלרייסוני נולד במרוקו ב-1953 והתחנך ולמד בה.

אלרייסוני נחשב לאחד ממייסדי האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים, הוא היה המועמד היחיד בבחירות הפנימיות שהתקיימו באיסטנבול לראשות האיחוד וזכה ברוב של 93 אחוזים.

אלרייסוני מזוהה כאחד התומכים הגדולים של הבעיה הפלסטינית והוא מתנגד חריף להכרזה על ירושלים כבירת ישראל, למדיניות ישראל בהר הבית והוא גם נגד נורמליזציה של מדינות ערב עם ישראל.

ההערכה  בעולם הערבי היא שאלרייסוני יחריף את  הקו המדיני-דתי שלו כדי להיכנס היטב לנעליו של השיח' יוסף קרדאווי.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי