ועידת ורשה-מטרה כפולה

הממשל האמריקני יזם ועידה בינלאומית ראשונה מסוגה נגד הסכנה האיראנית בה ישתתפו נציגים בכירים מישראל וממדינות ערב.

לועידה יש גם מטרה לקדם את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ למורת רוחם של הפלסטינים שמחרימים את הועידה.

ועידת ורשה מתכנסת יומיים לאחר התקיפה של ישראל נגד יעדים איראניים באזור קוניטרה בדרום סוריה והאיומים האיראנים באמצעי התקשורת להשמיד את ישראל לרגל ציון 40 שנים למהפכה האסלאמית.

ממשל טראמפ הוגה כבר כמה חודשים את כינוס ועידת ורשה ליציבות וביטחון במזרח התיכון, את הכינוס הכינו שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו ועמיתו הפולני, ההזמנות נשלחו לכ-40 מדינות ובהן מדינות ערב וישראל.

בראש משלחת ישראל לועידה עומד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

רוסיה,לבנון והרש"פ הודיעו כבר כי לא ישתתפו בועידה שבה ישתתף סגן נשיא ארה"ב מייק פנס והיועץ המיוחד של הנשיא ג'ראד קושנר, לא ברור עדיין אם נציגי האיחוד האירופי שהוזמנו יגיעו לועידה בדרג גבוה של שרי חוץ, צרפת גרמניה ובריטניה מתנגדות לכינוס הועידה הן ניסו לשכנע את ארה"ב לסגת מהרעיון אך נכשלו ויתכן שישגרו רק נציגים בדרג נמוך.

איראן פעלה בשבועות האחרונים בעיקר מול מדינות באסיה כדי שלא יגיעו לועידת ורשה.

הועידה תעסוק בסכנת הטילים הבליסטיים של איראן, באחריותה לטרור העולמי, בהשגת ביטחון במזה"ת ובמצב בסוריה ובתימן.

מעניין יהיה לראות כמה מדינות ערביות יגיעו בסופו של דבר לועידה שהיא ניסיון אמריקני ראשון לגייס באופן רשמי קואליציה ישראלית-ערבית נגד האיום האיראני לאחר שארה"ב פרשה מהסכם הגרעין.

אין להתעלם מהפגנת הכוח האמריקנית, בעצם כינוס הועידה, מול איראן וגם מול רוסיה שאיראן היא בת בריתה בסוריה, הנשיא טראמפ יושיב את ישראל ואת מדינות ערב המתונות ביחד על שולחן הועידה ואיראן רואה בכך פרובוקציה אמריקנית-ישראלית נגדה בעוד היא חוגגת את יום השנה ה-40 למהפכה האסלאמית (הח'ומיינסטית).

שיתוף פעולה ביטחוני ומודיעיני בין ישראל לכמה מדינות ערביות מתונות נגד הסכנה האיראנית מתקיים כבר בפועל מזה זמן רב מאחורי הקלעים, מדינות ערב מסתירות אותו כדי שלא יתפרש כנורמלזיציה בינן לבין ישראל כל עוד לא הושג הסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים, עצם ההשתתפות הערבית בועידה בגלוי לצד ישראל הוא מהלך חשוב בהטמעת רעיון הנורמליציה וצריבתו בתודעה של הרחוב הערבי.

המטרה השניה של הועידה היא לנסות ולקדם את התוכנית האמריקנית החדשה לשלום בין ישראל לפלסטינים המכונה "עסקת המאה", ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט  שהינם חלק מאדריכלי התוכנית ישתתפו בפאנל גלוי וידברו בעיקר על היבטיה הכלכליים ועל הצורך של מדינות ערב העשירות לממן את הפרוייקטים שלה כדי שהיא תצליח.

התוכנית כמעט הושלמה והיא תפורסם אחרי הבחירות בישראל אך ממשל טראמפ מתחיל כבר ב"הכשרת הלבבות" של מדינות ערב המתונות שהבעיה הפלסטינית איננה עומדת יותר בראש סולם העדיפויות שלהן אלא הסכנה האיראנית.

מדוע הרש"פ מחרימה את הועידה?

ברש"פ טוענים כי הפלסטינים הוזמנו באיחור לועידה וכי קיבלו הזמנה רק לפני כמה ימים בעוד שאר המדינות הוזמנו כבר לפני כחודש ימים.

באופן רשמי מנמקים ברש"פ את אי ההשתתפות בועידה בכך שהיא מכוונת נגד איראן וכי הרש"פ לא משתתפת בועידות שמתערבות בעניינים של מדינה אחרת.

אולם, ברש"פ רואים בועידת ורשה קונספירציה אמריקנית-ישראלית שמטרתה לגייס את אירופה ומדינות ערב נגד הרש"פ ולבודד אותה, גורמים ברש"פ אומרים כי ממשל טראמפ מנסה להחליף את ההנהגה הפלסטינית שמחרימה את הממשל, מאז ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל, ולהציג אותה כסרבנית לתהליך השלום.

מבחינת הפלסטינים, אחת המטרות של הועידה היא לקדם את "עסקת המאה" של טראמפ כדי להבטיח את ביטחונה של מדינת ישראל על חשבון הפלסטינים ולחסל את הבעיה הפלסטינית באמצעות הקמת קואליציה בין ישראל למדינות ערב נגד הסכנה האיראנית אך גם כדי לקדם את תהליך הנורמליזציה.

שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי אמר כי "ועידת ורשה היא קונספירציה נגד ההנהגה הפסלטינית  וניסיון להטיל מצור כספי על הרש"פ" ואילו צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, אמר כי  הרש"פ מתנגדת בתוקף לכינוס ועידת ורשה וכי  "הנורמליזציה עם ישראל היא תקיעת סכין בכב והתרת דמם של הפלסטינים".

חשיבותה של ועידת ורשה היא בעצם קיומה, מדובר במהלך אמריקני חשוב נגד איראן וצריך להמתין ולראות מה יהיו הסיכומים בועידה והאם יהיה לה המשך בכינוסים נוספים אחרי שבירת הקרח.

סביר להניח כי יסוכמו בה, מאחורי הקלעים, שיתופי פעולה נגד איראן בין ישראל לכמה ממדינות ערב המתונות וזה כבר הישג חשוב לכשעצמו גם אם הדברים לא יפורסמו בגלוי.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי