ממשלת פת"ח החדשה

מוחמד א-שתייה הינו ראש הממשלה הפלסטיני החדש והוא צפוי להרכיב ממשלה שתתבסס ברובה על בכירים מתנועת פת"ח.

הרכבת הממשלה החדשה סותמת את הגולל על אפשרות הפיוס עם חמאס, קרב הירושה צפוי להחריף וגם היחסים של הרש"פ עם ישראל וארה"ב.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מינה ב-10 במרץ את ד"ר מוחמד א-שתיה לתפקיד ראש הממשלה החדש במקום ד"ר ראמי חמדאללה והטיל עליו את הרכבת הממשלה הפלסטינית החדשה.

בניגוד לתחזיות שהפריחו בכירים בפת"ח, ראש הממשלה הקודם ראמי חמדאללה שהיה מקורב למחמוד עבאס ולשני בניו, לא יוכל להמשיך בתפקידו, ברקע הדברים גם הסתבכותו בפרשה חמורה שהייתה שיחת היום בשטחים וטוטאה באופן זמני מתחת לשטיח.

מוחמד א-שתיה הינו פוליטיקאי וכלכלן, הוא נולד בכפר תל הסמוך לשכם ב-1958 ונבחר ב-2009 לתפקיד חבר הועדה המרכזית של פת"ח, הוא מילא תפקידים שונים כמו שר השיכון והעבודות הציבוריות,ראש המועצה הכלכלית "פקדאר" וחבר צוות המו"מ עם ישראל.

לא-שתיה יש דוקטורט בפיתוח כלכלי אוניברסיטת סאסקס בבריטניה.

א-שתיה נחשב למקורב ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ולשני בניו, הוא נהנה מגיבוי מלא של יו"ר הרש"פ ונחשב לצייתן שימלא את הנחיותיו של מחמוד עבאס ללא עוררין.

מאז 2009 הוא משמש כגזבר הראשי של תנועת פת"ח ושולט על כל כספי התנועה.

ארגוני החמאס והג'יהאד האסלאמי גינו את מינויו של מוחמד א-שתיה לתפקיד ראש הממשלה ואת הקמת הממשלה החדשה, הם הודיעו כי יחרימו אותה, גם ארגוני החזית העממית והחזית הדמוקרטית החברים באש"פ הודיעו כי יחרימו את הממשלה החדשה.

לפיכך, נראה כי רוב חברי הממשלה החדשה יהיו מתנועת פת"ח ביחד עם כמה חברים עצמאים, בכך יעמיק יו"ר הרש"פ את הנתק בין הגדה לרצועה ואת הפיצול בין הרש"פ לתנועת חמאס אשר משוועת לשותפות מדינית וחלוקת עוגת השלטון.

המשימה העיקרית של מוחמד א-שתייה היא חילוץ הרש"פ מהמשבר הכלכלי-כספי שבו היא נתונה בעקבות הפסקת הסיוע הכספי האמריקני ותשלום כספי המיסים שישראל גובה עבור הרש"פ, החזרת האמון של האזרח הפלסטיני בממשלתו והמשך מתן השירותים לתושבי הגדה.

בראיון שהעניק ב-10 במרץ לסוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו" אמר א-שתייה כי משימתו כראש הממשלה היא "השגת אחדות לאומית,סיום הפיצול בין הגדה לרצועה והחזרת רצועת עזה ללגיטימיות הלאומית והכנה לבחירות", אולם בפועל הוא מתחיל את תפקידו במינוס גדול מכיוון שמינויו השיג בדיוק את התוצאה ההפוכה עוד לפני שהתחיל בתפקיד.

השתלטות אישים מצפון על הנהגת הרש"פ

רשמית זוכה מוחמד א-שתיה גם לתמיכה מכלל חברי הועדה המרכזית של פת"ח אולם הדבר נובע מכך שיו"ר הרש"פ רצה במינויו ואף אחד לא העז להתנגד לדעתו.

בפועל, יש בצמרת פת"ח המתנגדים למינויו, לדברי גורמים בפת"ח מדובר באדם אמביציוני, מגלומני ומסוכן שרואה בתפקידו החדש כראש הממשלה קרש קפיצה כדי להיות יורשו של מחמוד עבאס.

אחרי שבכירי פת"ח הצליחו לסלק מראשות הממשלה את ראמי חמדאללה שבו ראו יריב מסוכן שיתחרה על תפקיד יו"ר הרש"פ, הם קיבלו את מוחמד א-שתייה, יו"ר הרש"פ מהתל בבכירי פת"ח ומשחק עמם בשיטת "הפרד ומשול".

מי שהוביל את התמיכה במינויו של א-שתיה בתוך הועדה המרכזית של פת"ח היה מחמוד אלעאלול, סגן יו"ר תנועת פת"ח.

בתנועת פת"ח אומרים שמינויו של א-שתיה לתפקיד ראש הממשלה הינו המשך למגמה המסוכנת של מינוי אישים מצפון הגדה להנהגת הרש"פ תוך הזנחת אישים בכירים בתנועה משאר חלקי הגדה ומרצועת עזה.

ראמי חמדאללה מוצאו מטול כרם ומחליפו מוחמד א-שתייה מוצאו מאזור שכם, בכירים רבים ברש"פ הינם מצפון הגדה: מוחמד מוצטפא היועץ הכלכלי, זיאד הב אל-ריח  ראש מנגנון המודיעין המסכל, מחמוד אלעאלול סגן יו"ר תנועת פת"ח,טייב עבד אלרחים ראש לשכת הראיס ועוד בכירים אחרים.

גורמים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס מחבב את האליטה של הפת"ח מצפון הגדה אך הדבר עלול להגביר את הפילוג בתוך פת"ח בגדה במיוחד לאחר פרישתו.

קו מיליטנטי כלפי ישראל

מוחמד א-שתייה פרש מצוות המשא ומתן עם ישראל ב-2013, גורמים בפת"ח אומרים כי הוא אנטי ישראלי ומוביל קו לוחמני נגד ישראל.

מייד לאחר מינויו אתמול הוא הצהיר את הדברים הבאים: " ישראל מנסה לדחוף את המנהל האזרחי לתפוס את מקום הרש"פ כדי שלא תשלוט יותר על אף אזור-לא ניתן לישראל לעשות זאת, אנחנו נשנה את המציאות מול ישראל מהבחינה המדינית, הכלכלית, הביטחונית והחוקית".

מוחמד א-שתיה היה בין הבכירים הפלסטינים הראשונים ברש"פ שהביעו באמצעי התקשורת קו לוחמני נגד ישראל, באוגוסט 2018 פרסם א-שתיה הודעה שבה אמר כי "הרש"פ צריכה להפוך מגוף הנותן שירותים לאוכלוסיה לגוף "התנגדות" לכיבוש הישראלי".

לפני כמה חודשים הגיש א-שתיה מסמך בן 22 סעיפים למועצה המרכזית של אש"פ שבו הצעה כדי להתנתק מההסכם הכלכלי עם ישראל ("הסכם פאריז"), הוא גם תומך בהחרמת סחורות ישראליות, התנתקות מוחלטת ממטבע השקל וניהול מסחר רק עם מדינות ערב.

לסיכום:   למוחמד א-שתיה צפויה קדנציה קשה בגלל המשבר הכלכלי-כספי הקשה הפוקד את הרש"פ והסיכויים הקלושים לפיוס עם חמאס.

הקמת ממשלת פת"ח הינה טריקת הדלת בפני אופציית האחדות הלאומית,קרב הירושה בפת"ח אמור להחריף וגם היחסים בין הרש"פ לישראל ולארה"ב על רקע "עסקת המאה" המתקרבת, למוחמד א-שתיה יש ניסיון כלכלי וקשרים בינלאומיים וגם גיבוי של מחמוד עבאס והוא מקווה שזה יספיק לו כדי להצליח לקראת היעד הגדול להפוך ליו"ר הרש"פ הבא, בשורה התחתונה מחמוד עבאס הוא זה שקובע, בינתיים אין לו שום כוונה לפרוש ונוקט במדיניות "ישחקו הנערים לפניי".

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי