רצועת עזה-תמונת מצב

מצרים הצליחה להשיג הפסקת אש בלתי רשמית בין ישראל לארגון חמאס.

הדרג המדיני בישראל יצטרך להחליט בשעות הקרובות אם להמשיך בתקיפות ברצועה או לנצור את האש.

בגבול הדרום שורר שקט מתוח, נראה כי בישראל ובחמאס ממתינים לנחיתתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בצהרים בישראל לאחר שקיצר את נסיעתו לוושינגטון בגלל ההסלמה בדרום וירי הרקטה לעבר כפר סבא.

ראש הממשלה אמור לכנס לאחר נחיתתו בארץ התייעצויות ביטחוניות לגבי המשך המהלכים הצבאיים בגבול הדרום.

עד לפנות בוקר נמשכו שיגורי הרקטות לעבר ישראל למרות שארגון חמאס הודיע כי הושגה הפסקת אש בתיווך מצרים אמש החל מהשעה 2200.

בפועל,החל מהשעה הזו שוגרו כ-30 רקטות מהרצועה לעבר ישראל, מערכת "כיפת ברזל" ירטה חלק מן הרקטות והיתר  התפוצצו בשטחים פתוחים, מאמש ועד הבוקר שוגרו בסך הכל כ-100 רקטות לעבר ישובי עוטף עזה.

ארגון חמאס מיקד את הירי לעבר הישובים הסמוכים לגבול בתגובה לתקיפות חיל האוויר הישראלי ונמנע משיגור רקטות לעבר העומק הישראלי.

צה"ל תקף בתגובה לפנות בוקר עשרות יעדי טרור בצפון ומרכז רצועת עזה ובהם מתחם צבאי של חמאס בבית חנאן ומתחם צבאי של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני בבית לאהיא.

על פי גורמים בכירים בחמאס השקט היחסי ששורר מהבוקר בגבול הרצועה הוא תוצאה של המעורבות המצרית האינטנסיבית להרגעת המצב.

סוכנות הידיעות הפלסטינית "אמד" מסרה הבוקר מפי גורמים יודעי דבר כי משלחת המודיעין המצרי השוהה בתל אביב הצליחה לפנות בוקר לבסס את הפסקת האש והפלגים הפלסטינים הפסיקו את ירי הרקטות לעבר ישראל.

המשלחת המצרית תגיע לרצועת עזה  מחר מחרתיים כדי לנסות ולבסס את הבנות הרגיעה לקראת סוף השבוע הטומן בחובו אפשרות להסלמה בעקבות "צעדת המיליון" שמתכנן חמאס לעבר הגבול עם ישראל לציין את השנה הראשונה לקמפיין צעדות השיבה.

ברצועת עזה הייתה ציפייה לתגובה צבאית ישראלית חזקה בעקבות שיגור הרקטה לעבר אזור כפר סבא אתמול,היו הכנות צבאיות מקיפות של צה"ל לאורך הגבול ובעורף הישראלי וארגון חמאס אף העריכו שישראל תחדש את הסיכולים הממוקדים של פעילים בזרוע הצבאית של חמאס.

אולם, מצרים הפתיעה את חמאס ואת ישראל והטילה את מלוא כובד משקלה לעצור את ההסלמה כשלנגד עיניה האינטרסים הביטחוניים והמדיניים שלה ורצון לשמור על רגיעה כדי למנוע את ערעור היציבות במצרים.

עפ"י דיווח ברשת "אלערביה" אמש,מצרים איימה על ישראל וחמאס כי היא תיסוג מנתינת החסות לשיחות הרגיעה אם ההסלמה תימשך.

מצרים כפתה למעשה הפסקת אש על שני הצדדים שנשמרת מאז הבוקר ועד לשעה זו.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נעלם לגמרי מהתמונה, אמש הוא שוחח בטלפון עם עבדאללה מלך ירדן על המצב אך נמנע מלהתייחס פומבית להסלמה ברצועת עזה.

לעומת זאת, מנהיג חזבאללה חסן נצראללה נכנס חזק לתמונה, אתמול הוא אירח משלחת של חמאס בלבנון בראשות צאלח אלעארורי לתיאום עמדות בעקבות ההסלמה בגבול הדרום.

אלעארורי הינו סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ואיש הקשר לאיראן ולחזבאללה, הוא משמש גם כראש הזרועית הצבאית של חמאס בגדה.

משרדו ממוקם בשכונת א-דאחיה בבירות בחסות חזבאללה.

האם הפגישה עם נצראללה נועדה לתיאום פעילות של הפגנות ב"יום האדמה" בסוף השבוע בצד הסורי של רמת הגולן במקביל ל "צעדת המיליון" על גבול הרצועה? בהחלט יתכן, הדברים יתבררו בימים הקרובים.

אנו נמצאים כעת במצב לא ברור של מעין הפסקת אש לא רשמית, ישראל תצטרך להחליט אחרי חזרתו של ראש הממשלה ארצה אם היא ממשיכה בסבב העימות הצבאי מול חמאס או שהיא עוצרת כרגע את הפעילות הצבאית ונותנת עוד סיכוי למצרים לפעול מול חמאס כדי לנסות למנוע הסלמה בסוף השבוע באמצעות "צעדת המיליון".

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי