צעדת הטרור

ארגון חמאס איננו מוכן לבטל את "צעדת המיליון" ביום שבת הקרוב או לדחותה והוא מנסה באמצעותה לסחוט את ישראל.

ישראל וארגון חמאס על מסלול התנגשות צבאי, מצרים מתווכת אך לא מצליחה להשפיע על חמאס, הכדור בידי הקבינט הביטחוני שצריך לקבל החלטות אמיצות.

ישראל מנהלת משא ומתן עקיף עם חמאס באמצעות מצרים כדי להגיע להסכם הסדרה,המשא ומתן מתנהל תחת אש כשכל צד מותח את החבל לכיוון שלו כדי להשיג תנאים טובים יתר, זהו מצב העניינים המדיני והביטחוני כרגע, ישראל מנסה באמצעות המשא ומתן הזה לנטרל את פוטנציאל הפיצוץ של צעדת הטרור הגדולה המכונה "צעדת המיליון", שעל פי תכנוני ארגון חמאס היא אמורה להיות מנוף הלחץ הגדול ביותר בתקופה הקרובה ושיאה של מלחמת ההתשה בשנה האחרונה, שאמור מבחינתו לכופף את ישראל לקבל את דרישותיו.

בשטח יש הפסקת אש חד צדדית מצד חמאס ושאר ארגוני הטרור שהושגה בעקבות לחץ מצרי.

גורמים בכירים בישראל טוענים כי לא קיימת הפסקת אש עם חמאס מרגע שהתחילה התגובה הצבאית על שיגור הרקטה לעבר אזור כפר סבא, בחמאס טוענים כי היא קיימת והושגה בתיווכה של מצרים, אולם, מדובר בהפסקת אש שברירית, גם אמש נורו רקטות לעבר ישראל מרצועת עזה והייתה חדירה לשטח ישראל דרך הגדר ובתגובה תקף חיל האוויר יעדי טרור ברצועה.

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-27 במרץ כי ארגון חמאס סירב להצעה להסכם הסדרה שיכלול הקלות במצור על הרצועה בתמורה להפסקת ההפגנות על הגדר בימי שישי ופעילות "יחידות ההטרדה הליילית" לאורך הגדר אולם חמאס דחה את ההצעה.

ארגון חמאס רוצה לשמר בידיו את מנופי הלחץ שיצר על ישראל ובראשם "צעדת המיליון" כחרב דמוקלס מעל ראשה של ישראל ומסכים רק לנוסחה של "שקט תמורת שקט", נוסחה שמאפשרת לו לשלוט בגובה הלהבות של הטרור ולהגבירה ברגע שיבחר.

צעדת הטרור

ארגון חמאס מוביל ביחד עם הפלגים הפלסטינים את ההכנות ל "צעדת המיליון" שאמורה להיות גולת הכותרת של המאבק בישראל בשנה האחרונה שעד כה נחל כישלון חרוץ ולא השיג את היעדים שהציב חמאס לקמפיין צעדות השיבה ובראשם "שבירת המצור הישראלי על הרצועה".

התכנון של חמאס הוא להביא ביום שבת הקרוב ה-30 במרץ, שהינו "יום האדמה", לחמישה מוקדים בגבול הרצועה כ-50 אלף מפגינים במפגן כוח אלים ועימותים עם כוחות צה"ל, כולל ניסיון לחדור לשטח ישראל ולהגיע לישובי עוטף עזה, גורמים בפת"ח ברצועה אומרים כי הזרוע הצבאית של חמאס תנסה, בחסות האירועים האלה לחטוף חיילי צה"ל המוצבים בסמוך לגדר כדי להשיג קלף מיקוח חשוב במשא ומתן העקיף עם ישראל שגם ישפיע על מערכת הבחירות בישראל.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה נתן בשבוע שעבר ביטוי לאטסטרגיה של חמאס בעת שביקר את המפגינים על גדר הגבול.

"העם הפלסטיני ימשיך להשתתף בצעדות השיבה עד שהן ישיגו את מטרתן" הוא אמר,על פי דיווח בערוץ אלאקצא ב-22 במרץ, הניה שיגר מסר לישראל ואמר כי אם היא "לא תקיים את דרישות הפלסטינים יהיו הדברים העתידים לבוא חמורים יותר ועל כל הגורמים יהיה לשאת באחריות".

ארגון חמאס לא יסכים לשום נוסחת פשרה שתשמוט מידיו את מנוף הלחץ המכונה "צעדת המיליון", למרות שעל פי כל ההערכות, אם היא תתקיים היא תביא למספר גדול מאוד של נפגעים בצד הפלסטיני, כולל הרוגים, דבר שיחייב את חמאס להגיב בירי רקטות לעבר ישראל, כל הסימנים מעידים כי התרחיש הסביר ביותר הוא ש"צעדת המיליון" עלולה להצית סבב חדש של אלימות בין ישראל לחמאס על גבול הרצועה.

נראה כי ארגוני הטרור ברצועה ערוכים לתרחיש הזה כבר תקופה ארוכה ומעוניינים בפיצוץ שגם ישפיע על תוצאות הבחירות בישראל,הלכי הרוח ברצועה הם שחמאס רוצה להשפיע על תוצאות הבחירות בישראל באמצעות "צעדת המיליון" ומה שצפוי בעקבותיה, כפי שהשפיע על הבחירות בישראל ב-1996 באמצעות גל פיגועי התאבדות.

לאן פני הדברים?

משלחת המודיעין המצרי השוהה בתל אביב כבר כמה ימים ומנהלת מגעים עם בכירי מערכת הביטחון הישראלית אמורה להיכנס בקרוב לרצועה, אם המצב הביטחוני יאפשר זאת, כדי להמשיך את המגעים בפגישות ישירות עם הנהגת חמאס כדי לנסות למנוע את הפיצוץ הביטחוני הצפוי כתוצאה מ"צעדת המיליון".

כפי שהדברים נראים כעת, ישראל וחמאס נמצאים במסלול התנגשות, המודיעין המצרי העביר את המסר הישראלי לחמאס כי קיום "צעדת המיליון" עלול להצית עימות צבאי וישראל תהייה חייבת להגיב בעוצמה על הטרור, אך בחמאס מתעלמים בינתיים  מהמסר הזה ומפגינים ביטחון עצמי גבוה ביכולת של הארגון להנחית מכה משמעותית של רקטות על מרכז מדינת ישראל.

עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני דיווח היום מפי גורמים בחמאס כי הרקטות של חמאס בסבב העימות הנוכחי מדוייקות יותר מאשר במבצע "צוק איתן" מבחינת גודל ראש הנפץ שלהן וכוח ההרס, על פי הדיווח שיגור 400 רקטות לעבר ישראל בנובמבר האחרון מעיד על כך שלחמאס יש מלאי רקטות מספיק שמאפשר לו להיכנס למלחמה שתכפה עליו ללא שום דאגה.

צה"ל תגבר את ההיערכות על גבול הרצועה ב-3 חטיבות נוספות, יתכן שההסלמה בעקבות "צעדת המיליון"  תחייב את כוחות צה"ל לחצות את הגדר לתוך הרצועה כדי לבלום את אלפי המתפרעים ולמנוע מהם מלהגיע למוצבי צה"ל על הגבול וישובי עוטף עזה.

המבחן הגדול של הדרג המדיני מתקרב והוא בבלימת "צעדת המיליון" שרוצה לחדור לשטח מדינת ישראל, יתכן שישראל צריכה ליזום מהלך צבאי כבר עתה, לפני יום שבת. שישבש וינטרל את "צעדת המיליון", צה"ל יכול לעשות זאת אך ההחלטה היא בידי הדרג המדיני.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי