יו"ר הרש"פ פועל להקים "גוש חוסם" ל"עסקת המאה" של טראמפ

מחמוד עבאס פתח במתקפה דיפלומטית ומגייס לעזרתו את מדינות ערב והאיחוד האירופי כדי לנסות ולטרפד את "עסקת המאה" של טראמפ.

מועצת הליגה הערבית מתייצבת רשמית לצדו של מחמוד עבאס, אולם מאחורי הקלעים ישנן מחלוקות קשות בין כמה מדינות, ההערכה היא שמדינות ערב ינסו למשוך זמן ולהתחמק מעימות עם ממשל טראמפ.

על פי דבריו של ג'ראד קושנר, יועצו של הנשיא טראמפ, תוכנית השלום האמריקנית המכונה "עסקת המאה" תתפרסם בחודש יוני אחרי חודש רמאדאן ולאחר הקמת הממשלה החדשה בישראל.

זוהי הסיבה שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הכניס להילוך גבוה את מאמציו המדיניים להקים חזית ערבית-אירופית שתנסה לחסום את התוכנית האמריקנית החדשה שבה רואה מחמוד עבאס ניסיון רציני אמריקני-ישראלי לחסל את הבעיה הפלסטינית.

הרש"פ ביקשה ממזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אלריט לכנס בדחיפות בקהיר את שרי החוץ של הליגה הערבית כדי לתאם עמדה אחת מגובשת נגד "עסקת המאה" של טראמפ, מחמוד עבאס יצא בסוף השבוע שעבר לקהיר ונועד עם הנשיא א-סיסי בנושא.

הוא ביקש בין היתר ממדינות ערב רשת ביטחון כלכלית (בהיקף של 100 מיליון דולר לחודש) והלוואה כספית כדי לעמוד בלחץ הכלכלי שמפעילות עליו ארה"ב וישראל בעקבות הפסקת הסיוע הכספי האמריקני לרש"פ וקיזוז כספי המסים על ידי ישראל.

יו"ר הרש"פ ביקש את הפגישה הדחופה של הליגה הערבית מכיוון שהוא חש בסחף בעמדות של כמה מדינות במפרץ שמקיימות נורמליזציה עם ישראל מאחורי הקלעים.

גורם בכיר בהנהגת פת"ח אמר ב-20 באפריל לאתר "אלח'ליג' און ליין" כי סעודיה, מצרים ואיחוד האמירויות מפעילות לחצים אדירים על הרש"פ להסכים לדון ב"עסקת המאה" של טראמפ והן משתמשות בכל האמצעים כולל סחיטה פוליטית כדי לכופף את הפלסטינים למרות הסכנות שנובעות מהתוכנית הזו לבעיה הפלסטינית.

"הלחצים של מדינות ערב דומים ללחצים שמפעיל ממשל טראמפ על הרש"פ כדי שיקבלו את התוכנית" אמר הגורם הפלסטיני.

בתחילת חודש מאי ייצא יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבריסל כדי לגייס את האיחוד האירופי לעזרתו.

נביל שעת', יועצו של יו"ר הרש"פ לענינים בינלאומיים אומר כי מחמוד עבאס ינהל קמפיין מדיני נרחב נגד "עסקת המאה".

האיחוד האירופי שוקל בימים אלה לפרסם הודעה, על דעת כל מדינות האיחוד, בנושא השלום במזרח התיכון שבו תהייה חזרה על עקרונות מדינות האיחוד בדבר פתרון שתי המדינות וכיבוד ההחלטות הבינלאומיות אך מבלי לפרסם תוכנית שלום חדשה.

על פי גורם בכיר בפת"ח,יו"ר הרש"פ יפנה גם לרוסיה ולסין כדי שיצאו נגד "עסקת המאה" לאור העמדות החיוביות והתומכות שלהן בבעיה הפלסטינית.

העברת פלסטינים לסיני?

לקראת כינוס שרי החוץ של הליגה הערבית פרסם ג'ייסון גרינבלט, השליח האמריקני למזה"ת, הודעה שביקשה להסיר מסדר היום את השמועות שהופצו בעולם הערבי כי "עסקת המאה" כוללת העברת פלסטינים לחצי האי סיני והקמת מדינה פלסטינית ברצועת עזה ובחלקים מסיני.

גרינבלט הכחיש באופן חד משמעי כי התוכנית כוללת הסדר לפיו שטחים בצפון סיני ימסרו לפלסטינים בעזה.

בהופעה בערוץ SKY בשפה הערבית אמר גרינבלט כי "כל צד מפרש את הביטוי "פתרון שתי המדינות" בצורה שונה וכי אין תועלת להשתמש בביטי שמעולם לא הוביל לשלום".

גורם רם דרג במפרץ אמר לעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב-21 באפריל כי מצרים ניהלה דיונים חשאיים עם האמריקנים בחודשים האחרונים והצליחה להשמיט סעיף בעסקת השלום של טראמפ המאפשר הקמת מדינה חלופית לפלסטינים על חלק מאדמות סיני.

המצרים הצליחו לשכנע את הממשל שמהלך כזה יערער את היציבות במצרים ועלול להביא להפיכה נגד השלטון.

חילוקי דעות בעולם הערבי

אתר "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-21 באפריל על חילוקי דעות בדיוני הליגה הערבית בנושא "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

על פי הדיווח היו חילופי האשמות בין כמה מדינות על רקע הפרסומים כי "עסקת המאה" מציעה להקים מדינה פלסטינית בחלק משטחי חצי האי סיני.

לדברי מקור ממדינות המפרץ עומאן האשימה את מצרים בכך שנתנה לוושינגטון אישור ראשוני לעסקה.

לטענת המקור הזה, ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל ניהל שיחות עם יועצי טראמפ, ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט על חילופי שטחים במסגרת "עסקת המאה" כמו זו המתייחסת לסיני.

לדבריו, רק איחוד האמירויות תומך בשלב הזה ב"עסקת המאה" וכי סעודיה שינתה את עמדתה ותומכת בעמדת ירדן שמתנגדת לתוכנית האמריקנית החדשה.

ירדן חוששת מאוד מתוכנית "עסקת המאה" שעלולה לפגוע במעמד המיוחד שלה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים ולדרוש ממנה לאזרח מיליון פליטים פלסטינים בשטחה.

למרות הפיתוי הכלכלי הגדול שמציעה "עסקת המאה" לירדן בדמות מענק של 45 מיליארד דולר, המלך עבדאללה מתנגד לתוכנית והוא פועל לגיוס הרחוב הירדני נגד התוכנית ולהתקרבות לארגון חמאס.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה נפגש לפני כמה ימים עם רופאים ירדנים בבית החולים הצבאי בעיר עזה והודיע כי ארגונו ניצב לצדה של ירדן בעמידתה נגד הלחצים של ארה"ב וישראל בנושא "עסקת המאה" וכי הוא תומך ב"קווים האדומים" של המלך עבדאללה בנושא ירושלים, הפליטים ו"המולדת החלופית".

בשבוע שעבר נפגש המלך עבדאללה עם חברי פרלמנט ירדנים המזוהים עם תנועת "האחים המוסלמים", תנועת האם של ארגון חמאס, והוא מהדק את הקשר גם עם יו"ר הרש"פ.

גורמים פלסטינים לא שוללים את האפשרות שלקראת פרסום "עסקת המאה" יעבור יו"ר הרש"פ להתגורר לפסקי זמן ארוכים בעמאן כדי להגביר את התיאום עם המלך עבדאללה.

לאן פני הדברים?

ראש הממשלה הפלסטיני החדש מוחמד א-שתייה אמר בשבוע שעבר כי "תוכנית "עסקת המאה" נולדה מתה", זוהי העמדה הפלסטינית הרשמית ומחמוד עבאס יעשה הכל כדי לטרפד את התוכנית.

כצפוי, מועצת הליגה הערבית הפגינה "אחדות" והעניקה גיבוי רשמי לעמדת הפלסטינים בעניין "עסקת המאה", בהודעה בתום הכינוס בקהיר נאמר כי "מדינות ערב שהציעו ב-2002 את יוזמת השלום הערבית שבנויה על החוק הבינלאומי ועל ההחלטות הבינלאומיות אינן יכולות לקבל תוכנית או עסקה שאיננה בהתאם לסמכות הבינלאומית".

ההודעה חזרה על תמיכת הליגה הערבית ביוזמת השלום הערבית משנת 2002, תמיכה בעקרון "שטחים תמורת שלום" ובהקמת מדינה פלסטינית שבירתה היא מזרח ירושלים.

המועצה החליטה גם לתת לרש"פ רשת ביטחון כלכלית בשווי של 100 מיליון דולר לחודש כדי שתוכל להתגבר על המשבר הכספי שלה ולעמוד בלחצים המדיניים שמופעלים עליה.

בפועל, מאחורי הקלעים,מדינות ערב חלוקות בינהן על התוכנית אך הן מבינות כי לא יוכלו לכפות אותה על הפלסטינים, מאידך גיסא המדינות הסוניות המתונות זקוקות לסיוע האמריקני נגד איראן ודאע"ש וכן לנשק אמריקני.

התוכנית האמריקנית עדיין לא פורסמה והדיונים והויכוחים בעולם הערבי רק ימשכו ויתכן שאף יחריפו, לא מן הנמנע שמדינות ערב המתונות ינסו למשוך זמן ולזגזג מבחינה דיפלומטית ככל שניתן  מתוך תקווה שהתוכנית האמריקנית החדשה תגווע מעצמה או שהנשיא טראמפ יאלץ לעזוב את הבית הלבן  מסיבה כזו או אחרת.

בכל מקרה הן יעשו הכל, בניגוד לפלסטינים, כדי להימנע מעימות חזיתי עם ממשל טראמפ, האינטרס של השליטים הערביים הוא לשמור על כסאותיהם מבלי להתעמת עם ארה"ב.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי