האם חמאס מקים גוף מקביל לאש"פ?

דאגה גדולה באש"פ מכוונת ארגון חמאס להקים "מטה על" לטרפוד "עסקת המאה" של טראמפ.

באש"פ מאשימים את חמאס כי הוא מנסה להקים גוף חלופי או מקביל לאש"פ, המאבק הפנימי בין חמאס לאש"פ יחליש את התנגדותם לתוכנית האמריקנית החדשה.

בצמרת אש"פ מודאגים מאוד וזועמים על הכוונה של חמאס להקים "מטה על" לטרפוד "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ שיכללול את כל הפלגים הפלסטינים שחברים באש"פ בשטחים ובפזורה הפלסטינית.

גורמים בכירים באש"פ אומרים כי מדובר בניסיון ציני של חמאס לנצל את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ כדי להקים גוף מקביל לאש"פ או גוף חלופי לו.

וואסל אבו יוסף,חבר הועד הפועל של אש"פ, אמרכי מדובר בניסיון לדלג על ההנהגה הפלסטינית, אש"פ הוא הנציג היחידי של העם הפלסטיני ואין שום צורך להקים מטה כזה, הנסיון לעקוף את אש"פ יכשל כפי שנכשלו הניסיונות הקודמים".

החששות של אש"פ מהתנהלותו של ארגון חמאס גברו באחרונה נוכח המשא ומתן העקיף שמנהל הארגון, בתיווך מצרי ובגיבוי של שליח האו"ם למזה"ת להשגת הסכם רגיעה בגבול הרצועה.

באש"פ חוששים כי חמאס משחק משחק של "הפוך על הפוך" ובעצם תומך בסתר ב"עסקת המאה" של טראמפ בתקווה שהיא תתמוך בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית ברצועת עזה בלבד שהוא ישלוט בה.

מה בעצם מתכנן ארגון חמאס?

ארגון חמאס איננו יושב בחיבוק ידים לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ הצפוי בחודש יוני.

בחמאס מתכננים להקים מטה על שיגבש את המדיניות והתוכניות לטרפד את "עסקת המאה" האמריקנית שיכלול את כל הפלגים הפלסטינים במתכונת דומה  למטה צעדות השיבה שהוקם לפני יותר משנה ומוביל את קמפיין ההפגנות על גדר הגבול ברצועת עזה.

צלאח ברדוויל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר בכינוס ברצועת עזה ב-22 באפריל כי המטה יכלול נציגים מהצועה, הגדה, ערביי ישראל ונציגים מהפזורה הפלסטינית.

ארגון חמאס חיבר כבר מסמך בנושא שיוצג בפני כל הפלגים הפלסטינים שכולל גם מפת דרכים כיצד להתנגד ל "עסקת המאה".

אחת הסיבות להקמת המטה המיוחד היא להקים גוף שיהווה משקל נגד לרש"פ אשר החלה לפעול בזירה הערבית ובזירה הבינלאומית נגד "עסקת המאה".

בחמאס רוצים להזים את טענות הרש"פ כי הארגון משתף פעולה עם ארה"ב וישראל בקידום "עסקת המאה" כדי לקבל מדינה פלסטינית ברצועת עזה בלבד שבה הוא ישלוט.

המטרה השניה שלשמה יוקם המטה המיוחד לטרפוד "עסקת המאה" היא לפעול נגד הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב.

בחמאס טוענים כי מדינות במפרץ ובראשן סעודיה מקיימות נורמליציה סמויה עם ישראל וכי "עסקת המאה" נועדה לאפשר להן לקיימה באופן גלוי.

גורמים בחמאס טוענים כי הקמת מטה העל לטרפוד "עסקת המאה" תחזק את האחדות הפלסטינית ותגביר את שיתוף הפעולה עם מדינות ערביות כמו ירדן ולבנון שעתידות לשלם מחיר גבוה אם "עסקת המאה" תצא אל הפועל וזאת בגלל שהתוכנית האמריקנית כוללת את ישוב ואזרוח הפליטים הפלסטינים במחנות בירדן ובלבנון.

ארגון חמאס החל להדק את שיתוף הפעולה עם ירדן בנושא "עסקת המאה", עבדאללה מלך ירדן נפגש לפני שבוע עם נציגים של "האחים המוסלמים" בפרלמנט הירדני ודן עמם בהתנגדותו לתוכנית האמריקנית החדשה, כידוע תנועת "האחים המוסלמים" היא תנועת האם של חמאס, במקביל נפגש מנהיג חמאס אסמעיל הניה עם רופאים ירדנים בבית החולים הצבאי בעיר עזה ושיבח את "הקווים האדומים" של עבדאללה מלך ירדן בנושא הריבונות במזרח ירושלים ובהר הבית, התנגדותו לישוב הפליטים בארצו ולתוכנית "המולדת (הפלסטינית) החלופית".

בארגון חמאס טוענים כי חלק מתוכנית "עסקת המאה" כבר מיושם בפועל כמו ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל והעברת הגרירות האמריקנית אליה וההכרה האמריקנית בקיבונות ישראל על רמת הגולן.

הסכנה החדשה מבחינת חמאס היא בסיפוח חלקים משטחי הגדה לישראל.

בכירים בארגון חמאס אומרים כי הנהגת הרש"פ היא חלשה וכי חולשתן של מדינות ערב מעודדת את ארה"ב וישראל לנסות לכפות על הפלסטינים את "עסקת המאה" אך הארגון נחוש שלא לאפשר לעסקה לעבור.

פרסום "עסקת המאה" בעוד כחודשיים מציב את ארגון חמאס בבעיה מכיוון שהוא נתון באמצע התהליך של ישום הבנות הרגיעה עם ישראל בתיווך מצרי.

במסגרת הזו הוא אמור לקבל כסף קטארי וחשמל ודלק מישראל, כמו כן מתוכננת תחילת הביצוע של פרוייקטים מטעם האו"ם ברצועת עזה בנושא תעסוקה ותחילת הקמת תשתיות נרחבות בכמה אזורים.

תהליך ישום הבנות הרגיעה מגביל את יכולת הפעולה של חמאס נגד ישראל לאחר פרסום "עסקת המאה".

לכן צפוי שארגון חמאס ינסה להעביר חלק גדול מהפעילות נגד "עסקת המאה" לשטחי הגדה בתקווה שהרש"פ לא תטרפד אותה מכיוון שגם היא מתנגדת לתוכנית האמריקנית החדשה.

בכיר חמאס צלאח ברדאוויל קרא  לקיים "התנגדות עממית" נגד "עסקת המאה" וציין כי יש 50 נקודות חיכוך בשטחי הגדה המערבית שבהן יכולים הפלסטינים להפגין נגד צה"ל.

גורמים בחמאס מעריכים כי ירדן ולבנון יאפשרו הפגנות גדולות של הפליטים הפלסטינים בשטחן נגד "עסקת המאה" כדי "לשחרר קיטור" שכן מבחינת הפליטים "עסקת המאה" גרועה יותר מאשר הסכם אוסלו מכיוון שהיא שואפת לחסל את שאלת הפליטות שהיא לב ליבה של הבעיה הפלסטינית.

ארגון חמאס מתכנן לדכא באיבה ולפעול בנחישות נגד כל נכונות של גורמים פלסטינים לדון ב"עסקת המאה" כדי שלא יווצר הרושם כי "יש על מה לדבר".

הכוונה של ארגון חמאס היא להקים את המטה נגד "עסקת המאה" עוד לפני ה-15 במאי שבו מתכנן יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לכנס ברמאללה את המועצה המרכזית של אש"פ כדי לדון בביטול ההכרה בישראל והקפאת או ביטול הסכם אוסלו בגלל הפרסום הצפוי של "עסקת המאה".

נראה שאש"פ וארגון חמאס התחילו בהתכתשות בינהם מי יוביל את המאבק הפלסטיני נגד "עסקת המאה" של טראמפ, הדבר הזה רק יחליש את הפלסטינים במאבקם נגד תוכנית השלום האמריקנית החדשה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי