חזרת הפיגועים המאורגנים בגדה

להערכת גורמי הביטחון את הפיגוע באזור דולב עשתה חוליית מחבלים מאורגנת המשתייכת לחמאס או לג'יהאד האסלאמי.
איראן הינחתה את בכיר חמאס צאלח אלעארורי בביקורו האחרון בטהרן להגביר את הפיגועים בגדה לקראת "עסקת המאה" וכדי ליצור כאוס ביטחוני בגדה.
הפיגוע באיזור דולב שבו נרצחה רינת שנרב בת ה-17 מלוד, ושבו נפצעו אביה ואחיה, מסמל את חזרת הפיגועים המאורגנים לשטחי הגדה אחרי הפסקה ארוכה שבמהלכה ביצעו מחבלים בודדים פיגועי דקירה או דריסה של חיילים ואזרחים ישראלים.
על פי הערכת גורמי הביטחון של ישראל, את הפיגוע באזור דולב ביצעה חוליית מחבלים המאורגנת היטב שהכינה את הפיגוע במשך זמן רב , תיצפתה על המקום ובחנה את דרכי הגישה והמילוט.
מהחקירה עולה כי הפיגוע בוצע באמצעות מטען צד שהונח בכניסה למעיין עין בובין באזור דולב שאותו נוהגים לפקוד סיורים של צה"ל ומטיילים ישראלים רבים.
מדובר במטען צד, במשקל של בין 3-4 ק"ג שהכיל מסמרים וברגים כדי להגדיל את עוצמת הפגיעה, הוא הופעל מרחוק ברגע שבני משפחת שנרב התקרבו למקום, דבר שמעיד כי המחבל שהפעילו צפה מרחוק בנעשה ולאחר שהפעיל אותו נמלט מהמקום באמצעות רכב שהמתין לו.
המצוד של כוחות הביטחון אחרי המחבלים נמשך באזורי רמאללה, שכם וטול כרם, כוחות הביטחון החרימו סרטי אבטחה בכמה כפרים באזור ועשו מעצרים, בעיקר באזור רמאללה, כדי לנסות ולהתחקות אחרי הרכב שבו נמלטו המחבלים שעשו את הפיגוע ואחרי הרוצחים.
הפיגועים המאורגנים
את הפיגועים המאורגנים בשטחי הגדה מבצעים ארגוני החמאס והג'יהאד האסלאמי, לג'יהאד האסלאמי יש תשתית צבאית נרחבת בצפון הגדה ואילו לחמאס יש תשתית צבאית גדולה בכל שטחי הגדה המופעלת מטורקיה ומרצועת עזה באמצעות "מטה הגדה" שבראשו עומד צאלח אלעארורי שהינו גם איש הקשר לאיראן ולחזבאללה.
מטען הצד שהתפוצץ ליד המעיין באזור דולב הזכיר לחוקרי השב"כ את סוג המטענים בזירת המטענים שנחשפה בחודש ינואר 2018 על הציר שמוביל בין הכפרים עלאר לעתיל באזור טול כרם שהונחו במקום וכוונו לפגוע בסיורי צה"ל שנעו על הציר.
מדובר ב-12 מטענים צד גדולים שהתגלו לאחר שהאדמה שבה כוסו נסחפה בגשם, מומחי החבלה של הרש"פ  ניטרלו אותם ולאחר חקירה ממושכת של השב"כ ומנגנוני הביטחון הפלסטינים נעצרו חברי החוליה שהיו חולייה מקומית שפעלה באזור.
שיטת מטעני הצד נלמדה על ידי ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי מארגון חזבאללה, תרמה לכך השהייה הממושכת של פעילי הארגונים האלה במחנה מרג' א-זוהור שבלבנון לאחר שגורשו לשם  על ידי ישראל ב-דצמבר 1992.
השימוש במטעני צד נחשב ל"עליית מדרגה" בפיגועים המאורגנים בשטחי הגדה שבדרך כלל הינם פיגועי ירי, ארגון חמאס מגדיר את הפיגוע כ "פיגוע איכותי" (עמליה נוועיה-בערבית) אותה הטרמינולוגיה בשפה הערבית שבה משתמש ארגון חזבאללה ביחס לפיגועים כאלה.
מנהיג חמאס אסמעיל הניה שיבח בסוף השבוע את הפיגוע באזור דולב, הוא לא לקח אחריות עליו אך קשר אותו לאירועים האחרונים בהר הבית וה"פגיעה" במסגד אלאקצא.
נראה כי עיתוי הפיגוע איננו מקרי, הוא כוון ליום שישי ה-23 באוגוסט שבו ציינו הפלסטינים את יום השנה ה-50 להצתת מסגד אלאקצא ולקראתו היה קמפיין הסתה ארסי של חמאס והרש"פ באמצעי התקשורת הפלסטינים וברשתות החברתיות.
השב"כ פועל במרוץ נגד הזמן כדי לאתר את חברי החוליה שעשו את הפיגוע באזור דולב, לא מן הנמנע כי ברשותם יש מעבדת חבלה שבה מייצרים את מטעני הצד ולכן יש לפעול במהירות לפני שיטמינו מטענים נוספים.
יש גם סכנה שבגלל הצלחת הפיגוע יהיו גם פיגועים נוספים, לא דוקא על ידי אותה החוליה, מה שנקרא בעגה המודיעינית "פיגועי חיקוי".
יש חשיבות רבה לשת"פ הביטחוני בין השב"כ למנגנוני הביטחון של הרש"פ, נראה כי חוליית המחבלים הצליחה לפעול בהצלחה מתחת לרדאר המודיעיני של ישראל ושל הרש"פ ולהוציא לפועל את הפיגוע.
לא מן הנמנע שחברי החולייה מסתתרים בשטח A שהינו באחריות המלאה של הרש"פ.
הנחת העבודה הישראלית היא שחולית המחבלים שעשתה את הפיגוע באזור דולב קשורה לארגון חמאס או לארגון הג'יהאד האסלאמי, אי אפשר לנתק את האחריות של איראן לפיגוע, בביקור האחרון של משלחת חמאס בטהרן בראשותו של צאלח אלעארורי הינחה הגנרל קאסם סולימאני את חמאס להגביר את הפיגועים בשטחי הגדה לקראת פירסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ובמאמץ ליצור כאוס ביטחוני בגדה שיערער את יציבותה של הרש"פ.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי