החזרת הכבוד הערבי

בעולם הערבי יש ציפיה שתגובת חזבאללה נגד ישראל תחזיר לערבים את כבודם לאחר תקיפות ישראל בסוריה, עיראק ולבנון.
חסן נצראללה מחזיק בידיו את המפתח להתדרדרות המצב לכדי מלחמה שלישית בלבנון או למלחמה אזורית שכל הצדדים מתנגדים לה.
הפעולה האחרונה של צה"ל בסוריה, שבה חוסלה חוליית רחפני נפץ איראנית שעמדה לתקוף את ישראל, וההתקפה על מתקן הטילים המדוייקים בשכונת א-דאחיה בבירות, יצרו מצב חדש בעימות של ישראל עם איראן ועם חזבאללה.
כל הצדדים ממתינים עכשיו לתגובתו הצבאית של חסן נצראללה, הידוע כאדם העומד בדיברתו, נגד ישראל.
מנהיג חזבאללה הבטיח לנקום ולהכות ב"עומק הישראלי", בתוך כמה ימים, וישראל דרוכה עם כוחותיה כדי להתמודד עם הבאות.
נראה כי חסן נצראללה מחזיק כעת בידיו את המפתח למלחמה אזורית או למלחמה שלישית בלבנון, אם התגובה הצבאית של חזבאללה לא תהיה "מידתית" על  מותם של 2 לוחמי חזבאללה בסוריה, כפי שהוא טוען, אזי שהמצב הביטחוני בגבול הצפון עלול להתדרדר לכלל מלחמה עם לבנון, ישראל לא  תוכל להכיל תגובה צבאית של חזבאללה שתביא למספר רב של הרוגים ישראלים והיא תאלץ גם להכות בתשתיות של מדינת לבנון שנתנה גיבוי לפעולת חזבאללה משטחה, בתרחיש כזה עלולים גם ארגוני הטרור ברצועת עזה להצטרף לחגיגה.
ביום חמישי שעבר התכנסה בבירות מועצת ההגנה  העליונה של לבנון והחליטה כי "זכותם של הלבנונים להגן על עצמם" ובכך הביעה תמיכה בתגובה הצבאית של חזבאללה.
מנהיג חזבאללה חסן נצראללה הצליח ליצור לעצמו מעמד מיוחד בעולם הערבי שרוב מנהיגיו חזקים בהצהרות אך חלשים במעשים,נצראללה מבצע את מה שהוא מבטיח ולכן כל העולם עוקב כעת אחריו.
הציפיה בעולם הערבי היא שהתגובה הצבאית של חסן נצראללה על תקיפות ישראל תחזיר לאומה הערבית את כבודה שנפגע כתוצאה מהמדיניות הישראלית בסוריה, עיראק ולבנון.
העולם הערבי מחפש שוב מנהיג ערבי חדש שירתיע את ישראל  ו"שישים קץ למעשי הביריונות האזורית שלה", מנהיג שיחייה מחדש את רעיון "ההתנגדות" שאותו  נטלה איראן לעצמה.
רגע האמת של נצראללה הגיע, בשבועות האחרונים, לפני התקיפה האחרונה של ישראל בסוריה ובלבנון, הוא נשא כמה נאומים והתראיין בערוץ "אלמנאר" ואיים "להחזיר את ישראל לתקופת האבן", הוא הצטלם כשבידיו מפה של ישראל  ואיים להפציץ בטילים את רצועת החוף מגדרה עד נתניה ואת מתקן האמוניה בחיפה, הוא גם הבטיח כי במלחמה הבאה הוא יהרוס את הטנקים של צה"ל "בשידור חי",חסן נצראללה העלה את רף הציפיות ממנו בעולם הערבי שממתין עכשיו לכך שהוא יעמוד בהבטחותיו.
לחסן נצראללה יש גם חשבון ארוך עם ישראל אשר חשפה השנה את פרוייקט המנהרות החודרות החשאי של חזבאללה והשמידה אותו ובכך ניטרלה חלק חשוב בתוכניות המבצעיות של הארגון לכבוש חלקים בגליל.
עכשיו נוצרה לחסן נצראללה ההזדמנות לחזור בגדול כמנהיג המוביל את ההרתעה הערבית מול ישראל.
העיתון "ראי אליום" דיווח ב- 31 באוגוסט כי מתווכים ערבים ואירופים הציעו לחזבאללה להסתפק  בנקמה מוגבלת נגד ישראל שתתבטא בהפלת מל"ט ישראלי או הרג 2-3 חיילים ישראלים בתמורה לכך שישראל לא תנחית מכה צבאית קשה על לבנון, אך חסן נצראללה דחה את ההצעה.
ערוץ "אל-מיאדין" דיווח גם ב-31 באוגוסט כי חזבאללה דחה הצעה שהעביר לו בכיר לבנוני כי אם ימנע מתגובה צבאית נגד ישראל, ארה"ב לא תטיל סנקציות על מוסדות לבנוניים וכי חזבאללה הודיע כי "התגובה נגד ישראל היא עניין מוגמר".
חסן נצראללה כבר שינה את כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה מול ישראל בכך שהודיע כי מעתה ואילך כל מל"ט ישראלי שיטוס בשמי לבנון ייורט, ואכן צבא לבנון ירה בשבוע שעבר לעבר 2 מל"טים ישראלים שחגו בשמי מרג' עיון בדרום לבנון.
בנאום שנשא ב-31 באוגוסט לקראת יום העאשוראא,יום האבל על מותו של נכדו של הנביא מוחמד האימאם חוסיין בן עלי, הדגיש נצראללה כי "ישראל צריכה לדעת שהמרחב האוירי שלנו לא פתוח למל"טים שלה" וכי ארגונו יבחר את המקום והזמן הנכונים להפיל את המל"טים,"התגובה יכולה לבוא מכל מקום בלבנון" הוא הסביר.
חסן נצראללה איננו רוצה שתפרוץ מלחמה כוללת באזור ושעליו תוטל האחריות לכך כמי שהצית את הפתיל, הוא מתכנן תגובה צבאית נגד ישראל שתחזק עוד יותר את מעמדו בלבנון והשתתפותו בשלטון הלבנוני ועל הדרך גם תגביר את הפופולאריות שלו בעולם הערבי כמי שאיננו חושש להתעמת עם ישראל.
שום גורם אזורי לא מעוניין בכך שתפרוץ כעת מלחמה אזורית במזרח התיכון שתגרור לתוכה גם את רצועת עזה, גם אם ישראל עשתה טעויות בכך שתקפה בשכונת א-דאחייה בביירות, מלחמה כזו תביא לכך שצדדים רבים ישלמו מחיר כבד, התשתיות האזרחיות בלבנון יהרסו, רצועת עזה תיפגע קשות וגם בישראל תהייה פגיעה קשה בעורף האזרחי ובמתקנים חיונים.
ישראל ניסתה לשנות את כללי המשחק בלבנון במסגרת המדיניות של "איראן אין חסינות" בשום מקום, לכן היא תקפה בשכונת א-דאחיה בביירות את המתקן שמדייק את הטילים שאיראן העבירה לחזבאללה, אולם, הדבר הביא לכך שעכשיו חזבאללה מנסה  לקבוע כללי משחק חדשים שיגבילו עוד יותר את היכולת של ישראל לפעול בלבנון ולכך אסור להסכים.
ישראל מחפשת להרתיע את חזבאללה, היא איננה מחפשת מלחמה עמו, חסן נצראללה מבין זאת היטב והוא ינסה להראות לישראל ששכרה יצא בהפסדה והתקיפה בשכונת א-דאחייה הביאה בדיוק לתוצאה ההפוכה ממה שישראל רצתה להשיג.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי