נצראללה לא השיג את כל מטרותיו

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה הצליח לבצע רק חלק קטן מהיעדים שהציב לעצמו בעקבות התקיפות הישראליות בסוריה ובלבנון.
סבב הלחימה הסתיים מבלי הסלמה שתוביל למלחמה אך היעד העיקרי של ישראל נותר בעינו, להשמיד את פרוייקט הטילים המדויקים בלבנון בהקדם האפשרי.
סבב הלחימה בין צה"ל לחזבאללה הסתיים בשלב זה אך צה"ל שומר על כוננות גבוהה ועירנות גבול הצפון, חזבאללה הגדיר את ירי טילי הנ"ט לעבר אזור אביבים כתגובה על מותם של 2 פעיליו בהפצצת חיל האוויר הישראלי בסוריה, הוא נמנע מלהזכיר את פעולת הרחפנים הישראלים בשכונת א-דאחיה בבירות ויתכן שהוא עדין מתכנן פעולה צבאית נוספת נגד ישראל כתגובה עליה.
צה"ל הצליח לסיים את הסבב הזה ללא נפגעים ומדובר בהצלחה מבצעית ומודיעינית, אולם אנו רק בתחילת המערכה הארוכה עם איראן ושלוחותיה, צריך לזכור שמדינת ישראל עדיין נמצאת בפני אתגרים ביטחוניים גדולים.
מנהיג חזבאללה חסן נצראללה עמד רק בחלק מהבטחותיו לציבור הלבנוני, הוא הקפיד לשמור על דיברתו והגיב צבאית נגד ישראל משטח לבנון אולם נמנע מלפגוע בשלב הזה ב"עומק הישראלי" כפי שהבטיח בנאומו.
העובדה שפעולת חזבאללה לא הביאה להרוגים או פצועים בצד הישראלי כתוצאה מירי הנ"ט היא כישלון של חזבאללה.
מנהיג חזבאללה הלך על תגובה "מידתית" שהמתכון שלה כבר נוסה בעבר והצליח, ירי נ"ט לעבר חיילי צה"ל על גבול לבנון.
בינואר 2015 ירו מחבלי חזבאללה טילי נ"ט לעבר שיירה של צה"ל באזור הר דוב והרגו 2 חיילי צה"ל בתגובה על חיסולו של בכיר חזבאללה עימאד מורנייה על ידי צה"ל.
התגובה ה"מידתית" של נצראללה נועדה להגיב על תקיפת ישראל בסוריה ומותם של 2 פעילי חיזבאללה אך להימנע ממלחמת לבנון שלישית או מלחמה אזורית.
נצראללה העריך נכון כי פגיעה "בעומק הישראלי" או פעולה שתוצאתה מספר רב של נפגעים בקרב חיילי צה"ל יביאו לתגובה חריפה של ישראל שעלולה להצית מלחמה כוללת בלבנון.
עם זאת, נצראללה עלול עדיין ליזום פעולות נקם נוספות בימים הקרובים, ברקע קיים גם האיום של הגנרל קאסם סולימאני לנקום את נקמתה של איראן על חיסול חוליית רחפני הנפץ על ידי צה"ל בתקיפה בסוריה.
כמה נקודות לציון
א.השימוש בטילי נ"ט-חזבאללה השתמש לצורך התקיפה בטילי נ"ט מסוג "קורנט", מדובר בטילים מסוכנים ומדוייקים שמשוגרים מרחק רב, לחזבאללה יש יתרון טופוגרפי על ישראל בגבול לבנון, בצד הלבנוני יש שטחים גבוהים החולשים על שטחים נמוכים מהם בצד הישראלי, כמו באזור אביבים, שחזבאללה יכול לנצל לטובתו לצורך ירי נ"ט.
צפוי שארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי יאמצו אף הם את השימוש בטילי נ"ט נגד כוחות צה"ל בגבול הרצועה.
ב. הרחבת גזרת הפעולה-עד כה  התכתש חזבאללה עם כוחות צה"ל באזור חוות שבעא (הר דוב) בלבד, עכשיו הוא הרחיב את גזרת העימות גם לנקודה חדשה לאורך הגבול, מדובר בגבול ארוך של 180 ק"מ וחזבאללה עלול לירות טילי נ"ט לעבר כוחות צה"ל ממספר נקודות שולטות לאורך הגבול, צה"ל צריך לעשות הערכת מצב מחודשת כדי להיערך לאפשרות הזאת
ג. פרוייקט הטילים המדויקים– חסן נצראללה שיקר מבלי למצמץ, כשטען בנאומו האחרון שאין לו מפעל ליצור טילים מדוייקים, וכי אין לו צורך בכך. הוא מנסה להרדים את ישראל ולהסתיר זאת מפני ממשלת לבנון  ומפני הקהיליה הבינלאומית.
 זהו האיום המיידי לישראל שאותו היא חייבת למנוע, איראן העבירה את פרוייקט יצור הטילים המדוייקים ללבנון בתגובה לתקיפות ישראל בסוריה מתוך הנחה שישראל תחשוש לתקוף אותו במעוז א-דאחיה של חזבאללה.
ישראל הצליחה לפגוע בהתקפת שני הרחפנים שעשתה במעוז א-דאחיה בחלק חשוב ממערך היצור אך הסכנה לא חלפה.
סיכול פרוייקט הטילים המדוייקים של חזבאללה בלבנון מחייב קבלת החלטה אסטרטגית על ידי ישראל להשמיד את הפרוייקט לפני שיתקדם ולפני שחסן נצראללה יעביר אותו למעמקי האדמה.
גורמים מדיניים בירושלים מעריכים שספק רב אם הלחץ הבינלאומי על ממשלת לבנון וחזבאללה יביא להפסקת הפרוייקט הזה, ישראל תאלץ, כנראה,לסמוך רק על עצמה.
ישראל חייבת להשמידו מהר ככל האפשר באמצעות מכת מנע אווירית על כל ההשלכות שקשורות בכך.
ישראל יצאה כמנצחת בנקודות בסבב הזה,המחנה הסוני בראשות סעודיה ,שישראל נמצאת בצד שלו, שמר בכל זמן המשבר על שתיקה רועמת למרות שמאוד השתוקק שישראל תנחית מכה צבאית אנושה על חזבאללה.
אמש, לראשונה, מתח שר החוץ של איחוד האמירויות, אנוואר קראקש, ביקורת על רקע תקרית הירי בצפון.
"ליבנו עם לבנון והעם הלבנוני, מאז ומתמיד הם סבלו מהחלטות שקיבל גורם יחיד ומהשלכותיהן, ההיגיון אומר שהחלטות של מלחמה ושלום צריכות להתקבל על ידי המדינה באופן שיבטא את האינטרסים שלה ואת ביטחון תושביה" הוא אמר.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי