השערוריה הלבנונית

בעוד המתיחות בין ישראל לחזבאללה נמשכת, עאמר פאח'ורי מפקד בכיר לשעבר בצד"ל חזר ללבנון, נעצר ויעמוד למשפט שעלול להביא להוצאתו להורג.
לפאח'ורי יש אזרחות אמריקנית וארה"ב מפעילה לחץ כבד על ממשלת לבנון לשחררו בעוד הרחוב הלבנוני הזועם דורש למצות עמו את הדין.
פרשה חדשה מסעירה את לבנון ומעוררת ויכוח ציבורי וזעם ברחוב הלבנוני והיא חזרתו ללבנון של עאמר פאח'ורי שהיה בכיר צבא דרום לבנון (צד"ל) בראשות של הגנרל אנטואן לחד והאחראי על כלא אלח'יאם.
כלא אלח'יאם נוהל על ידי שירות הביטחון של צד"ל והיו בו כ-100 אסירים ואסירות לבנונים, ארגוני זכויות אדם טענו כי בכלא יש הפרות חמורות של זכויות האדם, פאח'ורי עצמו זכה בלבנון לכינוי "שופך הדמים של אלח'יאם" והושמעו טענות נגדו בתקשורת הלבנונית כי היה מעורב במותם של אסירים לבנונים ובעינויים קשים של האסירים במחנה אלח'יאם.
עאמר פאח'ורי הצליח להיכנס ללבנון דרך שדה התעופה הבינלאומי ע"ש רפיק אלחרירי, למרות שהיה מבוקש ע"י גורמי הביטחון של לבנון ונראה כי יד מסתורית הסירה את שמו מרשימת המנועים מכניסה ללבנון.
לאחר כניסתו ללבנון הוא זומן לחקירה במרכז הביטחון הכללי בביירות ונעצר במקום.
פאח'ורי לווה לחקירה במרכז הביטחון הכללי ע"י קצין בכיר בצבא לבנון בדרגת תת אלוף כשהוא לבוש במדים, אח"כ התברר כי הוא אחד מקרובי משפחתו והקצין נעצר.
יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי פירסם הודעה רשמית כי הוא "המום מכניסתו של הסוכן הישראלי למדינה" ודרש לפתוח בחקירה רשמית סביב מה שהתרחש מאחורי הקלעים.
ברשתות החברתיות בלבנון הופצו תמונות של עאמר פאח'ורי ובהם הוא מצולם עם הנשיא טראמפ,עם ראש מפלגת הפלנגות סאמר ג'ומייל ועם רמטכ"ל צבא לבנון הגנרל ג'וזף עון במהלך קבלת פנים בשגרירות לבנון בוושינגטון.
צבא לבנון פירסם בסוף השבוע הודעה רשמית המסבירה כי הרמטכ"ל הלבנוני איננו מכיר את עאמר פאח'ורי וכי קבלת הפנים בשגרירות הייתה פתוחה לכל בני הפזורה הלבנונית.
אמצעי התקשורת בלבנון דיווחו כי בחקירתו בלבנון הודה פאח'ורי כי שיתף פעולה עם ישראל, הוא נמלט מלבנון לישראל בשנת 1998 והתגייס לשירות יחידה 504 של אמ"ן וקיבל תעודת זהות ישראלית ודרכון ישראלי.
בסוף השבוע הייתה הפגנה בביירות בדרישה להעמידו לדין בגלל היותו בכיר בצד"ל ושיתוף הפעולה שלו עם ישראל.
"הועדה למעקב אחר עניני האסירים" הגישה תביעה לבית משפט לבנוני נגד עאמר פאח'ורי וקראה לנשיא לבנון לחקור את כל הגופים שאיפשרו לו להיכנס ללבנון.
בסוף השבוע הובא פאח'ורי לבית משפט לבנוני והואשם בשיתוף פעולה עם ישראל, כניסה לשטח אוייב ללא רשות, שירות בצד"ל וגיוס אנשים לעבוד לטובת ישראל ועינויים של אזרחים לבנונים.
העונש הצפוי לו על עבירות אלה הינו עונש מוות.
ארה"ב דורשת מממשלת לבנון לשחרר את עאמר פאח'ורי מן הכלא ונציגיה ביקשו כבר לבקר אותו במקום מעצרו.
ארגון חזבאללה מוסיף שמן על המדורה, ערוץ "אלמנאר" של חזבאללה דיווח ב-13 בספטמבר כי 60 משתפי פעולה עם ישראל קיבלו אפשרות לחזור ללבנון והוסרו מרשימת המבוקשים.
גורמים לבנונים מסרו כי מדובר בהקלות עשתה הממשלה למשתפי פעולה עם ישראל בתנאים הבאים:
א.ש"ידיהם אינן מגועלות בדם אזרחים לבנונים". ב.שעזבו את ישראל לפני שנת 2000.
ג. שאינם נושאים אזרחות ישראלית.
ד.שעזבו את שטח מדינת ישראל.
לא ברור מדוע החליט עאמר פאח'ורי לחזור ללבנון ומה הובטח לו בחשאי, אולם, הרחוב הלבנוני מפעיל לחץ כבד על הממשלה למצות עמו את מלוא חומרת הדין ורואה בחזרתו ללבנון פרובוקציה.
הפרשה איננה יורדת מסדר היום מכיוון שהוא אזרח אמריקני וארה"ב  מפעילה לחץ כבד של ממשלת לבנון לשחררו ולא לקיים את המשפט שעלול להביא להוצאתו להורג.
כ-20 שנים חלפו מנסיגת צה"ל מדרום לבנון, הפצעים בלבנון עדיין פתוחים והמתיחות האחרונה בין ישראל לחזבאללה בעקבות תקיפת הרחפנים בשכונת א-דאחייה בביירות רק מגבירה את השנאה לישראל ולשליחיה מהעבר הרחוק.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי