מי מתסיס את הרחוב המצרי?

גורמי הביטחון של מצרים טוענים כי ההפגנות נגד הנשיא א-סיסי אורגנו על ידי כמה גופים: "האחים המוסלמים", המודיעין הטורקי וארגוני דאע"ש והגי'האד האסלאמי.
המשטר המצרי גיבש תוכנית לצמצם את המחאה נגד הנשיא ולארגן הפגנות ענק לתמיכה בנשיא א-סיסי.
עיני העולם הערבי נשואות לעבר מצרים ביום שישי הקרוב והשאלה המעסיקה אותו היא האם הרחוב המצרי יענה לקריאתו של הקבלן המצרי מוחמד עלי, שמקבלת תמיכה חזקה מתנועת "האחים המוסלמים" לצאת ולהפגין ב"צעדת מיליון" בדרישה להדיח את הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי מתפקידו.
הפרשן הידוע עבד אלבארי עטוואן, עורך עיתון "ראי אליום", הגדיר את יום שישי הקרוב   כ"יום מכריע עבור מצרים".
גורמי הביטחון של מצרים עשו כבר מעצרי מנע לקראת יום שישי הקרוב, ארגוני זכויות אדם במצרים מדווחים עד כה על 1300 עצורים,חלק מהם שוחרר  ממעצר אך ישאר תחת מעקב, כנגד כ-300 איש כבר הוגשו כתבי אישום.
בין העצורים בכירים במפלגות פוליטיות וארגוני פועלים, כמו כן נעצרו 2 מרצים למדע המדינה באוניברסיטת קהיר, חאזם חוסני וחסן נאפעה שמתחו ביקורת קשה על הנשיא א-סיסי ברשתות החברתיות.
מי ארגן את הפגנות יום השישי?
גורמי הביטחון במצרים מסרו את גירסתם לגבי ההפגנות ביום שישי שעבר לשדרן הטלוויזיה עמרו אדיב, המקורב לשלטון, אשר חשף בתוכנית הטלוויזיה שלו הנקראת "הסיפור", תמונות ועדויות מצולמות של אזרחים ערבים וזרים שהגיעו בחודשיים האחרונים מחו"ל למצרים כדי לארגן את ההפגנות ונלכדו ע"י גורמי הביטחון של מצרים.
הפעילים האלה משתייכים לתנועת "האחים המוסלמים", למודיעין הטורקי, לארגון דאע"ש ולזרוע הצבאית של הגי'האד האסלאמי.
א.אשרף טאפש-הגיע מרצועת עזה למצרים דרך מעבר רפיח,מומחה לתקשורת המשתייך לזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי.
ב.ביתר הארון-אזרח של הולנד, הגיע דרך שדה התעופה בקהיר, השתמש ברחפן לצלם את ההפגנות בכיכר תחריר בקהיר עבור גוף זר.
ג.ביראת אודג'אן-אזרח טורקי נתפס בכיכר תחריר בקהיר כשהוא מצלם את ההפגנות עבור גוף זר.
ד.תאיר פהמי-אזרח ירדני, ממתנגדי בית המלוכה הירדני, הגיע למצרים כדי לארגן הפגנות ולהשתתף בצוותים האלקטרונים שמפיצים ידיעות הקוראות להפיכה.
ה.עבד אלרחמן חמד-אזרח ירדני, קומוניסט המתנגד למשטר בירדן, הגיע כדי לעורר הפגנות ולסייע כספית,נלכד בכיכר תחריר בקהיר.
ו.עבדאללה כימאכ-אזרח טורקי, נלכד בכיכר תחריר בקהיר כשהוא מצלם מפגינים עבור גוף זר.
ז.מוצטפא מוצטפא-אזרח מצרי העובד בסעודיה, חזר למצרים בשליחות ארגון דאע"ש, כדי לארגן הפגנות נגד המשטר המצרי, בעבר השתייך לתנועת "האחים המוסלמים" נלכד בכיכר תחריר והודה כי קיבל סכום של 5700 דולר ממנהיגי "האחים המוסלמים" בחו"ל כדי לחלקם למפגינים ולעודדם להמשיך בהפגנות נגד המשטר.
העיתונאי עמרו אדיב הציג בתוכניתו גם הקלטה של איש "האחים המוסלמים"אחמד אבו עמאר שסיפר כי הפעילים שנעצרו קיבלו מימון ממדינות זרות כדי להסית את הרחוב המצרי נגד המשטר.
הוא סיפר כי הם פתחו חשבונות (פיקטיביים) ברשתות החברתיות של מאות אלפי אנשים שקראו להפגין נגד המשטר המצרי.
כמו כן הם פתחו חשבון ברשתות החברתיות בשם "האינתיפאדה" בתיאום עם המודיעין הטורקי כדי לנסות ולהקים "ישות מהפכנית" גדולה שיש לה דף בפייסבוק שיש לו עוקבים רבים.
המשטר המצרי נערך להפגנות יום השישי והנשיא א-סיסי, אשר קיבל תמיכה חזקה מהנשיא האמריקני דונלד טראמפ שעימו נפגש בניו יורק, מסתייע בבנו, הגנרל מחמוד א-סיסי, המשמש בתפקיד מנכ"ל המודיעין הכללי במצרים.
העיתון "אל ערבי אלג'דיד" דיוות ב-25 בספטמבר כי הגנרל מחמוד א-סיסי נועד עם שר הפנים המצרי, עם קבוצות אנשי עסקים ועם אנשי תקשורת הנאמנים למשטר וגיבש עמם תוכנית כיצד להתמודד עם ההפגנות המתוכננות ליום שישי הקרוב.
בפגישות הנחה הגנרל א-סיסי על נקיטת יד קשה נגד המפגינים, כמו כן סוכם על ארגון הפגנות ענק לתמיכה בנשיא א-סיסי, כולל באמצעות תשלום כסף למפגינים, ומניעת המתנגדים למשטר מלהגיע לכיכרות באמצעות מחסומי משטרה.
עוד סוכם על שימוש ב "אנשי זרוע" (בלטגיה-בערבית) שיסייעו בהפחדת המפגינים.
נראה כי אכן המשטר המצרי מייחס חשיבות רבה ליום שישי הקרוב והוא נערך לסכל את הפגנות המחאה נגד נשיא מצרים ולארגן הפגנות ענק בנשיא א-סיסי שיאפילו תקשורתית על המחאה העממית.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי