הסלפים בשירות ישראל והרש"פ

ברצועת עזה קיימת תופעה של צעירים סלפים בעלי אידיאולוגיה קיצונית הסובלים מבעיות קשות בחברה שבה הם מתגוררים.
ארגון חמאס טוען כי הצעירים האלה מנוצלים ומגוייסים ע"י השב"כ הישראלי והמודיעין של הרש"פ לביצוע פיגועים נגד ממשל חמאס ברצועה.
גורמי הביטחון של חמאס מודאגים מאוד ממתקפת הטרור שהייתה בעיר עזה ב-27 באוגוסט שבמהלכה נהרגו 3 שוטרים של חמאס.
2 מחבלים תקפו מחסומים של המשטרה החמאסית בשעות הערב, האחד פוצץ את עצמו עם אופנוע על מחסום משטרתי באזור תל אלהווא בעיר עזה ואילו השני פוצץ את עצמו במחסום אחר בדרך החוף מערבית לעזה, מדובר בפיגועי התאבדות ראשונים מסוגם ברצועת עזה, פלסטינים נגד פלסטינים.
במתקפת הטרור הזו נהרגו 3 שוטרים של חמאס ועוד 6 נפצעו.
גורמי הביטחון של חמאס הצליחו ללכוד את חברי החוליה שמנתה כ-10 אנשים, חלקם משתייכים לארגונים הסלפים הקיצוניים וחלקם היו חברים בעבר בארגון הג'יהאד האסלאמי.
אופן הפעולה של החולייה מעיד על מודיעין מדוייק שהיה ברשותה ועל ידע בייצור מטעני חבלה וחגורות נפץ, בחמאס קושרים את האירועים האלה לניסיון ההתנקשות בראש הממשלה הפלסטיני לשעבר ראמי חמדאללה בצפון הרצועה ב013 במרץ 2018, מטען צד גדול הופעל אז לעבר השיירה שבה נסע בצפון הרצועה אך הוא לא נפגע.
מנגנוני הביטחון של חמאס חיסלו את חברי חולייה שביצעה את ניסיון ההתנקשות בחמדאללה וטענו כי מדובר היה בסלפים קיצונים שגוייסו על ידי הגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי של הרש"פ כדי לביים ניסיון התנקשות נגד חמדאללה במטרה להכפיש את חמאס.
האירוע השני הוא חיסולו של בכיר הזרוע הצבאית מאזן פוקהא במרץ 2017 בביתו בשכונת תל אלהווא בעיר עזה, הוא נורה בחצר ביתו ע"י אלמוני ב-4 יריות אקדח עם משתיק קול.
גורמי הביטחון של חמאס טענו כי לכדו את חברי החולייה הסלפית הקיצונית האחראית לרצח וכי היא גוייסה על ידי השב"כ הישראלי, מאזן פוקהא, משוחרר "עסקת שליט", היה בכיר ב"מטה הגדה" של הזרוע  הצבאית שהפעיל פיגועי טרור נגד ישראל בשטחי הגדה.
לדברי גורמים בחמאס, החולייה ניסתה גם להתנקש בחיי הגנרל תוופיק אבו נעים, ראש מערך הביטחון של חמאס ברצועה, באמצעות השתלת מטען חבלה ברכבו אך הוא נפצע קל בפיצוץ.
ביטאון חמאס "אלריסאלה" פרסם ב-26 בספטמבר תחקיר על הגורמים הסלפים הקיצוניים ברצועה בעלי אידיאולגיה של דאע"ש ואל-קאעדה שמנוצלים, לטענתו, על ידי השב"כ הישראלי והמודיעין של הרש"פ לביצוע פיגועי טרור נגד חמאס ברצועת עזה כדי לזעזע את הביטחון ברצועה, בתחקיר נטען כי הגנרל מאג'ד פרג' הוא האחראי למתקפת הטרור האחרונה על מחסומי המשטרה הפלסטינית בעיר עזה.
שיטת "הבלדר המשוטה"
בכיר במנגנון ביטחון הפנים ברצועה אמר ל"אלריסאלה" כי רוב הקיצונים שנעצרו באחרונה ברצועה קשורים לישראל בדרך ישירה או עקיפה וביצעו את התוכניות של השב"כ ביודעין או שלא ביודעין.
לטענתו , נעצרו מספר חשודים בחודשים האחרונים שתכננו לעשות פיצוצים במספר מקומות ברצועה כדי לערער את מצב הביטחון.
מדובר בקיצונים דתיים שאינם משתייכים לשום ארגון, אלא אנשים שחברו יחדיו מאינטרסים אישיים להתנקם בחברה שבה הם גרים.
האתר הביטחוני של חמאס המכונה "מג'ד" דיווח ב-25 בספטמבר כי רוב האתרים ודפי הפייסבוק באינטרנט שמאמצים את רעיון האסלאם הג'יהאדיסטי הם "חשודים" ומתוצרת "ציונית ומערבית" שמטרתם לגרור צעירים פלסטינים להקצנה דתית ולביצוע פיגועי התאבדות, האתרים האלה הופכים את הצעירים ל "מכונות הרג" בשירות מנגנוני הביטחון של ישראל, מנגנוני המודיעין  של ארה"ב ובריטניה ומנגנוני מודיעין של מדינות ערב.
באמצעות האתרים האלה מקימים מנגנוני המודיעין "התארגנויות דימיוניות" שמבצעות פיגועים נגד החברה הפלסטינית או נגד הפלגים ברצועה, הצעירים המגוייסים אינם יודעים שגוייסו לשירות השב"כ הישראלי או מנגנוני המודיעין של המערב, השיטה נקראת בעגה המודיעינית שיטת "הבלדר המשוטה".
התחקיר מותח ביקורת קשה על חברת פייסבוק שמאפשרת לדפים האלה להמשיך לפעול ובכך היא מביעה תמיכה בהם.
איימן בטניג'י, האחראי על יחסי הציבור והתקשורת של משטרת חמאס ברצועה אמר לאתר "אלריסאלה" כי העצורים האחרונים היו בקשר  דרך האינטרנט עם השב"כ הישראלי או מנגנוני הביטחון של הרש"פ אך סברו לתומם כי הם בקשר עם ארגון אל-קאעדה או ארגון דאע"ש.
רוב הצעירים האלה הם חסרי השכלה שגורשו ממשפחותיהם או שיש להם בעיות עם ארגוני טרור שלהם הם השתייכו בעבר, הם סובלים מבעיות נפשיות ורוצים להוכיח  את עצמם באמצעות הפיגועים או לנקום בחברה העזתית.
הגנרל זכי א-שריפ במשטרת חמאס אמר לאתר "אלריסאלה" כי המניע העיקרי של הצעירים האלה הוא הנקמה בחברה מסיבות חברתיות או כלכליות.
ארגון חמאס החל בפעולות הסברה בקרב החמולות הגדולות ברצועת עזה כדי לנסות ולהילחם בתופעה והוא מסביר כי מדובר בעיוות של דת האיסלאם וכי הצעירים האלה הפכו לקורבנות של הכיבוש הישראלי.
לסיכום:
נראה כי מדובר בתופעה חברתית ברצועה שהפכה לבעיה ביטחונית המאיימת על שלטון חמאס, לטענת בכירים בארגון חמאס, השב"כ הישראלי ומנגנון הביטחון הכללי של הרש"פ מנצלים את התופעה הזו לטובת האינטרסים שלהם, מתחזים ברשתות החברתיות לארגוני אל-קאעדה ודאע"ש, מגייסים את הצעירים דרך האינטרנט באמצעות "שטיפת מוח" ומנחים אותם לבצע פיגועים כדי לערער את היציבות הביטחונית ברצועה. 
.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי