פיוס במפרץ

ארה"ב מפעילה לחצים כבדים על מדינות המפרץ להתפייס ביניהן ולאחד מחדש את מועצת מדינות המפרץ נוכח הסכנה האיראנית.
במקביל מנהלת סעודיה מגעים עם המורדים החות'ים בתימן, הנאמנים לאיראן, כדי להביא להפסקת המלחמה שלה בתימן הנמשכת כבר כחמש שנים.
סימנים ראשונים לקראת פיוס במפרץ בין סעודיה לקטאר לאחר ניתוק הקשרים ביניהן והמצור המדיני-כלכלי שהטילה "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין) על קטאר ביוני 2017 והנמשך עד היום.
שר החוץ של קטאר, השיח' מוחמד בן עבד אלרחמן אל-ת'אני, ביקר בחשאי בסעודיה כדי לנסות ולקדם את הפיוס, במקביל הודיעו סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין על הסכמתן להשתתף באליפות הכדורגל של מדינות המפרץ שתתקיים בדוחא בירת קטאר, מצרים, האוייבת הגדולה של קטאר, גם שולבה במאמצי הפיוס.
הרקע להתקדמות בנושא הפיוס הינו לחץ אמריקני כבד של הנשיא טראמפ על מדינות המפרץ להתפייס בינהן כדי לגבש חזית מאוחדת נגד איראן, בנוסף לכך סעודיה סובלת מקשיים כלכליים ומסובכת במלחמה נגד המורדים החות'ים בתימן והיא ספגה מכה קשה לאחר המתקפה האיראנית על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" ב-14 בספטמבר.
גם תדמיתה של סעודיה נפגעה קשות בעקבות פרשת רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול לפני יותר משנה.
סעודיה מעוניינת בפיוס עם קטאר משום שהיא חשה צורך שכל מדינות המפרץ יתייצבו לצדה נוכח הסכנה מאיראן.
מי שמסייע בתפקיד התיווך בין סעודיה לקטאר הינן כווית ועומאן בתמיכתה של ארה"ב.
ארה"ב סבורה כי מועצת מדינות המפרץ צריכה להיות מאוחדת כדי להתמודד בהצלחה עם האיום האיראני שמנסה לערער את היציבות האזורית.
שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו קרא ב-5 בנובמבר למדינות המפרץ להתאחד מול הסכנה האיראנית והדגיש את הצורך בפתרון המשבר בין קטאר למדינות המפרץ.
גורם בכיר בממשל אמר ב-14 בנובמבר לערוץ "אלחורה" כי תהליך הפיוס במפרץ הגיע ל"שלב מתקדם" לאור מאמציה של ארה"ב וכי הנשיא טראמפ הסמיך את השגריר האמריקני בריאד, הגנרל בדימוס ג'ון אבי זיד לפעול בצורה חשאית כדי להשיג פיוס בין מדינות המפרץ, לדבריו, פעולות התיווך נמשכות בין יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שליט קטאר השיח' חמים בן חמד ונשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי, הביקור של נשיא מצרים א-סיסי באיחוד האמירויות נועד לבחון את הרעיון האמריקני לקיים מפגש פסגה בשנה הבאה בארצות הברית בהשתתפות מנהיגי מדינות המפרץ.
במקביל למאמצים להשגת פיוס בין סעודיה לקטאר, מנהלת סעודיה משא ומתן, בתיוווכה של עומאן, עם המורדים החות'ים בתימן שהינם תומכי איראן כדי להביא לסיום המלחמה של סעודיה בתימן.
ב-12 בנובמבר חשף ערוץ הטלוויזיה התימני "בלקיס" כי משלחת של המורדים החות'ים שוהה בריאד מאז החודש שעבר ומנהלת משא ומתן עם שלטונות סעודיה על סיום המלחמה.
בימים האחרונים שיחררה סעודיה 120 שבויים של המורדים החות'ים בתימן והודיעה על הסכמתה לאפשר לפתוח את שדה התעופה בצנעא, הנתון לשליטת המורדים החות'ים, לטיסות מיוחדות לשם העברת חולים לטיפול רפואי.
שר החוץ של עומאן, יוסף בן עלווי, אמר ב-25 בנובמבר לאחר פגישה עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי יש "רצון ודאי" לסעודיה ומורדים החות'ים בתימן לסיים את המלחמה בתימן וכי הדיאלוג בין שני הצדדים מתפתח.
נראה שהמתקפה על מתקני הנפט בסעודיה, שהמורדים החות'ים בתימן נטלו רשמית את האחריות עליה, פתחה את עיניהם של שליטי סעודיה שהבינו כי אינם יכולים לסמוך על ארה"ב שתגן עליהם מפני הסכנה האיראנית וכי עליהם לחזור לבריתות המסורתיות ולאחד את כל מדינות המפרץ יחדיו כנגד איראן, במקביל הם הגיעו למסקנה כי על סעודיה לפתוח בדיאלוג עם איראן ולהתרחק מעימותים צבאיים שאין בהם תועלת כמו המלחמה בתימן.
קטאר משתפת פעולה עם מגעי הפיוס אך היא רוצה ערבויות שהמשבר הזה לא יחזור על עצמו שוב בעתיד.
הבעיה העיקרית הינה בעיה של חוסר אמון בין הצדדים, קטאר עמדה בהצלחה במצור המדיני-כלכלי שהוטל עליה על ידי "הרביעיה הערבית" ולא נכנעה, עכשיו היא מרגישה חזקה ואיננה מוכנה להעניק ויתורים במסגרת הפיוס.
קטאר מעריכה כי הסיבה למגעי הפיוס כעת הינה החולשה שחשה סעודיה בעקבות ההתקפה האיראנית על מתקני הנפט וכי מאמצי הפיוס נובעים מאינטרסים בלבד ולא מרצון אמיתי להתפייס.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי