קטאר ו"האחים המוסלמים"

קטאר מציעה להתנתק מתנועת "האחים המוסלמים" התומכת בטרור  בתמורה לסיום המצור המדיני-כלכלי שהטילה עליה "הרביעיה הערבית".
ההתקפלות הקטארית מעידה כי הלחץ עליה הניב תוצאות חיוביות ויש לבחון  את רצינות כוונותיה בביצוע  מצדה של כמה צעדים מידיים בשטח.
העיתון "וול סטריט ג'ורנל" פירסם לפני כמה ימים ידיעה על הביקור החשאי של שר החוץ הקטארי מוחמד בן עבד אלרחמן אל-ת'אני בחודש ספטמבר שעבר בסעודיה במסגרת המאמצים להשיג פיוס בין ארצו ל"רביעיה הערבית" בעקבות החרם עליה הנמשך מ-2017.
לטענת העיתון, הוא הביא עמו הצעה מפתיעה לסיום החרם שבמסגרתה תתחייב קטאר לנתק לחלוטין את הקשרים עם תנועת "האחים המוסלמים" התומכת בטרור.
ההצעה הזו אמורה להוות היענות גדולה לדרישות שהציבה "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין) מקטאר, שאותה היא האשימה בתמיכה בטרור, והציבה לה 13 תנאים להסרת החרם והמצור המדיני-כלכלי.
סעודיה בוחנת את ההצעה ומתייעצת עם שאר חברות "הרביעיה הערבית".
קטאר מארחת בשטחה את מנהיגי "האחים המוסלמים" שחלקם נמלט ממצרים עם עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון והיא משתמשת באמצעי התקשורת שלה, כמו ערוץ אלג'זירה וכמה אתרי אינטרנט, להסית נגד מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין ולהביע תמיכה ב"אחים המוסלמים" ובחמאס.
קטאר טוענת כי תנועת "האחים המוסלמים" איננה תנועת טרור וכי היא מעניקה לה תמיכה מדינית בלבד, היא גם מארחת בדוחא את השיח' יוסף קרדאווי, המנהיג הרוחני של תנועת "האחים המוסלמים" והביעה תמיכה בנשיא מצרים המודח מוחמד מורסי, ממנהיגי "האחים המוסלמים", שמת באחרונה בכלא המצרי.
קטאר הרשמית לא הכחישה את הדיווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", גורמים באופוזיציה הקטארית טוענים כי שליט קטאר השיח' תמים בן חמד מוכן לבקש ממנהיגי "האחים המוסלמים" הנמצאים בדוחא לעזוב את ארצו ולעבור למדינה במזרח אסיה, לדבריהם הוא גם דן עם נשיא טורקיה ארדואן במהלך פגישתו האחרונה באפשרות כי הם יעברו להתגורר באיסטנבול.
קטאר נפגעה קשות מהמצור המדיני-כלכלי שהטילה עליה "הרביעיה הערבית" וגם המוניטין שלה בעולם נפגע מכך שהיא הכריזה עליה כ"מדינה תומכת טרור".
העובדה שקטאר יוזמת את הצעת הפיוס מעידה על כך שהיא במצוקה ומעוניינת בסיום המשבר.
לא ברור עדיין כיצד מתכננת קטאר להתנתק מתנועת "האחים המוסלמים" באופן מעשי, האם תעצור את מנהיגי התנועה המתגוררים בדוחא או תבקש מהם לעזוב את שטחה, האם תיענה לדרישה להפסיק את שידורי ערוץ "אלג'זירה" התומך  ב"אחים המוסלמים" ומה לגבי מנהיגי חמאס השוהים בדוחא? הרי חמאס הינה תנועת בת של "האחים המוסלמים".
האם קטאר מתכננת להכליל את ראשי "האחים המוסלמים" ברשימת הטרור שלה?
ונותרה גם שאלת הבסיס הצבאי הטורקי בקטאר ש"הרביעיה  הערבית" דורשת לסגור אותו כחלק מהפיוס עם קטאר, האם קטאר תבקש מטורקיה לסגור אותו?
כש"הרביעיה הערבית" הכריזה לפני שנתיים על המצור המדיני-כלכלי על קטאר היו שליטי קטאר בטוחים כי מדובר בשאלה של זמן וכי בסופו של דבר מדינות ערב יתרצו ויסירו את החרם, אולם, "הרביעיה הערבית" לא ויתרה, תנועת "האחים המוסלמים" מוסיפה לחתור נגד מצרים, סעודיה ואיחוד האמירויות והיא דורשת מקטאר לראות צעדים מעשיים נגד התנועה.
קטאר גם ניסתה להתחכם, ביולי 2017 הודיעה קטאר על חקיקת החוק למלחמה בטרור ופירסמה גם רשימת טרור בה 19 אישים ו-8 גופים אולם מדובר באישים וגופים הקשורים לארגוני אלקאעדה ודאע"ש ולא לתנועת "האחים המוסלמים".
גורמים באופוזיציה הקטארית טוענים כי הרשימה הזו היא פיקטיבית ומהווה תרגיל פוליטי מובהק וגימיק ביחסי ציבור בניסיון לשנות את התדמית השלילית שהייתה לה בעיני ממשל טראמפ ובעיני העולם.
השם הבולט ביותר בתמיכה בטרור הינו שמו של "עבדאללה בן ח'אלד", מתומכי "האחים המוסלמים", שהינו שר הפנים לשעבר של קטאר שהמשטר הקטארי ממשיך להגן עליו.
 העובדה שקטאר מתחילה להתקפל ולהציע הצעות מעשיות כדי להתנער מתמיכתה בטרור ולשוב לחיק המשטרים הערבים המתונים מעידה על כך שהלחץ המדיני והכלכלי עליה עבד היטב.
"הרביעיה הערבית" צריכה להעמיד כעת את קטאר במבחן ולדרוש ממנה לגרש משטחה לאלתר כמה מנהיגים בולטים של "האחים המוסלמים" כמחווה של רצון טוב ובחינת כוונותיה, רק אם היא תבצע את התנאי הזה להמשיך במגעים עמה על פיוס מלא.
כמו כן יש לדרוש ממנה לשנות לחלוטין את אופי הדיווחים והפרשנויות בערוץ אלג'זירה, הנחשב לשופר השלטון, ובאתרי האינטרנט שנתמכים על ידה בכל הקשור לתמיכה ב"אחים המוסלמים" ובתנועת חמאס ולהתייחס אליהן באותה הטרמינולגיה שמשתמשות בה מצרים וסעודיה בשידוריהן.


הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי