ברגותי לראשות הרש"פ

בכיר פת"ח מרוואן ברגותי העצור בכלא הישראלי דחה הצעה של יו"ר הרש"פ שלא להתמודד בבחירות לנשיאות הפלסטינית.
בכירים בפת"ח המתמודדים בקרב הירושה קוראים למחמוד עבאס לדחות את הבחירות בטענה כי התנועה איננה מוכנה להן,עבאס מקווה שישראל תוציא עבורו את הערמונים מן האש.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ממתין לתשובת ישראל על בקשתו לאשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות הפלסטיניות לפני שהוא יפרסם את הצו הנשיאותי הקובע את מועדן, תחילה יתקיימו הבחירות לפרלמנט הפלסטיני ו-3 חודשים אחרי כן יתקיימו הבחירות לנשיאות. 
יו"ר הרש"פ איננו באמת מעוניין בבחירות לאחר 14 שנים שבהן הוא יושב על כיסאו, הוא יזם את המהלך בגלל לחץ כבד של מדינות אירופה שאיימו עליו להפסיק את הסיוע לרש"פ אם הוא לא ילך למהלך הזה.
עכשיו, כשכל הפלגים הפלסטינים ובראשם ארגון חמאס נתנו את הסכמתם לבחירות ומשנשארה רק תשובתה של ישראל, מחמוד עבאס חייב להיערך לכל התרחישים הפוליטיים האפשריים, מה שמדאיג אותו היא האופוזיציה בתוך תנועת פת"ח שמוביל אותה מרוואן ברגותי מתוך הכלא הישראלי.
ברגותי,אדריכל הטרור המרצה עונש של 5 מאסרי עולם על רצח ישראלים, שהיה יד ימינו של יאסר ערפאת באינתיפאדה השנייה,זוכה בפופלאריות גדולה ומוביל בסקרי דעת הקהל הפלסטינים כיו"ר הרש"פ הבא ואף זכה לכינוי "נלסון מנדלה הפלסטיני".
היחסים בין מחמוד עבאס למרוואן ברגותי עכורים מאוד, ברגותי מאשים את מחמוד עבאס כי מנע את שחרורו במסגרת "עסקת שליט" ב-2011 כדי שלא יעמוד בדרכו הפוליטית ואף פעל, בשיתוף עם ישראל, להכשיל את שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים שהנהיג  ברגותי בבתי הכלא בישראל לפני שנתיים וחצי.
מרוואן ברגותי הינו ידידו הקרוב של מוחמד דחלאן, האויב המר של מחמוד עבאס שאותו הוא דאג להרחיק מתנועת פת"ח באשמות שחיתות, ובין ברגותי לדחלאן קיימת ברית פוליטית חזקה נגד מחמוד עבאס, באחרונה הודיע מוחמד דחלאן על כוונותיו להתמודד בבחירות לפרלמנט ולנשיאות והשניים מנסים לאגף את מחמוד עבאס בתנועת מלקחיים פוליטית.
על פי גורמים בפת"ח, מרוואן ברגותי נחוש להתמודד בבחירות על תפקיד יו"ר הרש"פ למרות שהוא אסור בכלא הישראלי, הוא באמת סבור שהוא האיש המתאים לתפקיד והוא גם מעריך שזהו הסיכוי היחיד שנותר לו שבאמצעותו הוא יכול להשתחרר מהכלא הישראלי.
להערכת ברגותי, אם הוא יבחר לתפקיד יו"ר הרש"פ, יופעל לחץ בינלאומי כבד על ישראל והיא תיאלץ לשחרר אותו מן הכלא.
מחמוד עבאס קורא את התמונה הפוליטית הפלסטינית היטב והוא פועל כדי להוציא את מרוואן ברגותי מחוץ למעגל המתמודדים הפוטנציאלים בבחירות.
על פי גורמים בפת"ח, באחרונה שיגר יו"ר הרש"פ כמה מתווכים לכלא הישראלי שנועדו עם ברגותי והעבירו לו הצעת פשרה.
העיתון "ראי אליום" דיווח ב-14 בדצמבר כי ההצעה כללה הסכמה כי ברגותי יתמודד בבחירות לפרלמנט אך יוותר על ההתמודדות לתפקיד יו"ר הרש"פ בתמורה למינויו של ברגותי לתפקיד ראש סיעת תנועת פת"ח בפרלמנט הפלסטיני.
על פי גורמים בפת"ח, מרוואן ברגותי דחה על הסף את הצעתו של מחמוד עבאס והודיע לשליחיו של מחמוד עבאס כי איננו מעוניין בבחירות לפרלמנט וכי מעתה ואילך יודיע כי הוא מועמד לתפקיד יו"ר הרש"פ.
עמדתו של מרוואן ברגותי מציבה את מחמוד עבאס בפני בעיה קשה לגבי קיום הבחירות, גם בכירים בתנועת פת"ח חוששים ממרוואן ברגותי שרוצה לנהל את קרב הירושה מתוך הכלא הישראלי, בועדה המרכזית של פת"ח יש כבר קולות הקוראים למחמוד עבאס שלא להזדרז ולקבוע את מועדי הבחירות לפרלמנט ולנשיאות בטענה שהתנועה איננה מוכנה היטב בשטח לבחירות.
גם ירדן הזהירה את מחמוד עבאס שלא להסכים לבחירות בשטחים ללא השתתפותם של תושבי מזרח ירושלים בבחירות מחשש שהדבר ישרת את האג'נדה של גורמי ימין בישראל בדבר מעמדה של ירושלים המאוחדת כבירת ישראל במיוחד לאחר ההכרזה של ממשל טראמפ והעברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים.
גורמים בפת"ח מעריכים כי מחמוד עבאס יחפש תירוץ כדי למנוע את עריכת הבחירות או אפילו יעביר החלטות פנימיות במוסדות פת"ח הנתונים לשליטתו הבלעדית, כמו למשל שינוי חוק הבחירות או תקנון פת"ח, באופן שיסכל את כוונת ברגותי להתמודד בבחירות לנשיאות.
גורמים המקורבים למחמוד עבאס טוענים כבר עכשיו כי ארה"ב וישראל מתנגדות להשתתפותו של מרוואן ברגותי בבחירות לנשיאות, הן מעוניינות בהמשך שלטונו של מחמוד עבאס, למרות שהוא מתקרב לגיל 85, ודורשות ממנו למצוא את הדרך המתאימה לחסום את דרכו של מרוואן ברגותי לכיסא יו"ר הרש"פ.
לפני כשבועיים פירסם מרוואן ברגותי איגרת מתוך הכלא הישראלי לרגל ציון 15 שנים למותו של יאסר ערפאת שבה האיץ במחמוד עבאס להתקדם לקראת בחירות ולפרסם את הצו הנשיאותי המכריז רשמית על קיומן.
ברגותי אינו מתכוון לוותר על ההתמודדות, נראה שמחמוד עבאס מקווה שישראל תוציא עבורו את הערמונים מן האש בכך שתודיע שהיא מתנגדת להשתתפותם של תושבי מזרח ירושלים בבחירות, דבר שיאפשר לו לגלגל את ההאשמה לפתחה ולהישאר בביטחה על כיסאו מבלי שברגותי מאיים על מעמדו כיו"ר הרש"פ.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי