הרחוב איבד אמון ברש"פ

זעם רב ברחוב הפלסטיני על רפיסותה של הרש"פ בראשות מחמוד עבאס ועל כך שלא גיבשה תוכנית מאבק מעשית נגד "עסקת המאה" של טראמפ.
בכירים בפת"ח מותחים ביקורת קשה על מחמוד עבאס ומאשימים כי מדיניותו הביאה לכך שהציבור איבד את האמון בהנהגה והיא נתפסת כמשתפת פעולה עם ישראל.

"יום הזעם" הפלסטיני במחאה על "עסקת המאה" האמריקנית  חלף בפרופיל נמוך, הרחוב הפלסטיני בשטחי הגדה הפגין אדישות ולא נענה ברובו לקריאות לצאת לרחובות ולכיכרות להפגנות מחאה נגד תוכנית השלום האמריקנית.
תושבי הגדה כבר לא לוקחים ברצינות את איומי הרש"פ נגד ישראל, הם עדיין זוכרים את ההצגה הגדולה שעשה מחמוד עבאס לאחר הריסת בתים על ידי ישראל בואדי אלחומוס בדרום ירושלים לפני כמה חודשים, הוא הקים ועדה מיוחדת שתמליץ לו כיצד ליישם את החלטות המועצה המרכזית של אש"פ מ-2015 לבטל את ההכרה של אש"פ בישראל, לבטל את הסכמי אוסלו והסכם פאריז ולנתק את התיאום הביטחוני, בפועל לא קרה שום דבר, הועדה התכנסה 3 פעמים ומרחה את הזמן עד שהנושא ירד מסדר היום.
ב-30 בינואר הופיע בערוץ אלג'זירה בכיר פת"ח חוסיין א-שיח' וטען כי הרש"פ הודיעה לישראל כי היא איננה מחוייבת יותר להסכמי אוסלו, גורמים מדיניים בירושלים הכחישו את הדברים ואמרו כי מדובר בשקר שנועד להדוף את הזעם ברחוב על הרש"פ.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כינס ב-28 בינואר  ברמאללה ישיבת חירום של ההנהגה הפלסטינית בהשתתפות נציגים של חמאס והג'יהאד האסלאמי כדי לדון בצעדי תגובה נגד כוונות הסיפוח של ישראל בעקבות פירסום "עסקת המאה" האמריקנית, אולם, בפועל הוא לא קיבל שום החלטה מעשית.
גורמים בצמרת פת"ח מתחו ביקורת קשה על מחמוד עבאס ואמרו כי בגלל מדיניותו הרופסת הרחוב הפלסטיני איבד את האמון בהנהגה, מחמוד עבאס סירב לנתק את שיתוף הפעולה הביטחוני בין הרש"פ לישראל וגורם בכיר בפת"ח אמר כי יו"ר הרש"פ דבק בסיסמא שטבע לפני כמה שנים כי מדובר בשת"פ "קדוש שאין לפגוע בו", בכך הפך את מנגנוני הביטחון של הרש"פ למשתפי פעולה עם ישראל בעיני הציבור הפלסטיני בגדה.
גורמים בפת"ח אומרים כי ההימנעות של מחמוד עבאס לנקוט בצעדים מדיניים או ביטחוניים נגד ישראל מעניקה לה זמן נוסף כדי להתחיל ולבצע בשטח את "עסקת המאה" האמריקנית, דהיינו השתלטות חוקית מוחלטת על צפון ים המלח, בקעת הירדן וההתנחלויות בשטחי הגדה ורוב רובה של מזרח ירושלים להוציא את אבו דיס,כפר עקב, בית חנינא, א-ראם וקלנדיה.
תנועת פת"ח לא גיבשה שום תוכנית "התנגדות" מעשית בשטח לכוונות הסיפוח של ממשלת ישראל ובכירי פת"ח הסתפקו עד כה בהשמעת איומים והצהרות באמצעי התקשורת, האחריות לכך מוטלת על מחמוד עבאס שהינו גם יו"ר תנועת פת"ח, הוא גם לא הסמיך את סגנו, מחמוד אלעאלול לגבש צעדים מעשיים שינקטו בשטח.
יו"ר הרש"פ מתמקד כרגע בפעילות פוליטית ומדינית נגד תוכנית השלום האמריקנית: התקרבות לתנועת חמאס ועריכת מפגש פסגה עם הנהגתה ברצועת עזה, בקשת גיבוי מכינוס שרי החוץ הערביים בקהיר ויציאה  בקרוב לאו"ם.
הפלסטינים מנסים להעביר הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם נגד סיפוח שטחים לישראל בהתאם ל"עסקת המאה" של טראמפ, הצעה הצפויה להיתקל בוטו אמריקני, מחמוד עבאס אמור לשאת נאום חריף בפני חברות מועצת הביטחון.
לרש"פ והעומדים בראשה יש תדמית קשה ברחוב הפלסטיני, הם נתפסים כמשתפי פעולה עם ישראל ומושחתים, הימים האלה הם ימי מבחן עבור הנהגת הרש"פ ועד כה היא נכשלה בהם מבחינת הציבור הפלסטיני בכך שאיבדה את המומנטום ולא הניעה את הציבור הפלסטיני בתוכנית התנגדות מסודרת נגד התוכנית האמריקנית.
בפועל, ההפגנות בשטח שהתקיימו במזרח ירושלים, רמאללה, בית לחם, שכם ובקעת הירדן היו ספונטניות ללא יד מכוונת של תנועת פת"ח והם ביטאו את האדישות של הרחוב הפלסטיני ואת חששה של ההנהגה להסלים מול ישראל.
מקורביו של מחמוד עבאס אומרים כי הוא ממתין לכך שישראל תאשר בפועל  בישיבת הממשלה את תוכנית הסיפוח ואז הוא ינצל זאת כדי לעורר את הרחוב הפלסטיני,אך ברחוב הפלסטיני טוענים כי מדובר בהתחמקות וכי יו"ר הרש"פ הפך לשותף של ישראל בניהול שטחי הגדה מבחינה מנהלית וביטחונית וכי הדבר היחידי שמעניין אותו הינו שמירה על כס שלטונו, כל צעד שעלול לערער את כיסאו נדחה על הסף.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי